اعزام ۷ واحد آزمایشگاه برای کنترل آب‌های توزیعی به پایانه‌های مرزی

تهران- ایرنا- جانشین ستاد اربعین وزارت نیرو درباره خدمات‌رسانی صنعت آب و برق، گفت: هفت واحد آزمایشگاه سیار میکروبی و شیمیایی به پایانه‌های مرزی برای کنترل کیفی آب‌های توزیع شده اعم از آب‌های بسته‌بندی، تانکر سیار و شبکه توزیع اعزام شده است.

به گزارش ایرنا از وزارت نیرو، «سید یعقوب محمدمرادی» افزود: باتوجه‌به تردد روزانه زائران راهپیمایی اربعین حسینی (ع) از بیست و پنجم محرم در همه پایانه‌های مرزی کشور، ستاد اربعین وزارت نیرو با بهره‌گیری از ظرفیت‌های شرکت‌های استانی، بخش خصوصی و خیران با موضوع برنامه‌ریزی و نقشه راه و ارائه خدمات صنعت آب و برق کشور در مراسم اربعین حسینی (ع) اقدام کرده است.

وی با اشاره به مبادی ورودی و خروجی به عراق، افزود: پایانه‌های مرزی ایران و عراق برای تردد زائران در استان‌های کرمانشاه (خسروی)، ایلام (مهران)، خوزستان (چذابه، شلمچه)، سیستان و بلوچستان (ریمدان) و آذربایجان غربی (تمرچین) واقع شده است که بیش از یک‌هزار و ۸۰۰ نفر از کارکنان وزارت نیرو در این پایانه‌ها و کشور عراق برای خدمت‌رسانی به زوار مستقر هستند.

مسئول ستاد بازسازی عتبات‌عالیات خاطرنشان‌کرد: هفت قرارگاه خدماتی اربعین وزارت نیرو در عراق و پایانه‌های مرزی اعم از آذربایجان غربی (تمرچین)، کردستان (باشماق)، کرمانشاه (خسروی و سومار)، ایلام (مهران)، خوزستان (چذابه و شلمچه)، سیستان و بلوچستان (ریمدان و میرجاوه) و عراق (عتبه عراق) ایجاد شده است.

وی با اشاره به تأمین آب پایدار در همه پایانه‌های مرزی، ادامه داد: حفر و تجهیز سه حلقه چاه آب، ایستگاه پمپاژ و خط انتقال آبرسانی و ترانس برق در پایانه مرزی تمرچین، حفر و تجهیز ۲ حلقه چاه آب، ایستگاه پمپاژ و خط انتقال آبرسانی و ترانس برق و مخزن ذخیره ۵۱۱ مترمکعبی در باشماق، تأمین آب پایدار از سرآبگرم تا پایانه مرزی خسروی و سومار، تأمین آب پایدار و اجرای خطوط انتقال آب به پایانه مرزی مهران و زرباطیه، تأمین آب پایدار از خط انتقال آب غدیر و بهره‌برداری مخازن ذخیره یک‌هزار مترمکعبی و احداث مخزن بتنی ۲ هزار مترمکعبی (با پیشرفت فیزیکی ۴۵ درصد) و افزایش دبی خروجی از خط انتقال غدیر به تأسیسات آبرسانی شهر بستان تا پایانه مرزی چذابه، تأمین آب پایدار از خط انتقال آب از شبکه آبرسانی خرمشهر به پایانه مرزی شلمچه و بهره‌برداری مخازن ذخیره یک‌هزار مترمکعبی، تکمیل و اصلاح خط انتقال آبرسانی به طول ۲۲ کیلومتر به پایانه مرزی ریمدان و پیگیری اجرای باقی‌مانده خط انتقال به طول ۲۴ کیلومتر توسط منطقه آزاد چابهار و استانداری برای تأمین آب پایدار انجام شده است.

مرادی به اعزام تعداد ۹۶ دستگاه تانکر آبرسانی سیار در همه پایانه‌های مرزی اشاره کرد و گفت: از این تعداد ۲۰ دستگاه به نجف و کربلا اعزام شده است.

وی از اعزام ۴۴ اکیپ فنی و مهندسی آب و برق و فاضلاب به عراق برای خدمات‌رسانی به مواکب و حرمین مطهر شامل ۲۰ اکیپ برق، ۱۶ اکیپ آبرسانی و چهار اکیپ فاضلاب در چهار شهر اصلی اعم از نجف، کربلا، کاظمین و سامرا خبر داد.

جانشین ستاد اربعین وزارت نیرو افزود: هفت واحد آزمایشگاه سیار میکروبی و شیمیایی به پایانه‌های مرزی برای کنترل کیفی آب‌های توزیع شده اعم از آب‌های بسته‌بندی، تانکر سیار و شبکه توزیع اعزام شده است.

راه‌اندازی ۱۴۰۰ حمام صحرایی در ایران و عراق

وی با بیان اینکه وزارت نیرو نسبت به احداث و راه‌اندازی یک‌هزار و ۴۰۰ حمام صحرایی در ایران و عراق اقدام کرده است، یادآور شد: ۶ سوله در قرارگاه‌های اربعین وزارت نیرو در پایانه‌های مرز خسروی، شلمچه، چذابه و مهران احداث شده است.

وی به طرح‌ها و پروژه‌های افتتاحی وزارت نیرو در اربعین امسال اشاره کرد و گفت: افتتاح و بهره‌برداری ایستگاه پمپاژ شبکه فاضلاب پایانه مرزی مهران، افتتاح و بهره‌برداری از سردخانه‌های قرارگاه اربعین وزارت نیرو در پایانه مرزی مهران با حجم حدود ۱۸۰۰ مترمکعب، افتتاح و بهره‌برداری از کارخانه تولید یخ بهداشتی با ظرفیت ۳۱ تن در روز در کربلای معلی از اقدامات انجام شده است.

مرادی خاطرنشان کرد: نصب انشعاب آب و برق دستگاه آب‌سردکن در طول مسیر مواکب و همه پایانه‌های مرزی، انتقال آب به‌صورت تانکر و آب بسته‌بندی‌شده در مرز ریمدان از دیگر اقدام‌های وزارت نیرو در ایام اربعین است و باتوجه‌به اجرای ۲۲ کیلومتر انتقال آب به پایانه مرزی ریمدان و اعزام یک دستگاه آب بسته‌بندی و تصفیه آب به روش اسمز معکوس به همراه تانکرهای آبرسانی سیار به بهره‌برداری رسید.

وی اظهار داشت: دستگاه‌های جنتکس و واتر جت برای شست‌وشوی شبکه فاضلاب و بخش عراقی مرز مهران (زرباطیه) و دستگاه‌های موردنیاز توسط شرکت آب و فاضلاب استان تهران به پایانه مرزی مهران در ایام اربعین اعزام شد.

جانشین ستاد اربعین وزارت نیرو از احداث و بهره‌برداری از پست سیار ۱۳۲ کیلوولت مهران خبر داد و افزود: پست سیار ۱۳۲ کیلوولت مهران نصب و تمهیدات لازم جهت وصل به شبکه برق مهران انجام شده و در حال بهره‌برداری است.

وی از تأمین روشنایی حدود ۸۰۰ هکتار پارکینگ‌های مصوب و شهرهای هدف منتهی به پایانه‌های مرزی خبر داد و گفت: براین‌اساس، زائران در هر ساعت شبانه‌روز بدون مشکلاتی نظیر عدم روشنایی می‌توانند در این پارکینگ‌ها تردد کرده و وسایل نقلیه خود را جابه‌جا کنند.

این مسئول گفت: آب بهداشتی، سالم، قابل شرب و پایدار در تمام پایانه‌های مرزی تأمین شد و همچنین برق پایدار با ظرفیت بالا برای بهره‌مندی زائران حسینی ایجاد شده است.

وی، مدیریت تقسیم و توزیع آب بسته‌بندی به تعداد ۲۰۰ میلیون بطری آب تعهد شده توسط سازمان‌های اوقاف و امور خیریه، انرژی اتمی، بنیادهای مستضعفان، کرامت و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، برکت و احسان، ستاد کل نیروهای مسلح، ستاد بازسازی عتبات‌عالیات، فرماندهی کل ارتش جمهوری اسلامی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و وزارت‌خانه‌های دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، امور اقتصاد و دارایی، نفت، رفاه، صمت، ارتباطات، جهاد در ایران و عراق را از دیگر اقدام‌ها برای خدمات‌رسانی به زائران اربعین عنوان کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha