ناترازی آب و برق ریشه در اقتصاد ناکارآمد آنها دارد

تهران- ایرنا- وزیر پیشنهادی نیرو گفت: ناترازی آب و برق مساله‌ای جدی است، مساله‌ای که ریشه در اقتصاد ناکار آمد برق دارد و در این راستا توجه به اصلاح اقتصاد آب و برق ضروری است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «عباس علی‌آبادی» امروز (چهارشنبه) با حضور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی در دفاع از برنامه‌های خود برای تصدی وزارت نیرو با بیان اینکه وزارت نیرو بر اساس قانون موظف به تامین مناسب آب و برق است، افزود: تغییر اقلیم و گرما مشکلات را ایجاد کرده است، اما مشکلات وزارت نیرو فراتر از گرما و اصلاح مشکلات امری پیچیده است.

علی‌آبادی ادامه‌داد: برای حل این پیچیدگی نیاز به همدلی در سطح حاکمیت، همچنین نیاز به همراهی سایر قوا و ایمان مردم به خدمتگذاران خود در وزارت نیرو داریم.

وی خاطرنشان کرد: برآورد ها نشان می دهد ناترازی برق به حدود ۱۸ هزار مگاوات خواهد رسید که البته این عدد برآوردی است و این مساله ریشه در اقتصاد ناکار آمد برق دارد و در این راستا توجه به اصلاح اقتصاد آب و برق ضروری است

وزیر پیشنهادی نیرو تصریح‌کرد: این ناکارآمدی سبب شده جذابیت برای بخش خصوصی از بین برود.

وزیر پیشنهادی نیرو با تاکید بر اینکه متعهد به خدمت به مردم شر یف ایران، آرمان های امام بزرگوار، رهبر معظم انقلاب و نیز قوانین و مصوبات نمایندگان مجلس شورای اسلامی هستم و قول می دهم در کمال صدق و شفافیت مسیر را با شما طی کنم، تصریح کرد: از بین رفتن جذابیت اقتصادی برق، سبب افزایش مصرف خارج از الگوی های استاندارد شده است.

علی آبادی بیان‌داشت: از طرف دیگر بودجه وزارت نیرو در سال های گذشته منجر به ایجاد بدهی بزرگی به شرکت های خصوصی در حوزه برق شده است.

وی ادامه‌داد: انباشت تعهدات وزارت نیرو باعث شده در عمل جذابیت سرمایه‌گذاری در این حوزه برای بخش خصوصی از بین برود.

وزیر پیشنهادی نیرو افزود: همچنین کسری بودجه و تحقق نیافتن بودجه های عمرانی، نقش دولت را در توسعه صنعت آب و برق محدود کرده است.

وی خاطرنشان‌کرد: بر این اساس، توجه به اصلاح اقتصاد برق برای رفع ناترازی امری ضروری است که البته اصلاح این ناترازی ها زمان برخواهد بود.

علی‌آبادی ادامه‌داد: همچنین نیاز به برنامه ریزی دقیق و سرمایه گذاری قابل توجه در افزایش تولید، اصلاح شبکه و مدیریت مصرف دارد.

وزیر پیشنهادی نیرو ادامه‌داد: ذکر این نکته ضروری است که هنوز نتوانسته ایم گفتمان قابل فهم و وصول با مردم برای تبیین نقش آنها برای بهتر مصرف کردن ایجاد کنیم.

وی افزود: بخشی از این موضوع مربوط به توانمندی های فنی است، اینجانب به شما اطمینان می دهم که در صورت تامین منابع مالی و با توجه به پیشرفت های فنی در کشور مشکل خاصی ایجاد نشود.

علی‌آبادی در باره ضرورت همراهی مردم، خاطرنشان‌کرد:  ابتدا لازم است صحبت ها و دغدغه های مردم از سوی ما درک شده و سپس گفتمان مشترک در کشور شکل گیرد. سپس براساس این گفتمان بررسی شود که چگونه انتخاب های کنونی ما بر روی زندگی حال، آینده و حتی نسل های بعد تاثیر خواهد داشت؟

وی اضافه‌کرد: پس از آن تلاش خواهیم کرد با توسعه گفت و گو مردم عزیز را در مدیریت مصرف همراه و همدل سیاستگذاران کنیم.

وی ادامه داد: اینجانب در صورت تایید نمایندگان مجلس، مصمم هستم اهداف تعیین شده در برنامه هفتم و قانون مانع زدایی از توسعه صنعت برق را اجرایی کنم.

گزینه پیشنهادی دولت چهاردهم برای تصدی وزارت نیرو خاطرنشان کرد: شما می دانید و ما هم می دانیم تکیه بر منابع دولتی برای تحقق اهداف برنامه هفتم توسعه عاقلانه نیست.

علی آبادی با تاکید بر ضرورت همراهی نظام بانکی، سازمان برنامه و بودجه و دولت برای اجرای برنامه ها گفت: ایجاد جذابیت در محیط کسب و کار حوزه برق راهکاری برای رفع مشکلات است.

مهاجرت نخبگان از صنعت برق به سایر صنایع

وی اظهار داشت: انباشت تعهدات وزارت نیرو باعث شده که سرمایه‌گذاران قبلی متضرر شوند و سایر سرمایه‌گذارانی که می‌توانستند در این حوزه سرمایه‌گذاری کنند به دلیل نابسامانی اقتصاد برق پا به این عرصه نگذاشته و از حضورو مشارکت پرهیز کنند که نتیجه آن وضع حاضر است؛ همچنین شاهد مهاجرت نخبگان از این صنعت به صنایع دیگر هستیم.

وزیر پیشنهادی نیرو گفت: با اصلاح اقتصاد برق و کاهش مداخلات قیمتی، وزارت نیرو از موضع رقیب بخش خصوصی خارج خواهد شد.

وی تاکید کرد: چاره‌ای نداریم جز اینکه خود را از مواضع اجرایی و حتی کارفرمایی به موضع تنظیم‌گری ببریم و این در راستای شعار سال اعلامی رهبر معظم انقلاب نیز هست.

گزینه پیشنهادی دولت چهاردهم ادامه‌داد: ما باید زمین بازی را برای بهترین برنده‌ها فراهم کنیم، همه اسناد بالا دستی اشاره به تغییر این رویکرد دارد و ما باید باور کنیم که این تغییر قابل انجام و به صلاح کشور است و باید برای دستیابی به این هدف مهم با یکدیگر هم پیمان شویم.

علی‌آبادی خاطرنشان‌کرد: صندوق توسعه ملی هم که منافع ملی کشور را بیش از هر سرمایه گذاری تأمین می‌کند، سرمایه گذاری در این زمینه را از اولویت خود خارج کرده است. 

لزوم نگاه کاربردی به تولید برق هسته‌ای

وی گفت: در مورد ناترازی در زنجیره برق، تولید و توزیع آن را مورد انتقاد قرار دادم، اما چرخه اصلی تولید سوخت است و ما چاره‌ای جز این که به تولیدات هسته ای برای تأمین برق نگاه کاربردی داشته باشیم، نداریم.

گزینه پیشنهادی دولت چهاردهم ادامه‌داد: در کنار بهره گیری از ظرفیت‌های مذکور، وزارت نیرو جذب حداکثری سرمایه گذاران را دنبال خواهد کرد. 

علی‌آبادی افزود: در حوزه بهبود بهره‌وری و کاهش تلفات در سال‌های گذشته تلاش بر تولید بوده است و ۲ مسیر، اصلی بررسی کارشناسی و اصلاح توپولوژی برق کشور و مسیر دوم افزایش ظرفیت و نوسازی شبکه‌های توزیع در راستای کاهش تلفات دنبال خواهد شد.

وی خاطرنشان‌کرد: در برنامه‌های حوزه برق چند گام ضروری است؛ گام نخست برنامه‌ریزی برای بهره‌گیری حداکثری از ظرفیت‌های قانون مانع زدایی از صنعت برق برای اصلاح اقتصاد برق و گام دوم، توانمندسازی همه مصرف‌کنندگان و برنامه‌ریزی برای حذف تدریجی قیمت‌گذاری دستوری برای جذاب کردن محیط کسب و کار برق است.

گزینه پیشنهادی دولت چهاردهم در باره برنامه‌های خود در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر و هسته‌ای، گفت: ما چاره‌ای نداریم جز اینکه به انرژی‌های تجدید پذیر و هسته‌ای برای تولید برق نگاه راهبردی و کلیدی داشته باشیم.

علی آبادی ادامه‌داد: کشور ما اساساً کشوری آفتابی است و این یعنی ظرفیتی که بسیاری از کشورها از آن بی‌بهره هستند. از طرف دیگر نیز حداکثر مصرف ما در ظهر تابستان است که با بیشترین میزان تولید نیروگاه‌های خورشیدی هم‌زمان است؛ بنابراین بدون شک سهم تولید برق خورشیدی در دولت چهاردهم افزایش خواهد یافت.

وی افزود: در کنار بهره‌گیری از ظرفیت‌های مذکور، وزارت نیرو با تدبیر لازم، مدل‌های اقتصادی جذب حداکثری سرمایه‌گذاران در این حوزه را دنبال خواهد کرد و این رمز کاهش وابستگی به سوخت‌های فسیلی و کاهش آلودگی‌های محیط زیستی است که ان‌شاءالله با قدرت دنبال خواهم کرد.

گزینه پیشنهادی دولت چهاردهم ادامه داد: باور داشتن به ارزش واقعی انرژی در دنیای امروز یک پیش نیاز برای مدیریت مصرف است.

علی آبادی گفت: اعتقاد دارم که می‌توانیم مبتنی بر فناوری‌های روز شرایطی را فراهم کنیم که به جای گران فروختن برق به مردم از آنها سهمیه یارانه برق را به قیمت واقعی بخریم و مردم مخیر باشند که برق خود را مصرف کنند یا به قیمت‌های بین‌المللی یا صنعتی گران بفروشند و به این ترتیب به ارزش واقعی آنچه در اختیار دارند پی ببرد.

وی ادامه داد: ما در وزارت نیرو به حول و قوه الهی در مقام تنظیم‌گری تلاش خواهیم کرد. زیرساخت چنین فرایندی را طراحی و تشکیل دهیم که به مردم اجازه دهند خود به‌طور مستقیم از مزایای صرفه‌جویی در یک بازار رقابتی بهره‌مند شوند.

گزینه پیشنهادی دولت چهاردهم افزود: وزارت نیرو از جایگاه واسطه‌گری برای خرید و فروش برق خارج خواهد شد و به جایگاه واقعی سیاست‌گذاری و نظارتی خود برخواهد گشت تا تولید کننده و مصرف کننده بتوانند با قواعد عادلانه و منصفانه و تدریجی که طراحی می‌شود، ظرفیت‌ها و فعالیت‌های خود را تنظیم کنند.

علی‌آبادی خاطرنشان‌کرد: البته هم‌وطنان ما در همه روستاها و شهرهای کوچک و بزرگ باید اطمینان داشته باشد که این مکانیزم‌ها زندگی و معیشت روزمره میان مدت و بلندمدت آنها را سخت‌تر نمی‌کند، بلکه به امید خدا سهل‌تر نیز خواهد کرد.

وی ادامه‌داد: این چالش‌ها با کامل کردن بسته همکاری‌های وزارت نیرو با کشورهای همسایه در مدیریت یکپارچه منابع با استفاده از سایر ظرفیت‌هایی نظیر انرژی می‌تواند به فرصت تبدیل شود.

گزینه پیشنهادی دولت چهاردهم گفت: موضوع تبادل انرژی با کشورهای همسایه، با توجه به اختلاف افق و کشورهای شمال جنوب با در نظر گرفتن اختلاف درجه حرارت، ظرفیت‌های خوبی را در اختیار قرار می‌دهد که البته باید مورد مطالعه قرار گیرد.

علی‌آبادی افزود: یکی از چالش‌های جدی حوزه آب کشور محدودیت جمع‌آوری داده‌ها و سنجش تولید و مصرف است.

وی ادامه‌داد:  با توجه به اینکه داده‌های با کیفیت یکی از ابزارهای مهم تصمیم‌گیری است، وزارت نیرو در دوره مفروض در نظر خواهد داشت کیفیت نظارت بر تولید و مصرف آب کشور را بهبود بخشد. از سوی دیگر در حال حاضر تلفات آبرسانی شبکه توزیع آب کشور حدود ۳۰ درصد و تلفات در بخش کشاورزی بیش از ۶۰ درصد است.

گزینه پیشنهادی دولت چهاردهم گفت: بسیاری از راه حل های عنوان شده در مورد آب در حوزه برق هم صادق است، اما چالش‌های آب بیشتر است که باید برطرف شود و محیط زیست ما را بهبود ببخشد.

علی آبادی ادامه‌داد: ما از ذخایر آبی استفاده کردیم و در آب وضعیت خوبی نداریم. اگر نسبت به ناترازی ها آگاه نباشیم نمی‌توانیم آن را کنترل کنیم.

وی خاطرنشان کرد: آب شیرین‌کن‌های امروزی به اندازه یک رودخانه آب تولید می‌کنند که می‌تواند به بهبود وضعیت آبی کشور کمک شایان کند. توسعه این بخش و تأمین آب مورد نیاز شهرهای ساحلی در دستور کار خواهد بود.

مشکلات آبی در خوزستان و کنار رود کارون موجب تاسف است

گزینه پیشنهاد دولت چهاردهم گفت: ما در خوزستان و کنار کارون با مشکل آب روبه‌رو هستیم که باعث تأسف است.

علی آبادی خاطرنشان‌کرد: توسعه همکاری‌های بین المللی و توسعه حق‌آبه‌های کشور با کامل کردن بسته همکاری وزارت نیرو با کشورهای همسایه می‌تواند به فرصت تبدیل شود.

وی افزود: در حال حاضر تلفات در بخش صنعت و کشاورزی بالاتر از الگوهای جهانی است و با تمرکز در پروژه‌های کاهش تلفات با کمک دستگاه‌های ذی ربط مشکل قابل حل است.

وزیر پیشنهادی دولت چهاردهم اظهار داشت: همه هدف ما این است که در قالب رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در حوزه اقتصاد مقاومتی و با تاکید بر خودکفایی و اتکا به توان داخلی و در نظر گرفتن بهبود شرایط عامه مردم حرکت کنیم.

علی آبادی گفت. توجه و متعهد ماندن به توصیه‌های رئیس جمهوری مبتنی بر صداقت، عدالت و انصاف در برخورد با مردم، دفاع ملی وحدت و دوری از اختلاف مبنای اقدام های  ما خواهد بود.

به گزارش ایرنا، عباس علی‌آبادی (زاده ۱۳۴۰، اراک) استاد دانشگاه و مدیر ارشد اجرایی ایرانی است و همه او را با مپنا می‌شناسند. وی فارغ‌التحصیل کارشناسی مکانیک دانشگاه صنعتی شریف و کارشناسی‌ارشد مکانیک دانشگاه تهران بوده و دکترای خود را از دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی با رشته کنترل گرفته است.

علی‌آبادی، استادیار دانشگاه امام حسین بوده و مدتی نیز ریاست دانشگاه صنعتی مالک‌اشتر را عهده‌دار بود، البته وی بیشتر ترجیح داده است در صنعت و بخش اجرایی فعالیت کند. وی فعالیت‌های اجرایی و مدیریتی خود را از جهاد سازندگی شروع و سپس به وزارت نیرو رفت و در بخش پروژه‌های برق‌آبی وزارت نیرو ادامه فعالیت داد و در بخش مدیریتی پروژه‌های سد و نیروگاه کرخه و کارون ۳ حضور داشت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha