۳۰ مرداد ۱۴۰۳، ۲۰:۱۵
کد خبرنگار: 5447
کد خبر: 85574221
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تشدید تنش‌ها میان مجارستان و اتحادیه اروپا بر سر تسهیل صدور روادید برای روس‌ها

تهران-ایرنا- خبرگزاری «آناتولی» امروز (سه‌شنبه) گزارش داد که تنش‌ها میان اتحادیه اروپا و مجارستان بر سر اقدام ادعایی بوداپست مبنی بر کاهش محدودیت‌های صدور روادید شینگن برای شهروندان روسیه تشدید شده است.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری آناتولی، مجارستان هنوز به درخواست کمیسیون اتحادیه اروپا برای شفاف‌سازی در مورد برنامه خود موسوم به «کارت ملی» که به عنوان برنامه‌ای برای کاهش محدودیت‌های صدور روادید شینگن برای روس‌ها تلقی می‌شود، پاسخی نداده است.

خبرگزاری «آناتولی» ترکیه افزود: در همین حال، تنش‌ها میان بوداپست و اتحادیه اروپا بر سر تسهیل صدور روادید برای روس‌ها افزایش یافته است.

این مناقشه پس از سفر جنجالی ویکتور اوربان نخست‌وزیر مجارستان به مسکو، اندکی پس از آن که بوداپست ریاست دوره‌ای شورای اتحادیه اروپا را بر عهده گرفت، به وجود آمد که باعث تنش بیشتر روابط اتحادیه اروپا و مجارستان شد.

بر اساس این گزارش، ایلوا یوهانسون کمیسر امور داخلی اتحادیه اروپا، خواستار توضیحاتی از مجارستان در مورد برنامه «کارت ملی» شده بود، برنامه‌ای که طبق گزارش‌ها به شهروندان روسیه و بلاروس امکان سفر آسان‌تر در داخل اتحادیه اروپا را می‌دهد.

اما مهلت پاسخ مجارستان به این درخواست اتحادیه اروپا، روز گذشته (دوشنبه) بدون هیچ اظهارنظری از سوی بوداپست به پایان رسید.

طبق این گزارش، انتظار می‌رود این مساله، به عنوان موضوعی مهم در نشست آتی وزرای خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل در ۲۸ آگوست (۷ شهریور) بررسی شود.

موضع مجارستان در مورد جنگ روسیه و اوکراین، اغلب با موضع اتحادیه اروپا در تضاد بوده است.

علاوه بر این، مجارستان با اتحادیه اروپا بر سر حمایت نظامی و مالی از اوکراین و مذاکرات عضویت این کشور در این اتحادیه، اختلاف داشته است.

مجارستان نسبت به دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا، روابط گرم‌تری با روسیه دارد. این کشور به اوکراین سلاح ارسال نمی‌کند و اوربان نیز با انتقاد از اعضای اتحادیه اروپا و ناتو به دلیل ارسال تسلیحات به کی‌یف، گفته است که چنین اقداماتی به تشدید جنگ منجر خواهد شد.

به گزارش ایرنا، ویکتور اوربان در جریان سفرش به کشورهای مختلف از جمله کی‌یف و مسکو در تیرماه که خودش آن را «ماموریت صلح» خواند، با مقامات چند کشور درباره اجرای صلح اوکراین دیدار و گفت‌وگو کرد.

سفر اوربان به مسکو و دیدار با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه که تنها چند روز پس از به دست گرفتن ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا توسط بوداپست انجام شد، مورد انتقاد ۲۷ عضو اتحادیه قرار گرفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha