۳۱ مرداد ۱۴۰۳، ۲۰:۱۸
کد خبرنگار: 1224
کد خبر: 85575378
T T
۴ نفر

برچسب‌ها

تولید ۱۴۰ هزار تن انگور در خراسان شمالی پیش بینی شد

بجنورد-ایرنا- مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: پیش بینی می شود امسال ۱۴۰ هزار تن انگور از سطح تاکستان های استان تولید شود.

صفدر صفدری چهارشنبه شب در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارکرد: برداشت ارقام رودرس در استان شروع شده و در روزهای آینده برداشت رقم سلطانی نیزآغاز می‌شود.

وی افزود: ۲۹ درصد باغ‌های استان و ۶۰ درصد تولیدات باغی استان را انگور تشکیل می‌دهد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی اضافه کرد: ۳۰ نوع محصول در استان تولید می‌شود که ۱۰ محصول عمده از جمله انگور سطح بیشتری را به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره توزیع ۱۸ هزار اصله انگور ارقام جدید در سال اخیر بین باغداران استان بیان کرد: غالب رقم انگو استان کلاه داری و سلطانی (کشمشی) است، اما از سال گذشته ارقام جدید و زود رس در استان به بار نشسته از تیرماه وارد بازار می‌شوند.

صفدری ادامه داد: انگور اُتم رویال، بلک سیدلس، رعشه، ترکمن چهار، رشه سردشت، پیکامی، بیدانه قرمز، شاهانی قرمز، یاقوتی، کندری، لعل، دیوانه، سپیداری و فلیم سیدلس از جمله ارقام جدید کشت شده در استان است.

وی بیان کرد: برداشت انگور زودرس خراسان شمالی از اواخر تیرماه انجام می‌شود و انگور سلطانی بعنوان ارقام متوسط رس در اواخر مرداد و شهریورماه و کلاهداری از دیگر ارقام دیررس در مهرماه برداشت می‌شود.

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان با اشاره به فعالیت چهار واحد صنایع تبدیلی گفت: این واحدها در زمینه کنسانتره، آبغوره و کشمش فعال هستند که پیش بینی می‌شود ۲۰ هزار تُن کشمش در استان تولید شود.

صفدری خاطرنشان کرد: با کارخانجات آبمیوه و صنایع تبدیلی مرتبط داخل و خارج استان هماهنگی‌هایی برای جذب محصول درجه سه و چهار شده است و محصولات درجه یک و ۲ تاکستان‌ها نیز توسط خود کشاورزان در بازارهای داخل و خارج از استان عرضه می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه ارقام جدید عملکرد و تولید بالایی دارند، از باغداران استان خواست با استفاده از سرشاخه کاری برای اصلاح باغ‌ها با استفاده از ارقام جدید اسفاده کنند.

وی گفت: سال گذشته ۶۰۰ تُن انگورو ۳۵۰ تُن برگ شور مو از استان صادر شد.

به گفته صفدری داربستی کردن باغ‌های انگور مزایای متفاوتی دار که می‌توان به کاهش مصرف سموم، افزایش تولید و کیفیت و پیشگیری از سرما زدگی اشاره کرد.

به گزارش ایرنا، ارقام عمده انگور استان شامل کلاهداری، کشمشی، عسکری، لعل، انگور سیاه و پیکامی است و ۱۶ هزارو ۸۰۰ بهره بردار در زمینه تولید انگور فعال هستند.

پرورش انگور از قدیم در خراسان شمالی معمول بوده که سازگاری خوبی با اقلیم منطقه دارد و تاکداران استان فراورده‌های متنوعی از جمله کشمش، سرکه و شیره انگور تولید می‌کنند.

از مجموع ۳۴۴ هزار هکتار اراضی کشاورزی استان ۱۴۸ هزار و ۶۶۹ هکتار اراضی زراعی و باغی آبی و ۱۲۷ هزار و ۱۱۱ هکتار اراضی زراعی و باغی دیم است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha