به گزارش خبرنگار ایرنا، ترافیک شهر همدان با گذشت یک دهه قدمت به یک پازل حل نشدنی تبدیل شده و رفع این معضل بزرگ شهری در حد وعده و وعید مدیران مغفول مانده است.
افزایش روزانه ترافیک در سطح شهر همدان به ویژه ساعات ورود و خروج دانش آموزان از مدارس و کارمندان از محیط کار، شهروندان را سردرگم کرده است معضلی که تاکنون برای رفع آن نه تنها در نشستهای برگزار شده، ارائه ایدههای جدید، فکری نو و اقدامی علمی و خلاقانه به چشم نمیخورد بلکه همچنان به وعدههای پوچ سپری میشود.
جالبتر اینکه معضل ترافیک همدان حتی در دوره همه گیری کرونا پابرجا بود و کمتر کسی هشدارهای بهداشتی مبنی بر "خانه نشینی" و جریمه در صورت تردد را مورد توجه قرار میداد.
حالا با فروکش کردن ویروس کرونا و بازگشت جامعه به شرایط عادی، جولان خودروها به خصوص تک سرنشین در سطح شهر همدان نمایانتر از قبل است.
در هفتههای اخیر بارترافیک و تردد خودروها در مسیرهای آرامگاه بوعلی، خیابان خواجه رشید، بلوار مدنی، بلوار بعثت، بلوار فاطمیه، زیرپل رسالت، میدان جهاد، خیابان طالقانی و امامزاده عبدالله (ع) همواره به چشم میخورد.
بازگشایی مدارس به ویژه مدارس غیرانتفاعی در خیابان اصلی شهر همدان یکی از بزرگترین چالشهای ترافیکی به شمار میرود به خصوص اینکه والدین ترجیح میدهند با خودروهای شخصی و تک سرنشین خود برای آمد و رفت دانش آموزان استفاده کنند.
نبود فضای لازم برای پارک خودروها هم سبب شده اغلب خانوادهها در مقابل درب مدارس اقدام به توقف کنند که این مساله بر حجم ترافیک مسیر تردد سایر وسایل نقلیه افزوده است.
عدهای هم بیتوجه به مسدود شدن مسیر تردد سایر خودروها، اقدام به توقف دوبله میکنند و با این جمله که "همین الان جابجا میشوم" فقط چشم به درب مدارس میدوزند تا پس از سوار شدن فرزند خود، محل را ترک کنند.
بروز ترافیک در همدان به خصوص در ساعات اولیه صبح و منتهی به ظهر شکلهای مختلفی دارد و فقط به نوع جانمایی مدارس باز نمیگردد بلکه استقرار دستگاههای دولتی در مسیرهای اصلی و مرکزی شهر همدان نیز تردد خودروها را ناخودآگاه افزایش میدهد.
در این بین کمبود پارکینگ در شهر همدان به ویژه خیابانهای منتهی به رینگ اول شهر همدان باعث شده تا خودروها از هر فاصلهای برای پارک استفاده کنند.
پیاده روسازی بوعلی همدان نیز تاثیری بر کاهش ترافیک مرکز شهر همدان نداشت چرا که صدها پزشک در قالب ساختمان پزشکان در این مکان مستقر هستند و بیماران پرشماری حتی خارج از همدان نیز به آنها مراجعه میکنند.
وجود مراکز خرید محصولات و کالاهای مختلف در مرکز شهر همدان به خصوص بازاربزرگ و راسته بازارها نیز بر افزایش ترافیک در شهر همدان تاثیر مستقیم دارند.
عادت دیرینه همدانیها مبنی بر اصرار بر خرید از بازار مرکزی شهر همدان و در ساعات عصرگاهی نیز همچنان پابرجاست و مهمتر اینکه به جای استفاده بیشتر از وسایل نقلیه عمومی از خودروهای شخصی استفاده میکنند.
خیابانهای منتهی به مرکز شهر همدان دارای سه پارکینک طبقانی و چند "گاراژ پارکینگ" هستند که با وجود اینکه در مجموع ظرفیت بیش از سه هزار خودرو را دارند، اما در اغلب ساعات ظرفیتشان تکمیل است.
همچنان نیز اصرار خودروها برای ورود به این پارکینگهای طبقاتی به خصوص "شهرآرا" که در دل بازار خرید البسه همدان واقع شده، با صفهای طولانی همراه میشود و سروصدای خودروها آسایش ساکنان این محله را سلب کرده است.
دوردورهای جوانان نیز بر بروز ترافیک به ویژه ساعات غروب بیتاثیر نیست؛ جوانانی که اغلب صدای ضبط خودروهای خود را هم زیاد میکنند و آلودگی صوتی هم در اوج ترافیک سوهان روح شهروندان شده است.
از سوی دیگر معضل ترافیک علاوه بر اینکه موجب سنگین شدن تردد در معابر و خیابانهای شهر شده، از نظر روانی نیز تاثیرات منفی به بار میآورد و یکی از مهمترین دلایل کاهش آستانه تحمل در بین مردم و به خصوص رانندگان است.
در واقع رفتار و فرهنگ ترافیکی آنچنان که باید در بین مردم تعریف نشده است و با توجه به حجم روزانه ترافیک، نیاز است تا این موضوع مورد بازشناسی مسئولان و کارشناسان مربوطه قرار گیرد.
امروزه عجله داشتن برای رسیدن به مقصد، بیحوصلگی، پرخاشگری و نزاع در بین رانندگان تبدیل به پدیدهای شده که اغلب شاهد آن هستیم که در پارهای از مواقع نیز منجر به حوادث غیر قابل جبران و خانوادهها را برای سالهای متمادی درگیر راهروهای مراجع قضایی میکند.
ترافیک شهر همدان با اجرای طرح تفصیلی رفع میشود
سرهنگ «فرخ جمالی» رییس پلیس راهنمایی و رانندگی شهرستان همدان در این باره معتقد است: ترافیک شهر همدان با اجرای طرح تفصیلی و بازگشایی برخی معابر کم عرض رفع میشود.
او با بیان اینکه معابر همدان متناسب با تعداد خودروها توسعه نیافته است ادامه داد: افزایش خودروها، حجم بالای تردد و کم بودن گنجایش و ظرفیت معابر سبب سرریز ترافیک به کوی و پس کوچههای شهر همدان شده است.
به گفته وی، رانندگان برای فرار از ترافیک به کوچهها و معابر فرعی پناه آوردهاند و از هر گذرگاه و معبر کم عرض برای تردد استفاده میکنند.
به گفته وی، رانندگان برای فرار از ترافیک به کوچهها و معابر فرعی پناه آوردهاند و از هر گذرگاه و معبر کم عرض برای تردد استفاده میکنند.سرهنگ «غلامعلی همایی امجد» رییس پلیس راهنمایی و رانندگی استان همدان نیز عقیده دارد: تردد خودروهای تک سرنشین برای جابجایی دانش آموزان یکی از مهمترین عوامل بروز ترافیک صبحگاهی در شهر همدان است.
حل مشکل ترافیک مطالبه اصلی شهروندان همدانی از مسئولان است
رییس کمیسیون فنی، عمرانی و حمل و نقل و ترافیک شورای شهر همدان نیز میگوید: حل مشکل ترافیک و روانسازی تردد خودروها از مطالبات اصلی شهروندان همدانی از مسئولان اجرایی است چراکه با افزایش حجم تردد خودروها و همچنین گسترش زندگی شهرنشینی شاهد افزایش ترافیک در نقاط مختلف شهر همدان هستیم که این موضوع نیازمند اقدام کارشناسی برای ساماندهی وضع موجود است.
«مهدی حیدری» با بیان اینکه به دلیل بافت قدیمی شهر همدان بیشتر معابر اصلی کم عرض هستند که ظرفیت حجم بالای خودروها را ندارند و همین مساله باعث چالش ترافیکی و گلایهمندی شهروندان در نقاط مختلف شده است افزود: ساماندهی و کاهش بار ترافیک و روانسازی عبور و مرور نیازمند آسیب شناسی وضعیت موجود و برگزاری نشستهای دقیق کارشناسی است.
با وجود برگزاری نشستهای مختلف و اظهارنظرهای متفاوت مسئولان اجرایی از چرایی معضل ترافیک در همدان اما در عمل، نه خبری از ارائه راهکار موثر بوده و نه اینکه مسئولان مرتبط به جمعبندی کارشناسانه و اصولی رسیده اند و قصه پرغصه ترافیک همچنان گریبانگیر رانندگان همدانی است.
*میثم ناصرنژاد
نظر شما