دنیامالی: باید به جوانان اعتماد کنیم/ از چالش‌های ورزش اطلاع دارم

تهران- ایرنا- وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان در جلسه بررسی صلاحیت کابینه پیشنهادی در مجلس شورای اسلامی در دولت چهاردهم از برنامه‌های خود دفاع کرد.

به گزارش ایرنا،‌ احمد دنیا مالی وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان امروز چهارشنبه در جلسه بررسی صلاحیت کابینه پیشنهادی در مجلس شورای اسلامی در دولت چهاردهم از برنامه‌های خود دفاع کرد. دنیامالی با گرامیداشت یاد شهدای شاخص انقلاب اسلامی در پنج دهه گذشته گفت: از دکتر مسعود پزشکیان رییس جمهور تشکر می‌کنم. همچنین از همکارانم به خاطر وقت گذاشتن برای استماع برنامه‌ها تشکر می‌کنم. وزارت شامل ۲ حوزه جوانان و ورزش است که این وظیفه وزارتخانه را خطیر می‌کند.

وی افزود: با استفاده از زمان کم از تجربیات گذشته دانشگاهیان و نخبگان استفاده کردم و برنامه را تدوین و در ۲ جلسه به کمیسیون فرهنگی ارائه کردم. برنامه را با توجه به رهنمود، سیاست و منویات رهبر انقلاب تدوین کردم. همچنین این برنامه‌ها بر مبنی سیاست‌های مورد نظر مسعود پزشکیان، قانون اساسی و سیاست های گام دوم تدوین شده است.

وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان گفت: این برنامه نیز بر مبنای تمام قوانین مرتبط با قوانین وزارت جوانان و ورزش تدوین شده است. توفیق خدمت در چندین بخش مختلف و افتخار ۲ دوره نمایندگی مردم را نیز داشتم. همچنین در بخش ورزش داخلی و کرسی‌های داخلی حضور داشتم که به شناختی مناسب به امور مدیریت و برنامه‌ریزی حوزه ورزش و جوانان دست پیدا کردم. می‌دانم که چالش‌های زیادی پیش رو دارم اما با هماهنگی دولت و مجلس می‌توان تهدیدها را به فرصت تبدیل کرد.

دنیامالی عنوان کرد: راهبرد من راهبرد ایران قوی و با ورزش قوی است که مد نظر مقام معظم رهبری قرار دارد. همچنین با تکیه بر گام دوم انقلاب در خصوص جوانان و تاکید معظم‌له بر محوریت جوانان برنامه‌ریزی خواهیم کرد. توفیق این انقلاب مرهون اعتماد امام (ره) به جوانان است که نمونه آن فرماندهان جوان بود که با ایمان، ناممکن‌ها را ممکن ساختند. باید به جوانان اعتماد کنیم تا آنان با نیروی جوانی و خلاقیت، راهکارهایی را برای عبور از مشکلات خلق کنند و این مهمترین اعتقاد من است.

وی افزود: من وزارت را مسوول امید در جوانان می‌دانم و باید هماهنگی لازم را مسوولان ستادهای مسوول جوانان فراهم کنیم. نمایندگان محترم استحضار دارند که خانواده محور اصلی محسوب می‌شود و با توجه به تغییر نسل باید روش‌های جدید برای رسیدن به اهداف تعریف کنیم زیرا نسل جدید نیاز به اهداف خاصی دارد که با مشارکت جوانان می‌تواند تصمیم‌سازی شود. طرح‌ها باید در دوره نوجوانی تشکیل و تا زمان تشکیل خانواده ادامه پیدا کند. اینکه تصور کنیم با مصوبه مشکل حل شود، تصور نادرستی است. ما باید مصوبات شورای عالی جوانان و نوجوانان را پیگیری کنیم و آنان را به نقطه امید آینده‌سازان تبدیل کنیم.

وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان گفت: برنامه من منطبق بر قانون، سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری و برنامه هفتم تشکیل شده و برخی آنان به این شرح است؛ راهبرد بهبود ساز و کار سیاست‌گذاری حوزه جوانان که لازمه تحقق آن رصد نیازها و ارزش‌ها و نگرش جوان با محوریت استقرار پایگاه جامع اطلاعات جوانان است. این امر در گروه جوانان نخبه، انقلابی و تحول‌گرا است. مطالبه رئیس‌جمهور محترم و نمایندگان، ریل‌گذاری برنامه‌هایی است که ضمانت اجرایی داشته باشد.

دنیامالی در خصوص راهبرد دوم عنوان کرد: ارتقا هویت ملی جوانان با تعمیق باورهای مذهبی و انقلابی حاصل می‌شود که در برابر تهاجمات اهمیت زیادی دارد. دشمن به دنبال از بین بردن امید جوانان است و آنان نگرانند که جوان ایرانی به ایرانی بودن و مسلمان بودن خود افتخار کند. باید برای نهادینه کردن هویت دینی انقلابی و ملی توجه کنیم و این فقط با برنامه هدفمند قابل اجرا است.

وی در مورد راهبرد سوم برنامه‌های خود گفت: ارتقا مشارکت جوانان با محوریت توانمندسازی سازمان‌های مردم نهاد است. باید به کیفیت خانه جوانان اقدام کنیم. باید به واگذاری ثمن‌ها به ویژه ثمن‌های روستایی اقدام کنیم که باید با اقدام ریاست جمهوری و سایر مسوولان فراهم شود. راهبرد چهارم تقویت سیاست‌های تشویقی در جهت ازدواج آسان و فرزندآوری است که تا کنون ظرفیت‌های خوبی فراهم و پیش‌بینی‌های خوبی نیز در قانون هفتم توسعه در دستور کار قرار دارد. همچنین در سیاست‌های کلی جمعیت وخانواده ابلاغی از سوی مقام معظم‌رهبری و همچنین در قانون ارزشمند جوانی جمعیت تدبیر کلی نظام برای حل ازدواج جوانان را نشان می‌دهد.

وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان در خصوص راهبرد پنجم گفت: بهبود و اصلاح سبک زندگی و اوقات فراغت جوان ایران که همواره مورد تاکید رهبر انقلاب قرار می‌گیرد و این از ارکان تداوم انقلاب اسلامی است چرا که جوانان پیشران انقلاب هستند و اگر به سبک زندگی اسلامی اعتقاد داشته باشند، جامعه را نیز به همراه خود خواهند آورد. راهبرد ششم تقویت سیاست‌های حمایتی اشتغال جوانان با همکاری دستگاه‌های ذیربط است که در این راستا باید اذعان داشت که اشتغال جوان برای همه به ویژه خانواده مهم است. گام اول اتخاذ سیاست‌های فرادستی با پیشگیری است که باید تلاش کنیم میان نیاز بازار کار و مهارت‌های جوانان توازن ایجاد کنیم که این مهم نیازمند هوشیاری نهادهای ذیربط و آینده پژوهی است که وزارت ورزش و جوانان نیز در آن نقش دارد.

وی تصریح کرد: وضعیت معیشتی همکاران در وزارت ورزش و جوانان باید اصلاح شود. متاسفانه سبک پرداختی برای پرسنل از کمترین حد برخوردار است و امیدوارم با کمک مجلس شورای اسلامی و شورای دستمزد، وضعیت پرسنل این وزارتخانه را بهتر کنیم. ورزش می‌تواند یاریگر اقتصاد و صنعت باشد و اشتغال‌آفرینی کند. ورزش یاریگر حوزه سلامت کشور است و هزینه حوزه درمان را کاهش می‌دهد. ورزش می‌تواند سلامت را از درمانگری به سمت پیشگیری سوق دهد. ورزش می‌تواند به عنوان عناصر قدرت نرم نظام در بخش‌های مختلف نقش آفرینی کند و این سه مقوله‌ای است که تا کنون فراموش شدند. با تاکید بر تجربه خود در چند دهه مدیریت به دنبال ظرفیت‌سازی در ورزش هستم. جایگاه ورزش هنوز برای بسیاری از مدیران کشور نمایان نشده است.

دنیامالی گفت: ورزش یکی از مهمترین میدان‌های اصلی جنگ نرم است و دستگاه تبلیغاتی دشمن ورزش را به یکی از میدان‌های ارزش‌های مد نظر خود تبدیل کرده است. امری که موجب شد تا سازمان‌های بین المللی ورزش از شعار ورزش منهای سیاست فاصله گرفته تا جایی که در مواجه با رژیم کودک‌کش رفتار متفاوت دارد و با دیگر کشورها  نیز به گونه دیگر برخورد می‌کند. ورزش در شرایط بین‌المللی بسیار متفاوتی قرار گرفته و حرکت عزتمندانه و کنش‌گرانه ایران در این میدان نیازمند هوشیاری، شجاعت و خودباروی است که در جامعه ورزش ایران به وفور دیده می‌شود که نمونه آن دختران ایرانی است که با حجاب اسلامی مقتدرانه ظاهر شدند و نقشه پلید دشمن در عفت زدایی و ناامیدسازی را خنثی کردند و مقام معظم رهبری از آن به عنوان الگوی شایسته زن مسلمان ایرانی یاد می‌کند و این نشان از روحیه زن مسلمان ایرانی در جهان دارد.

وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان بیان کرد: باید بپذیریم که راهبری و هدایت وزارت ورزش و جوانان از اهمیت زیادی برخوردار است و ما در این زمینه مسوولیم. باور داریم اولین وظیفه وزیر در این وزارتخانه فرهنگی است و محیط ورزش باید به یک محیط معنوی و ورزش تبدیل شود و باید اخلاق و معنویت محور تمام برنامه‌ها باشد.

دنیامالی گفت: راهبرد دیگر من ترویج و توسعه ورزش همگانی است که به شما نمایندگان اطمینان می‌دهم با ترویج این ورزش زمینه خروج از کم‌تحرکی را فراهم کنم. راهبرد دیگر توسعه و ارتقا ورزش قهرمانی است. ورزش قهرمانی تجلی‌گر غرور و اقتدار ایران اسلامی در میادین بین‌المللی محسوب می‌شود. این بخش نمود عزت، انسجام، افتخار و اقتدار ملی برای تمام ایرانیان محسوب می‌شود. باید با یک برنامه منسجم و هدفمند زمینه مدال‌آوری پایدار و متنوع کشور برای رشته‌های فراهم کنیم و رشته‌های بیشتری را به ۲ رشته کشتی و تکواندو اضافه کنیم. آنچه مسلم است این است که باید به ظرفیت و بهبود جایگاه کشورمان در بازی‌های آسیایی و المپیک کمک کنیم. البته شرط آن نیز قدردانی از استعدادهای کوشه و کنار ایران است. باید به آنان خدمات ورزشی با کیفیت ارائه شود. اصلی‌ترین لازمه تحقق این راهبرد تکمیل و اجرای طرح آمایش سرزمینی ورزش ایران است. طرحی که ۵۳ ماه از تصویب آن می‌گذرد اما هنوز به نتیجه مورد انتظار نمانیدگان محترم نرسیده است.

وی افزود: به نمایندگان محترم اطمینان می‌دهم با تکیه بر اندوخته‌های مدیریتی خود در حوزه‌های عمرانی و همچنین با اشراف کامل تکمیل این طرح مهم و کلیدی را محوریت شکوفایی استعدادها و ظرفیت‌های مدال‌آوری مناطق مختلف کشور را فراهم سازم و در این بحث حتماً از جایگاه پیشکسوتان ورزشی هم استفاده خواهم کرد. از این رو در اجرای منویات و تأکیدات مقام معظم رهبری و سیاست‌هایی که رئیس جمهور محترم جناب آقای دکتر پزشکان نیز تأکید دارند تلاش می‌کنم. تقویت صندوق حمایت از قهرمانان و پیشکسوتان ورزشی به منظور اجرای تکالیف ماموریت‌ها و وظایف صندوق در خصوص رفع نگرانی‌های معیشتی و بیمه‌های اجتماعی و سایر خدمات به قهرمانان، مربیان، داوران و پیشکسوتان عزیز در اولویت برنامه‌های اینجانب قرار دارد.

وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان تاکید کرد: ورزش تربیتی مورد توجه من است و ورزش دانش آموزی در ساختار نظام کشور خیلی مهم است و من امیدوارم که با همکاری‌ای که بعد از رای اعتماد شما خواهیم داشت و با همکاری وزارت آموزش و پرورش بتوانیم کار خاصی را در بحث المپیادهای ورزشی نوجوانان انجام بدهیم. در خصوص یک راهبرد دیگر ساماندهی و گسترش ورزش در واقع حرفه‌ای را داریم که یک جریاناتی در این ورزش حرفه‌ای هست که بحث نبودن شفافیت است. من همه تلاشم را می‌کنم که شفافیت را در بحث ورزش حرفه‌ای به رسمیت بشناسم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha