۹۵ درصد اقلام زیارتی در عتبات عالیات کار گلدوزان مشهدی است

مشهد - ایرنا - رییس اتحادیه صنایع دستی و گلدوزان مشهد گفت: ۹۵ درصد از اقلام زیارتی مانند سجاده، جانماز، پرچم‌های عزاداری ترمه‌دوزی شده که در عتبات عالیات (کاظمین، نجف و کربلا) به فروش می‌رسد، تولیدی گلدوزان مشهدی است.

روح الله نبوی روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: حتی گلدوزی‌هایی که روی این اقلام زیارتی در شهرهایی مانند تهران، تبریز و قم صورت می گیرد، زیر نظر گلدوزان مشهدی انجام می‌ شود.

وی بیان کرد: پرچم‌های عزاداری دوخته شده (پرچم دوزی) توسط گلدوزان این شهر که به عتبات عالیات صادر می‌شود، توسط ایرانی‌های مقیم آن کشور به چند برابر قیمت اصلی خریداری شده و به عنوان اقلام تبرکی به ایران باز می‌گردد.

رییس اتحادیه صنایع دستی و گلدوزان مشهد ادامه داد: مشهد تنها شهر در کشور است که اتحادیه صنایع دستی و گلدوزان دارد، گلدوزان مشهدی و آنان که در رسته تولیدات پارچه‌های عزاداری فعالیت می‌کنند، در بازار رضا و میدان ۱۷ شهریور و اطراف حرم مطهر مغازه دارند و سفارش کار را از عراقی‌ها یا ایرانی‌های عازم عتبات عالیات می‌پذیرند.

وی بازار امسال گلدوزان مشهدی در آستانه اربعین حسینی به لحاظ سفارش برای دوخت پارچه‌های عزاداری را مطلوب دانست و افزود: با این حال قیمت تمام شده گران در می‌آید، زیرا پارچه و نخ، دستمزد کارگر و سایر هزینه‌های جانبی کار افزایش چشمگیری داشته است.

نبوی گفت: بیشتر از هزار و ۱۰۰ جواز کسب زیر نظر اتحادیه صنایع دستی و گلدوزان مشهدی برای گلدوزان صادر شده است.

به گفته وی، هر کارگاه تولیدی بسته به نوع چرخ صنعتی یا دستی که در اختیار دارد، از پنج تا ۱۵ کارگر برخوردار است. برخی از کارگاه‌ها سفارش ها را به افراد دیگری می‌دهند که کار را در خانه انجام داده و به آنان بازگردانند، در واقع مشاغل خانگی نیز در این رسته تعریف شده است.

رییس اتحادیه صنایع دستی و گلدوزان مشهد در خصوص نوع چرخ‌های کارگاه‌های گلدوزی اظهار کرد: چرخ‌های کارگاهی اغلب چینی هستند، از آنجا که قیمت چرخ بسیار بالا است، اغلب کارگاه داران چرخ‌های دسته دوم خریداری می‌کنند، چرخ‌های کامپیوتری نیاز به کارگر کمتری نسبت به چرخ‌های دستی دارد.

۹۵ درصد اقلام زیارتی موجود در عتبات عالیات کار گلدوزان مشهدی است

۷۰ درصد از مشتری‌ها عراقی هستند

یکی از کارگاه داران رسته صنایع دستی و گلدوزی مشهد در گفت وگو با خبرنگار ایرنا گفت: شرایط بازار امسال به نسبت سال قبل اندکی بهتر است و به نظرم سفارش امسال نسبت به سال های قبل کاهش یافته چون قیمتها افزایش یافته است، در واقع به دلیل گرانی نخ و پارچه، قیمت تمام شده محصول افزایش چشمگیری داشته است.

صادق ابراهیم زاده فرشچی اظهار کرد: هم اینک ۷۰ درصد از سفارش های کار به گلدوزان بازار از سمت عراقی‌ها برای مراسم در عتبات عالیات داده می‌شود، بقیه ایرانی هستند که کارهای گلدوزی شده را خریداری کرده و با خود به عراق می‌برند.

وی ادامه داد: در کنار گرانی مواد اولیه و دستمزد کارگر، چاپی شدن پرچم‌های عزاداری و سجاده و جانماز بازار گلدوزان مشهد را کم رونق کرده است.

این تولیدکننده با تاکید بر اینکه دولت می‌تواند در تهیه مواد اولیه به گلدوزان کمک کند، افزود: از محل صادرات پارچه‌های عزاداری ارز قابل توجهی به ایران بازمی‌گردد، لذا حمایت از این تولیدکنندگان در نهایت به نفع دولت خواهد بود.

ابراهیم زاده گفت: پایه گذار گلدوزی پارچه‌های عزاداری مشهدی‌ها بودند، برخی از مشتریان بحرینی، آمریکایی و اروپایی که تعدادشان در طول سال به تعداد انگشتان دست می‌رسد، سفارش کار می‌دهند و پول خوبی هم بابت خرید این گلدوزی‌ها پرداخت می‌کنند.

گلدوزی روی پارچه سیاه عزاداری یا به اصطلاح مشهدی ها «پرچم دوزی» هنر مولود سرزمین ثامن الحجج علی بن موسی الرضا(ع) است که با محرم و عزاداری برای اباعبدالله الحسین (ع) گره خورده و در طول سال‌ها نام هنرمندان بزرگی را بر سر زبان ها انداخته است. بنا به روایت های تاریخی نخستین پرچم‌دوزی برای هیات‌های مذهبی در مشهد انجام گرفت و این هنر از شهر امام رضا(ع) به دیگر نقاط کشور تسری یافت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha