آذربایجان غربی مهیای پذیرایی از زائران اربعین

ارومیه- ایرنا- مردم و مسوولان آذربایجان غربی امسال هم نظیر سال های قبل با آماده سازی زیرساخت ها و سازماندهی تشکل های مردمی آماده پذیرایی از زائران اربعین حسینی در مرز تمرچین پیرانشهر می شوند.

به گزارش ایرنا با توجه به شرایط آب و هوایی و گرمای بی‌سابقه در مناطق جنوب و غرب کشور، پیش‌بینی می‌شود زائران بیشتری در اربعین امسال مرز تمرچین در آذربایجان غربی را برای سفر به عتبات عالیات در اربعین حسینی انتخاب کنند.

سفر زائران اربعین کشورهای منطقه قفقاز از مرز تمرچین در ۲ سال گذشته، تجربه ای بود تا آذربایجان غربی در شهریور امسال آماده تر به استقبال زائران اربعین امام حسین (ع) برود.

مسوولان استانی هم براین باور هستند که با توجه به ویژگی‌های مرز تمرچین و فاصله کمتر سفر زائران منطقه قفقاز به عتبات عالیات از آذربایجان غربی، امسال تعداد زائران کشورهای این منطقه از مسیر تمرچین به عتبات عالیات افزایش یابد به همین منظور ساز و کار این اقدام مهم رادر ابعاد مختلف از ماه ها قبل فراهم می کنند تا خدمت ماندگاری به میهمانان داشته باشند.

آذربایجان غربی مهیای پذیرایی از زائران اربعین

زمینه تردد یک سره زائران از تمرچین تا کربلای معلی فراهم می شود

استاندار آذربایجان غربی با اشاره به اهتمام ویژه صورت گرفته برای کاهش مشکلات زوار اربعین از مرز تمرچین تا کربلای معلی گفت: در سال های گذشته، زائران باید طی چند مرحله از تمرچین به کربلا مشرف می شدند،اما در سفر اخیر صورت گرفته به اقلیم کردستان عراق و دیدار با سران این منطقه و همچنین سفر روزهای گذشته وزیر کشور عراق به ایران، طرح موضوع شد و قرار شد امسال شاهد تردد یکسره زوار از مرز تمرچین و حاج عمران به سمت کربلا باشیم.

محمد صادق معتمدیان اظهار کرد: همچنین تدابیری اندیشیده شده که در مسیر بازگشت نیز از کربلا به حاج عمران مسیر مستقیم پیش بینی شود.

وی افزود: ما امسال برای سومین سال متوالی میزبان زوار اربعینی اباعبدالله الحسین (ع) خواهیم بود که به همین منظور مشکلات ۲ سال گذشته آسیب شناسی شده تا بتوانیم میزبانی خوبی از زوار داخلی و کشورهای منطقه داشته باشیم.

در این راستا اسکان و خدمات بهداشتی درمانی، پارکینگ مناسب برای خوردوها و ارائه خدمات حداکثری در همه بخش ها در مرز تمرچین تدارک دیده شده است.

معتمدیان همچنین خنک بودن مرز تمرچین نسبت به دیگر مرزها را در ایام زیارت اربعین یادآور شد و گفت: یکی از مهمترین مزیت هایی که این مرز دارد، خنک بودن نسبت به دیگر مرزها با توجه به گرمای بی سابقه در دیگر مرزهاست که می تواند زمینه حضور بیش از پیش زوار را فراهم کند.

وی افزود: حداقل ۵۰۰ هزار نفر ظرفیت برای تردد از مرز تمرچین در سال جاری پیش بینی شده و برنامه ریزی های لازم صورت گرفته است.

آذربایجان غربی مهیای پذیرایی از زائران اربعین

تشکلهای مردمی در ایجاد موکب های اربعین پیشتاز هستند

استاندار آذربایجان‌غربی با تاکید برنقش مهم تشکلهای مردمی در ایجاد موکب های اربعین در استان گفت: تشکل‌های مردمی می‌توانند در ایجاد موکب‌های ویژه پذیرایی و اجرای برنامه‌های فرهنگی زائران اربعین حسین در منطقه، نقش مهمی ایفا کنند چرا که سالهای گذشته شاهد پیشتازی این تشکلها و گروههای مردمی در پذیرای یاز زائران بودیم.

معتمدیان بر معرفی بیشتر مزایای مرز تمرچین جهت سفر به عتبات عالیات در اربعین حسینی تاکید کرد و افزود: صداوسیمای مرکز استان با تهیه مستندهای ویژه و پخش در شبکه‌های بین‌المللی، درخصوص معرفی مرز تمرچین برای تردد زائرین اربعین بویژه زائرین خارجی اهتمام ویژه‌ای داشته باشد.

وی اضافه کرد: بحث فرهنگی یکی از دستاوردهای مهم اربعین حسینی است و سید الشهدا(س) متعلق به مذهب خاصی نبوده و متعلق به تمامی پیروان ادیان الهی و آزاداندیشان جهان است و در سال گذشته حضور پیروان ادیان و مذاهب مختلف از جمله شیعه، سنی، ارمنی و آشوری را در ایجاد موکب و پذیرایی از زائران اربعین حسینی در استان شاهد بودیم.

استاندار آذربایجان‌غربی با بیان اینکه مرز بازرگان پیشانی ورود زائران اربعین حسینی از منطقه قفقاز به جمهوری اسلامی ایران در راستای تردد از مرز تمرچین است اظهار کرد: تمامی زیرساخت‌های لازم از جمله ایجاد اماکن اقامتی، پذیرایی، بهداشت و درمان باید در این مرز مورد توجه قرار گرفته و تمامی امکانات لازم در این زمینه بسیج شود.

بسیج همه امکانات حوزه راه و شهرسازی برای تسهیل تردد زائران اربعین حسینی(ع)

سرپرست اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی گفت: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده در راستای تسهیل تردد زائران اربعین حسینی (ع) از استان تمام توان و امکانات حوزه راه و شهرسازی برای این امر بسیج شده است.

رسول عطایی افزود: بر اساس پیش بینی انجام شده ۱۲ کیلومتر از مسیر های منتهی به مرز تمرچین در حال بهسازی و تعریض بوده که با اتمام هشت کیلومتر از احداث بزرگراه حیدر آباد، نقده، پیرانشهر چهار کیلومتر مابقی در قالب ۲ مسیر ۲ کیلومتری از این محور در آستانه اربعین حسینی آسفالت و زیربار ترافیک می رود.

وی با اشاره به اینکه با تلاش همکاران شرکت ساخت و توسعه حمل و نقل استان ۲۱ کیلومتر از پروژه کنار گذر بوکان به اتمام رسیده و ۲ کیلومتر دیگر از این پروژه تا اربعین به اتمام می رسد،اظهار کرد: با تخصیص اعتبارات مورد نیاز ۱۰ کیلومتر دیگر از محور میاندوآب به میانه نیز تا آغاز سفر زائران اربعین زیر بار ترافیک می رود.

عطایی افزود: با فعالیت و کار جهادی همکاران اداره کل راهداری استان لکه گیری و روکش آسفالت محورهای تمرچین، پیرانشهر، نقده و میاندوآب، ملکان به طول ۲۵ کیلومتر ،اجرای روشنایی طولی محور های پیرانشهر به تمرچین و بازسازی روشنایی محورهای گردنه قوشچی، ارومیه و مهاباد در مجموع به طول ۴۰ کیلومتر و اجرای عملیات خط کشی به طول یک هزار کیلومتر و سایر عملیات جدا سازی و نصب تابلو های کامپوزیتی در محورهای منتهی به مرز تمرچین انجام شده است.

وی اظهار کرد : برنامه ریزی لازم به منظور افزایش تعداد قطار های مسافربری جهت تردد زائران و امکانات ویژه در ایستگاه های راه آهن استان به خصوص ایستگاه راه آهن نقده جهت اسکان احتمالی زائران اربعین در حال انجام است.

آذربایجان غربی مهیای پذیرایی از زائران اربعین

جمعیت هلال احمر آذربایجان غربی آماده خدمات دهی به زائران اربعین است

مدیر کل جمعیت هلال احمر اذربایجان غربی در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: جمعیت هلال احمر همواره آماده خدمات رسانی به هموطنان و زائران در ایام اربعین است و ۲۰ مرکز پاسخگویی، ۳۱ پایگاه ثابت و موقت امداد و نجات،۲ قرارگاه مرزی، استقرار یک تیم امداد و نجات بین المللی در شهر اربیل عراق و بکار گیری یک تیم ارتباطات و فرماندهی در سراسر استان فعالیت خود را به زودی آغاز می کند.

حمید محبوبی بیان کرد: در راستای خدمات دهی به زائران اربعین حسینی ۱۴ پایگاه موقت و مرزی در مناطق مختلف استان راه اندازی شده است که پایگاههای مرزی در بازرگان و تمرچین مستقر هستند.

آمادگی اداره کل میراث فرهنگی آذربایجان غربی برای پذیرایی از ۵۰۰ هزار زائر اربعین

آذربایجان غربی سال گذشته پذیرای ۱۳۱ هزار زائر اربعین بود در حالیکه ظرفیتهای پیش بینی شده برای حدود ۲۰۰ هزار نفر تدارک دیده شده بود امسال هم با توجه به شرایط اقلیمی و فراهم کردن بسترهای امن تردد و اقامت در استان پیش بینی می شود که این میزان به بیش از مقدار سال گذشته برسد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی در این باره به ایرنا گفت: در سال گذشته برای حدود ۲۰۰ هزار نفر زائر در مرز تمرچین برنامه ریزی شده بود که ۱۳۱ هزار نفر تردد داشتند و امسال نیز برای ۵۰۰ هزار نفر برنامه ریزی شده است که پیش بینی می شود آمار تردد نسبت به سال گذشته ۲ برابر شود.

مرتضی صفری با اشاره به تعداد مراکز اقامتی در مسیر تردد زائران گفت: ۱۲۲ واحد اقامتی در مسیر تردد زوار، پنج هزار و ۳۶۵ تخت و ۲ هزار و ۲۶۰ اتاق اقامتی وجود دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان آذربایجان غربی، درباره تعداد سرویس های بهداشتی ایجاد شده در مسیر پیاده روی اربعین و مقایسه این تعداد با سال گذشته نیز اظهارکرد: در مسیر پیاده روی اربعین و برای زائران اربعینی ۲۸ چشمه در چهار مجموعه سرویس بهداشتی و نمازخانه وجود دارد.

صفری درباره تعداد بازارچه های صنایع دستی که در مرز تمرچین راه اندازی شده است اظهار کرد: یک مورد بازارچه صنایع دستی برای مرز تمرچین پیش بینی شده است.

همچنین برپایی موکب و استقبال از زائران حسینی، استقرار راهنمای گردشگر در موکب جهت راهنمایی زائران، تهیه بروشور و کتابچه راهنمای مسیر رفت و برگشت، تشکیل تیم های نظارتی مشترک از جمله اقداماتی است که اداره کل استان آذربایجان غربی برای مسیر پیاده روی اربعین تدارک دیده است.

آذربایجان غربی مهیای پذیرایی از زائران اربعین

۴۰ کیلومتر از محور های منتهی به پایانه تمرچین لکه گیری و روکش آسفالت شده است

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان غربی گفت: ساماندهی و بهبود وضعیت کریدور اربعین در استان از جمله مهمترین برنامه های این سازمان است تا روند حضور زوار در مرز تمرچین تسهیل شود.

ایرج دست نشان با اشاره به اجرای ۱۵۰ کیلومتر لکه گیری و روکش آسفالت در محورهای اصلی فرعی و روستایی استان طی سالجاری افزود: بر این اساس عملیات لکه گیری و روکش در ۳۹.۵ کیلومتر در راه های اصلی، ۵۰.۵کیلومتر در راههای فرعی و ۶۰.۱ کیلومتر در راه های روستایی اجرا شده است.

وی گفت: ۴۰ کیلومتر از لکه گیری و روکش آسفالت انجام شده با ارزش ریالی ۷۰۰ میلیارد ریال در محور های منتهی به پایانه مرزی تمرچین و از پروژه های اربعین بوده و پیش بینی می شود تا پایان فصل کاری ۵۰ کیلومتر دیگر نیز از این محورها لکه گیری و روکش آسفالت شوند.

دست نشان با بیان اینکه نگهداری از محورهای مواصلاتی آذربایجان غربی توسط راهداران اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای این استان به صورت مستمر صورت می‌پذیرد، اظهار کرد: با توجه به اعتبارات و مجوزهای اخذ شده از سازمان، فرآیند برگزاری مناقصه وتعیین پیمانکار جهت اجرای ۱۵۰ کیلومتر روکش آسفالت برای سایر محورهای مواصلاتی استان در قالب ۳۰ فقره قرارداد به مبلغ چهار هزار میلیارد ریال در حال انجام است.

پارکینگ‌های پیرانشهر آماده پذیرش ۵۰ هزار دستگاه خودرو زائران اربعین

مرز تمرچین در ۱۵ کیلومتری غرب پیرانشهر، جنوب آذربایجان غربی و نقطه مقابل مرز حاج عمران عراق قرار دارد و یکی از نزدیکترین مسیرهای زمینی جمهوری اسلامی به دریای مدیترانه شرقی است.

این مرز زمینی تا شهر ارومیه، مرکز استان ۱۶۰ کیلومتر فاصله دارد و نزدیکترین شهرها به این مرز، پیرانشهر در ایران و چومان در عراق است که به ترتیب حدود ۱۱ کیلومتر و ۲۵ کیلومتر با گمرک تمرچین فاصله دارد و از تمرچین تا سامره ۴۵۰ کیلومتر، تا کربلا ۶۵۰ کیلومتر، تا کاظمین ۵۳۵ کیلومتر و تا نجف اشرف ۷۱۰ کیلومتر مسافت دارد.

مرز تمرچین پیرانشهر در سال ۱۳۸۶ به عنوان مرز رسمی زمینی شناخته شد و نقش آن در اقتصاد منطقه چشمگیر است و سال ۱۴۰۱ برای اولین بار امکان تردد زائران اربعین از این مرز فراهم شد که حدود ۷۰ هزار تردد در این ایام ثبت شد.

فرماندار پیرانشهر با بیان اینکه پارکینگ‌های این شهرستان آمادگی پذیرش بیش از ۵۰ هزار دستگاه خودرو زائران در ایام اربعین حسینی را دارند اظهار کرد: این ظرفیت در پارکینگ‌های کارخانه‌قند، پادگان جلدیان، میدان تیر و مرز تمرچین ایجاد شده است.

خضر کاک‌درویشی به خبرنگار ایرنا گفت: طبق بررسی های انجام شده بیش از ۸۶ موکب از مرز بازرگان تا تمرچین برای استقرار و خدمات‌رسانی اعلام آمادگی کرده‌اند و شمار زیادی از موکب‌ها در محدوده مرز تمرچین و شهر پیرانشهر به منظور استراحت و تغذیه زائران راه اندازی خواهد شد.

فرماندار پیرانشهر با اشاره به انجام اقدامات لازم برای تسهیل در تردد زائران در مرز تمرچین افزود: در پایانه مرزی تمرچین ۳۸ گیت برای تردد آماده شده که در طول ایام پیاده‌روی اربعین راه‌اندازی خواهند شد.

کاک درویشی ادامه داد: مرز تمرچین پیرانشهر امسال توانایی میزبانی بیش از ۵۰۰ هزار زائر را دارد و با پیگیری‌های صورت گرفته امسال شاهد تردد یکسره و مستقیم زائران از مرز تمرچین به کربلا خواهیم بود.

آذربایجان غربی مهیای پذیرایی از زائران اربعین

مرز تمرچین آماده میزبانی از زوار اباعبدالله الحسین (ع) است

فرمانده قرارگاه اربعین فراجا گفت: هیچ مشکلی برای تامین امنیت زائران اربعین وجود ندارد و مرز تمرچین آماده میزبانی از زوار اباعبدالله الحسین (ع) است.

سردار محمد شرفی در حاشیه بازدید از مرز تمرچین افزود: تلاش می شود در این پایانه، خدمات گسترده تر و با کیفیت تر از سال های گذشته ارائه شود.

وی با اشاره به اینکه در هفته های آینده اربعین سرور و سالار شهیدان اباعبدالله الحسین (ع) را در پیش رو داریم، اضافه کرد: وضعیت این پایانه مرزی به صورت میدانی مورد بازدید و بررسی قرار گرفت و شرایط خوبی را در این مرز داریم.

وی اظهار کرد: شرایط آب و هوایی معتدل و زیرساخت‌های مرز تمرچین برای گذر به سمت عتبات عالیات در تابستان امسال بسیار مناسب بوده و امید می رود که شاهد حضور قابل توجه زوار در این گذرگاه باشیم.

جانشین معاون هماهنگ کننده فرماندهی کل انتظامی جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: هماهنگی های خوبی در استان برای میزبانی از زوار صورت گرفته است.

به گزارش ایرنا، بر اساس دستورالعمل و شیوه‌نامه اربعین حسینی ۱۴۰۳ ویژه اتباع خارجی، اتباع مقیم از طریق مرز شلمچه خوزستان، اتباع غیرمقیم، زائران افغانستان و پاکستان از طریق مرز مرز چذابه و اتباع غیرمقیم قفقاز و آسیای میانه از طریق مرز تمرچین و باشماق می‌توانند برای خروج و شرکت در راهپیمایی بزرگ اربعین حسینی اقدام کنند.

مرز تمرچین پیرانشهر در سال ۱۳۸۶ به عنوان مرز رسمی زمینی شناخته شد و نقش آن در اقتصاد منطقه چشمگیر است و سال ۱۴۰۱ برای اولین بار امکان تردد زائران اربعین از این مرز فراهم شد که حدود ۷۰ هزار تردد در این ایام ثبت شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha