طرح مدیریت هرزآب در ۲۰۰ هکتار از بیابان‌های آرادان اجرا شد

سمنان - ایرنا - رییس منابع طبیعی و آبخیزداری آرادان گفت: مدیریت هرزآب با ایجاد بندهای کوچک در سطح ۲۰۰ هکتار از اراضی بیابانی شهرستان آرادان در منطقه سیدآباد اجرا شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مهیار تفضلی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران، از اجرای عملیات مدیریت و کنترل هرزآب همراه با بذرپاشی در سطح ۲۰۰ هکتار از اراضی بیابانی آرادان خبر داد و افزود: این عملیات به‌صورت احداث بندهای خاکی و هلالی در مسیر آب‌راهه‌های کوچک برای کنترل و جمع‌آوری روان‌آب‌های سطحی ناشی از بارندگی‌ها در خاک به همراه کشت بذرهای گیاهان بیابانی و بومی انجام می‌شود.

وی جلوگیری از هدررفت آب و فرسایش خاک را از جمله اهداف اصلی این طرح برشمرد و گفت: اجرای این طرح به تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی و ایجاد شرایط مطلوب برای تولید علوفه و پوشش گیاهی در مراتع فراهم می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه این طرح از تخریب تاسیسات و جاده‌ها در پایین‌دست جلوگیری می‌کند، اضافه کرد: مدیریت کنترل هرزآب به صورت پیمانی توسط پیمانکار بخش خصوصی و با اعتباری معادل چهار میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی مقابله با بیابان‌زایی اجرا می‌شود.

رییس منابع طبیعی آرادان با اشاره به اهمیت بذرکاری در بندهای احداثی ابراز کرد: بندهای احداثی با بذر گیاهان بیابانی که بومی منطقه است، به روش بذرکاری در پشت بندها پوشش داده می‌شود.

وی حفظ، احیا و اصلاح مناطق بیابانی را از اهداف اجرای این طرح نام برد و گفت: با توجه به شکننده بودن مناطق بیابانی به علت کم بودن و پراکنش نامناسب نزولات جوی و همچنین اختلاف زیاد بین حداقل و حداکثر دما هر سال عملیات احیایی در این مناطق در قالب طرح بیابان‌زدایی انجام می‌شود.

به گزارش ایرنا، حدود ۴۹ هزار هکتار از اراضی شهرستان آرادان را در غرب استان سمنان عرصه‌های بیابانی در برگرفته است.

طرح کنترل هرزآب ها در مناطق بیابانی علاوه بر جلوگیری از فرسایش خاک و تهدید اراضی کشاورزی، تثبیت شن‌های روان و مقابله با پدیده شوم بیابان‌زایی، جلوگیری از فرسایش آبی و بادی، تقویت سفره‌های آبی منطقه و ایجاد منظر زیبا را در پی دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha