تمرچین گذرگاه عاشقان اباعبدالله الحسین (ع)/ همپای زائران اربعین از بازرگان تا تمرچین

ارومیه- ایرنا- هنر اینکه در دلی خود را بگنجانی تا عاشقانه خانه و کاشانه اش را و تمام آرامش و آسایش خود رها کند و به سوی تو بشتابد، کار دشواری است ولی عاشقان حسین (ع) دیوانه وار از هر نقطه ای از قفقاز و آسیای مرکزی این روزها با پای پیاده رنج سفر به جان می خرند تا دل تنگشان در حرم معشوق آرام گیرد.

به گزارش ایرنا اینکه یکی هواخواه حسین است و غم او می‌خورد، تصادفی نیست چرا که اشک خونین برای شاه شهیدان نشان از درد جگر سوزی دارد که از ازل بذر آن در دل این عاشقان کاشته شده است و هیچ وقت این ارادت تمام نمی شود.

خون در دل رهروان راهش موج میزند و می گویند ما از عشق او شوق سخن برلبمان رانده شده و اگر او نبود این همه حرف، سخن و ارادت و عاشقی در کار نبود.

او سفر کرده ای است که در طی قرن ها صدها قافله دل به همراهش رهسپارند و در این مسیر خون ها ریخته شده و سرها برنیزه ها رقص کنان رفته است از اروند رود گرفته تا خاک کربلا و هر آنجایی که ندای آزادیخواهی و مظلوم ستیزی بلند است چرا که جانب عشق عزیز است و نباید آن را دمی فروگذارند.

دل این راهیان به او خویی دیرینه دارد و آنان نازپرورده وصالش شده اند تا شاید ذره ای از آب زلال معرفت و آزادگی حسین و یارانش را بنوشند و حیاتشان را نورانی کنند.

پیاده روی اربعین و تحول درونی

زینب یک استاد دانشگاه است؛ از باکو به ایران آمده است تا عازم تمرچین و بعد عراق و کربلا شود، باری سبک بردوش دارد وقتی از حال و هوای سفر اربعین می پرسم، می گوید: هر کسی از ته دل با هدفهای امام حسین آشنایی و وابستگی داشته باشد در این سفر دگرگون می شود و با هدف این دگرگونی و تحول درونی به کربلا می رود؛ او که دستی بر اشعار حافظ دارد و اندکی به زبان فارسی آشنایی دارد به فارسی میخواند «کجا دانند حال مال ما سبکباران ساحلها، مَتٰی ما تَلْقَ مَنْ تَهْویٰ دَعِ الدُّنْیا و اَهْمِلْها».

چشمهایش پر از اشک می شود و می‌گوید: وقتی وارد خاک ایران شدم و دیدم هیات ها شروع به عزاداری کردند کم کم بوی امام حسین به مشامم خورد و آغاز دگرگونی از همین سرزمین است و تا در حرمش تکمیل می شود.

امید یک زائر ترکیه ای است که برای اولین بار در زیارت اربعین شرکت کرده است؛ در موکب شهید باکری بازرگان با او هم صحبت می شویم به گفته خودش از اینکه با یک احساس معنوی راهی کربلا شده است حس زیبایی دارد و در دقیقه آخر توانسته همراه کاروان کربلا شود.

وی با بیان اینکه شهدای کربلا پرچمدار دینداری در دنیا هستند، گفت: شهدا همه شان در قلب ما هستند ما در رسانه هایمان نام شهیدان را می شنویم از حاج قاسم گرفته تا شهید هنیه که همه راه امام حسین (ع) را رفته اند.

عادل و فردین ۲ زائر دیگر هستند که از استان ایگدیر و استانبول ترکیه راهی ایران شده اند؛ آنها از استقبال ایرانیان و سنگ تمامی که برای استقبال از زائران گذاشته اند، خرسند هستند.

فردین آرزو دارد در مسیر و راه آرمان های حضرت امام حسین (ع) شهادت نصیبش شود تا با عزت از دنیا برود، بیان حس و حال حرکت در راه امام حسین (ع) غیر قابل وصف است و همه ما دعوت شدگانیم.

تمرچین گذرگاه عاشقان اباعبدالله الحسین (ع)/ همپای زائران اربعین از بازرگان تا تمرچین

شیخ محمد نیز زائری از اهل سنت ماکوست و به همراه خانواده رهسپار کربلاست؛ وی براین باور است که راه و سیره ابا عبدالله الحسین (ع) هرگز نباید فراموش شود و پیاده روی اربعین فرصتی برای تثبیت این حرکت و مسیر در ذهن و ضمیر کودکان و نوجوانان است.

وی براین نکته تاکید دارد که ظالمان باید نابود شوند؛ او گفت: امام حسین(ع) الگوی ظلم ستیزی در جهان بوده و خواهد ماند.

شیخ محمد پیاده روی اربعین را صف آرایی در برابر زیاده خواهی دشمنانی می داند که امروز برای مردم مظلوم غزه روزهای خونین را رقم زده اند و می گوید این روزها هم می گذرد و غاصبان به سزای اعمالشان می رسند.

تمرچین گذرگاه عاشقان اباعبدالله الحسین (ع)/ همپای زائران اربعین از بازرگان تا تمرچین

۷۲ هزار زائر از ابتدای طرح تردد زوار اباعبدالله الحسین (ع) تاکنون از پایانه مرزی تمرچین تردد کرده اند

مدیر کل راهداری و حمل و نقل نقل جاده ای آذربایجان غربی در این باره گفت: این استان میزبان زائرانی از کشورهای آذربایجان، ترکیه و گرجستان است و مهمانان اربعینی را از پایانه بازرگان تا تمرچین به سمت کربلای معلی بدرقه می کند.

ایرج دست نشان اظهار کرد: لبخند رضایت این زائران از خدمات ارائه شده خستگی را از چهره خادمان امام حسین (ع) در استان زدوده است.

دست نشان افزود: تردد زائران از مرز تمرچین از ۱۶ مرداد ماه آغاز شده است و شاهد افزایش تردد زائرین اربعین حسینی از پایانه مرزی تمرچین در مقایسه با مدت زمان مشابه سال قبل هستیم.

وی اظهار کرد: طی شبانه روز گذشته در مجموع نزدیک به ۶ هزار نفر از پایانه مرزی تمرچین تردد کردند که نسبت به مدت زمان سال قبل هشت درصد افزایش دارد.

دست نشان با اشاره به اینکه جریان ترددها در تمرچین به سهولت و روان انجام می شود، ادامه داد: روز دوشنبه ۲ هزار و ۳۰۰ زائر به کشور وارد و سه هزار و ۷۰۰ زائر نیز از کشور خارج شدند.

مدیرکل راهداری و حمل ونقل جاده ای آذربایجان غربی اضافه کرد: علاوه بر زائرانی از استان های مختلف کشور، زواری از ترکیه و جمهوری آذربایجان غربی و همچنین منطقه قفقاز از طریق مرز تمرچین به عتبات عالیات مشرف می شوند.

تمرچین گذرگاه عاشقان اباعبدالله الحسین (ع)/ همپای زائران اربعین از بازرگان تا تمرچین

اتوبوس رایگان تردد زائران عتبات عالیات از ارومیه به تمرچین راه اندازی شد

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان غربی گفت: روزانه چهار سرویس حمل و نقل عمومی برون شهری زائران عتبات عالیات در ایام اربعین را به صورت رایگان از پایانه مسافربری ارومیه به پایانه مرزی تمرچین منتقل می کند.

ظرفیت تردد روزانه این سرویس ها ۲۰۰ نفر است و این سرویس ویژه تا ابتدای شهریور امسال ادامه دارد و شهروندان می توانند از آن استفاده کنند.

وی ادامه داد: همچنین به منظور تسهیل سفر زائران به عتبات عالیات، هزینه ورود به گذرگاه حاج عمران از طریق پایانه مرزی تمرچین برای زوار ایرانی رایگان است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان غربی از راه اندازی هشت پارکینگ رایگان در پیرانشهر برای استفاده زائران خبر داد و اظهار کرد: علاوه بر آن موارد دیگر نیز از جمله زمینه استفاده از ظرفیت دهها موکب در مسیر تمرچین و مرز تدارک دیده شده است.

استقبال مردمی از موکب‌ها در مسیرهای منتهی به تمرچین روند افزایشی دارد

موکب هایی که در پایانه مرزی بازرگان در شمالی ترین نقطه آذربایجان غربی تا پیرانشهر و تمرچین در غرب استان راه اندازی شده اند هر روز با استقبال بیشتری از طرف شهروندان رو به افزایش است همه عاشق خادمی امام حسین (ع) و شهدای کربلا هستند و در این راه از نثار جان و مال خود دریغ نمی کنند.

استاندار آذربایجان غربی هم با اشاره به این موضوع براین عقیده است که استقبال مردمی از راه اندازی موکب‌های اربعین در مسیرهای منتهی به مرز تمرچین این استان در سال جاری روند افزایشی دارد.

محمد صادق معتمدیان افزود: پایگاههای امداد و نجات هلال احمر و اورژانس هم در مسیرها مستقر بوده و خدمات مختلف اسکان، تغذیه و فرهنگی به زائران اربعین ارایه می‌دهند.

وی با اشاره به تلاش‌های انجام شده در زمینه حمل و نقل یکسره زائران از تمرچین به اربیل ، سامرا، کاظمین، کربلا و نجف اظهار کرد: سالهای قبل در حمل زائران گلایه مندیهایی وجود داشت که امسال با تدابیری که در سفر وزیر کشور به بغداد انجام شد و با گفت و گوهایی که ما با مسوولان اقلیم کردستان عراق داشتیم این مسأله رفع شد.

معتمدیان ادامه داد: با همکاری کمیته های ستاد اربعین پیش بینی های لازم و تدابیر مربوطه برای پذیرایی از زائران انجام‌شده و اقدامات زیرساختی نیز محقق شده است.

استاندار آذربایجان غربی بیان کرد: از نظر توسعه راه ها و مسیرهای مواصلاتی و چهاربانده کردن مسیرهای منتهی به پایانه مرزی تمرچین، پوشش اینترنتی در مسیر ، تامین آب و برق مورد نیاز و افزایش گیت‌های ورود و خروج در پایانه مرزی نیز اقدامات شاخصی انجام شده است تا زمینه سفری امن برای زائران ابا عبدالله حسین (ع) فراهم شود.

تمرچین گذرگاه عاشقان اباعبدالله الحسین (ع)/ همپای زائران اربعین از بازرگان تا تمرچین

موکبی با شمیم غزه و تکرار کربلا

موکب های بسیاری در مسیر پیاده روی اربعین در آذربایجان غربی از ورودی مرز بازرگان تا اخرین نقطه خروجی در مرز تمرچین توسط گروههای مردمی برپا شده است؛ این موکب داران با پذیرایی از میهمانان نهایت خادمی و میزبانی را به جا می اورند.

از توریع چای و شربت و آب خنک گرفته تا انواع میوه و شیرینی و نذری های متنوع در موکب ها می شود یافت اما موکب کتابخانه های عمومی استان با عنوان «کتابخانه حسینی» و با شعار «کتاب آزادگان حسین (علیه‌السلام)» در مرز تمرچین پیرانشهر برای سومین سال متوالی برپا شده تا خدمات متفاوت تری به زائران ارائه دهند.

خدیجه معصومی مدیر کل نهاد کتابخانه های عمومی آذربایجان غربی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در این موکب برنامه‌های فرهنگی ترویجی کتاب محور با محوریت اهل بیت (ع) به ویژه امام حسین (ع) و قرآن کریم با شعار "کتاب آزادگان حسین (ع)" ویژه تمامی گروه های سنی اجرا شده و در کنار خدمات عمومی سایر موکب‌ها، به ارائه خدمات فرهنگی به زائران خواهد پرداخت.

وی ادامه داد: اجرای پویش «غزه تکرار کربلا» و اهدای پرچم فلسطین بصورت نمادین با هشتگ #غزه-تکرار-کربلا به زائران، طرح "بیعت با شهدا"، پویش "اذان به وقت کربلا" و اذان‌گویی توسط زائران در موکب به وقت اذان ظهر و مغرب، ساخت پرچم در سه طرح یا حسین ع، یا زینب (س) و یا مهدی (عج) توسط کودکان و نوجوانان با مهر بر روی پارچه، انجام دست های اربعینی در موکب شامل ساخت دستمال اشک با عنایت به فضلیت گریستن بر مصائب اهل بیت (ع) و ساخت ریسه با استفاده از نام و ذکر اهل بیت (ع) از جمله برنامه هایی است که در موکب کتابخانه های عمومی استان صورت می گیرد.

مدیرکل کتابخانه های عمومی آذربایجان غربی پویش کتابخوانی با عنوان "عشق" و خوانش کتابهای ادبی مرتبط با واقعه کربلا، روز عاشورا و رنگ‌آمیزی با طرح‌های محرم و عزاداری کودکان، قصه‌گویی برای کودکان از قصه های واقعه کربلا، پرده‌خوانی و نقالی، جمع‌خوانی از کتاب‌های منتخب توسط کودکان و نوجوانان، انجام کار فرهنگی با محوریت مجله شبنم، طرح استند عکاسی و عکس یادگاری با موضوع رهبر معظم انقلاب و فرزندان شهدا، اجرای برنامه های محفل قرآن و عترت و محافل ادبی، زیارت به نیابت از شهدا از برنامه های دیگر این موکب است.

تمرچین گذرگاه عاشقان اباعبدالله الحسین (ع)/ همپای زائران اربعین از بازرگان تا تمرچین

راه و رسم امام حسین (ع) الگوی ملت های جهان

نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری و رییس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران معتقد است که پیاده روی اربعین و حضور میلیونی مردم در آن این حقیقت را نشان می دهد که پس از گذشت قرن ها امروز شیوه و منش اباعبدالله الحسین (ع) الگوی ملت های جهان شده چنانکه مردم مظلوم فلسطین و غزه راه این امام را الگوی خود قرار داده اند.

آیت الله عسگر دیرباز در گفت و گو با ایرنا ادامه داد: این حماسه میلیونی بازتاب بین المللی پیدا می کند اما بسیاری از رسانه های غربی اقدام به سانسور آن می کنند.

وی اضافه کرد: دشمنان اسلام از بازتاب صحیح این حرکت جهانی واهمه داشته و به همین دلیل با تکیه بر شیوه های مختلف سعی در کمرنگ کردن آن می کنند اما نه تنها موفق نمی شوند بلکه دنیا روز به روز با حقیقت نهضت امام حسین (ع) بیشتر آشنا می شود.

به گزارش ایرنا با توجه به شرایط آب و هوایی و گرمای بی‌سابقه در مناطق جنوب و غرب کشور، پیش‌بینی می‌شود زائران بیشتری در اربعین امسال مرز تمرچین در آذربایجان غربی را برای سفر به عتبات عالیات در اربعین حسینی انتخاب کنند.

سفر زائران اربعین کشورهای منطقه قفقاز از مرز تمرچین در ۲ سال گذشته، تجربه ای بود تا آذربایجان غربی در شهریور امسال آماده تر به استقبال زائران اربعین امام حسین (ع) برود.

بر اساس دستورالعمل و شیوه‌نامه اربعین حسینی ۱۴۰۳ ویژه اتباع خارجی، اتباع مقیم از طریق مرز شلمچه خوزستان، اتباع غیرمقیم، زائران افغانستان و پاکستان از طریق مرز مرز چذابه و اتباع غیرمقیم قفقاز و آسیای میانه از طریق مرز تمرچین و باشماق می‌توانند برای خروج و شرکت در راهپیمایی بزرگ اربعین حسینی اقدام کنند.

مرز تمرچین پیرانشهر در سال ۱۳۸۶ به عنوان مرز رسمی زمینی شناخته شد و نقش آن در اقتصاد منطقه چشمگیر است و سال ۱۴۰۱ برای اولین بار امکان تردد زائران اربعین از این مرز فراهم شد که حدود ۷۰ هزار تردد در این ایام ثبت شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha