انتخابات آمریکا: سیاست خلع سلاح هسته‌ای شبه‌جزیره کره ادامه می‌یابد؟

تهران– ایرنا– در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، کشورهای شرقی وابسته به سیاست‌های واشنگتن بیش از دیگران در مورد تداوم سیاست‌های کنونی ایالات متحده در قبال خود دچار تردید شده اند. یکی از مهم‌ترین این سیاست‌ها، خلع سلاح هسته‌ای شبه‌جزیره کره است که جایی در برنامه تازه حزب دمکرات نداشته است.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، کشورهای خاور دور که طی دهه‌ها خود را به شدت از لحاظ نظامی به حمایت از آمریکا وابسته ساخته‌اند، اکنون با ابهام در آینده رهبری کاخ سفید مواجه شده‌اند. یک مقام سابق وزارت دفاع آمریکا با نامشخص بودن سیاست‌های آتی ایالات متحده اطمینان داد که در صورت پیروزی کاملا هریس در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو، سیاست عاری‌سازی شبه‌جزیره کره از تسلیحات اتمی همچنان ادامه خواهد یافت.

خبرگزاری یونهاپ با انتشار این خبر افزود: در جریان همایش ملی حزب دموکرات در شیکاگو در روز دوشنبه گذشته، برنامه‌ای تصویب شد که در آن هیچ اشاره به اهداف سند ۲۰۲۰ میلادی که (کاخ سفید) در آن به پیشبرد «هدف بلند مدت خلع سلاح هسته ای» متعهد می‌شود، نشده است.

بنابراین گزارش، کالین کال (Colin Kahl)، معاون سابق وزیر دفاع آمریکا در امور سیاست که گفته می‌شود دستی در تهیه این برنامه داشته، روز سه شنبه (روز گذشته) در یک کنفرانس خبری گفت: خلع سلاح هسته‌ای شبه جزیره کره یکی از اهداف دولت کنونی (جو بایدن) بود و می‌توان تصور کرد که در دولت «کاملا هریس – تیم والز» نیز ادامه خواهد یافت.

انتخابات آمریکا: سیاست خلع سلاح هسته‌ای شبه‌جزیره کره ادامه می‌یابد؟
کالین کال، معاون سابق وزیر دفاع در امور سیاست، ۳۰ امرداد ۱۴۰۳
در کنفرانس مطبوعاتی در شیکاگو در مورد متعهد دولت احتمالی هریس
بر خلع سلاح هسته ای شبه جزیره کره اطمینان داد

وی در مورد نگرانی‌های حذف چنین امری از برنامه ارائه شده حزب دموکرات که خود نیز در تهیه آن دست داشته است، افزود: بطور واقع بینانه تصور نمی کنم که کارشناسان با نگاه به شبه جزیره کره، عاری سازی فوری هسته ای را ببینند، بنابراین اولویت در کوتاه مدت باید اینگونه باشد که به دفاع از متحدان خود در این ارتباط، کره جنوبی و همچنین متحد نزدیک خود ژاپن مطمئن بوده و همچنین قدرت بازدارندگی خود را تقویت کنیم.

یونهاپ در ادامه گزارش داد: حذف بیان «خلع سلاح هسته ای» در برنامه ۲۰۲۴ حزب دموکرات این پرسش‌ها را بر می‌انگیزد که آیا این نشانه چرخش بالقوه در سیاست است، یا بازخوردی از آنکه کره شمالی چندان تمایلی به مذاکره ندارد و یا موانع دیگری در رسیدن به چنین هدفی وجود دارد.

انتخابات آمریکا: سیاست خلع سلاح هسته‌ای شبه‌جزیره کره ادامه می‌یابد؟
بسیاری از ناظران و کارشناسان بین المللی در صورت پیروزی دونالد ترامپ
در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا
بشدت نگران روابط مثبت او با رهبر کره شمالی هستند

به گزارش ایرنا، خبرگزاری کره جنوبی در حالی در مورد سیاست های آتی واشنگتن برای کشورهای منطقه خاور دور بخصوص هند و اقیانوسیه ابراز نگرانی می‌کند که دونالد ترامپ نامزد حزب جمهوریخواه بارها به سیاست‌های فرامنطقه ای کاخ سفید چه در غرب همچون سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) که در زمان حضورش در کاخ سفید آن را پیمانی «منسوخ» شده خوانده بود، و چه در مورد خاور دور انتقاد جدی دارد. وی حفاظت و دفاع از متحدان آمریکا در منطقه هند و اقیانوسیه را هزینه بر خوانده و آن را مستلزم پرداخت وجه می‌داند.

ترامپ در مورخ ۲۷ تیر ۱۴۰۳ در مصاحبه با شبکه خبری بلومبرگ در مورد تایوان گفته بود: تایوان باید برای دفاع به ما پول پرداخت کند، ما فرقی با یک شرکت بیمه نداریم، تایوان چیزی در قبال دفاع نظامی آمریکا پرداخت نمی کند؛ دفاع از تایوان که ۹ هزار و ۵۰۰ مایل از آمریکا دور است و تنها ۶۸ مایل از چین فاصله دارد، کار دشواری است.

تارنمای خبری سی‌ان‌ان نیز در مورخ سوم امرداد ماه ۱۴۰۳ با تحلیل اظهارات ترامپ دراین مصاحبه نوشته بود: در مورد تایوان، اظهارات ترامپ به نوعی درخواست «هزینه حفاظت» از متحدان واشنگتن در نقاط مختلف جهان تلقی می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha