۶ شهریور ۱۴۰۳، ۱۱:۲۵
کد خبرنگار: 1540
کد خبر: 85580030
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

مطالعات آبخیزداری در ۹۶ هزار هکتار از گستره استان سمنان انجام شد

سمنان - ایرنا - معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری سمنان گفت: طرح‌های مطالعاتی حوزه آبخیزداری در ۹۶ هزار هکتار از عرصه‌های طبیعی این استان طی یک سال اخیر تکمیل شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمد راستین روز سه شنبه به رسانه‌ها بیان کرد: طرح‌های مطالعات آبخیزداری شامل چهار طرح استانی و سه طرح ملی با هزینه ۱۸ میلیارد ریال تکمیل شد.

وی اضافه کرد: طرح‌های مورد نظر در هشت شهرستان استان سمنان اجرا شد.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری سمنان خاطرنشان کرد: نهادهای بالادستی براساس برنامه هفتم توسعه یک میلیون و ۲۵۰ هزار هکتار مطالعات آبخیزداری برای استان در نظر گرفته‌اند که اجرای کامل آن به تخصیص اعتبارات به موقع نیاز دارد.

وی تصریح کرد: هزینه اجرای طرح‌های مطالعاتی در حوزه آبخیزداری بر اساس نوع اراضی مانند کوهستانی یا دشت متفاوت است، اما به طور میانگین برای هر هکتار باید ۲۵۰ هزار ریال تخصیص یابد.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری سمنان یادآور شد: مطالعات پیش‌نیاز طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری است، بنابراین دقت بیشتر و افزایش آن سبب اجرای هدفمند و موثرتر طرح‌ها می‌شود.

افتتاح سه طرح منابع طبیعی دامغان در هفته دولت

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری دامغان گفت: سه طرح عمرانی و بیولوژیک منابع طبیعی در حوزه مرتعداری، آبخیزداری و بیابانزدایی در این شهرستان به مناسبت هفته دولت بهره‌برداری شد.

علی اکبر عباسی راد با اشاره به اجرای عملیات آبخیزداری در دیباج، افزود: احداث بند سنگ و ملات حوزه دیباج با حجم یک‌هزارو ۴۰۰ مترمکعب و با اعتبار ۱۹ هزار میلیون ریال از محل اعتبارات استانی به اتمام رسید.

وی خاطرنشان کرد: هدف از احداث این بندها مهار سیلاب و کنترل فرسایش و تغذیه سفره های آب زیر زمینی و کاهش مخاطرات سیل در منطقه است که در سالیان گذشته خسارات سنگین مالی به اموال، منازل مسکونی و زیرساخت های روستایی وارد کرد. با توجه به حجم مخازن ایجاد شده، این سازه ها قادرند در هر نوبت آبگیری علاوه بر تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی، از بروز خسارات احتمالی سیلاب‌های فصلی در پایین‌دست جلوگیری کنند.

وی به اجرای عملیات کپه کاری به وسعت ۱۰۰ هکتار در مرتع کجین دشت کلاته رودبار اشاره و اضافه کرد: برای انجام این طرح اعتبار یک میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی هزینه شد.

این مسوول اضافه کرد: کپه کاری یکی از روش های بذر کاری است که در آن بذر نباتات مرتعی مورد نظر در چاله های حفرشده قرار می‌گیرد و سپس با خاک پوشیده می‌شود تا بتواند از نزولات آسمانی برای جوانه زدن و نیز ادامه رشد، حداکثر استفاده را کند.

وی تصریح کرد: به منظور تثبیت شن‌های روان و مقابله با بیابانزایی در منطقه امیرآباد عملیات نهالکاری، آبیاری و مراقبت با وسعت ۱۲۵ هکتار و با اعتبار ۲۲ میلیارد و ۷۵۰ میلیون ریال از محل اعتبارات ملی نیز انجام شد.

به گفته رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری دامغان، نتایج حاصل از اجرای طرح های نهالکاری و آبیاری در مناطق بیابانی جلوگیری از فرسایش بادی و تثبیت خاک و تغذیه سفره های آب زیرزمینی و مهار هجوم ماسه های روان به روستا و تعدیل و تلطیف آب و هوای منطقه اشاره کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha