۲۲ شهریور ۱۴۰۳، ۱۴:۰۲
کد خبر: 85575598
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

موانع شکوفایی شمشیربازی در سمنان از نگاه سرپرست هیات

سمنان - ایرنا - نداشتن سالن ورزشی تخصصی، مکانی برای استقرار دفتر هیات در مرکز استان، گرانی تجهیزات و نداشتن اعتبار کافی برای به‌روزرسانی تجهیزات از جمله موانع شکوفایی ورزش شمشیربازی در سمنان است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، شمشیربازی با قدمتی طولانی، ورزشی ۲ نفره به طور تیمی و انفرادی است و در بخش مردان و زنان انجام می شود.

شمشیربازها موقع مسابقه باید لباس‌های مخصوص بپوشند و از دستکش، لباس خاص این ورزش و یک ماسک با تور فلزی استفاده کنند تا صورت و بدن از ضربه های احتمالی حریف محفوظ بماند.

شمشیربازی با سه اسلحه فلوره، اِپه و سابْر انجام می‌شود که شمشیر فلوره از جنس فولاد آلیاژی است و خاصیت فنری دارد. در نوک تیغه این شمشیر تکه‌ای قرار دارد که هرگاه بازیکن بتواند فشاری معادل ۵۰۰ گرم نیرو بر بدن حریف وارد کند، این ضربه روی دستگاه مخصوص ضبط می‌شود.

اپه شمشیری به طول ۱۱۰ سانتی متر و وزن ۷۷۰ گرم و ضخامت تیغه آن بیشتر از تیغه فلوره است. مقطع تیغه اپه مثلث شکل است و در این رشته هم مانند فلوره ضربه ها به وسیله دستگاه مخصوص ضبط می شود. برای ثبت امتیاز، شمشیرباز باید ۷۵۰ گرم نیرو بر نوک شمشیر وارد کند تا دستگاه ضربه را ثبت کند.

شمشیر سابر ۵۰۰ گرم وزن دارد و طول آن ۱۰۵ سانتی متر و شامل ۸۸ سانتی متر طول تیغه است. هدف در این رشته، همه قسمت‌های بالای بدن است و می‌توان هم با نوک شمشیر و هم از پهلو به صورت پرش ضربه وارد آورد.

شناسایی استعدادها، آموزش و فرهنگ‌سازی در بین خانواده‌ها هم باید افزایش یابد.

موانع شکوفایی شمشیربازی در سمنان از نگاه سرپرست هیات

سرپرست هیات شمشیربازی سمنان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا می‌گوید: گران‌قیمت بودن تجهیزات و مشقت برای پیدا کردن تجهیزات اصلی از جمله مشکلات این این رشته ورزشی محسوب می‌شود.

غلامحسین قیومی روز پنجشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: امکان شکسته شدن تیغه شمشیر حین انجام تمرین‌های ورزشی وجود دارد و ارزش هر تیغه شمشیر حدود ۵۰ میلیون ریال و این هزینه‌ها برای ورزشکار سنگین است.

وی با اشاره به گرانی تجهیزات و پرهزینه بودن رشته ورزشی شمشیربازی افزود: این رشته با توجه گران‌ قیمت بودن تجهیزات رشته ورزشی برای پولداران محسوب می‌شود.

وی اضافه کرد: شمشیربازی نیاز به فضای ورزشی تخصصی دارد و اکنون ورزشکاران این استان روی تاتامی ورزش می‌کنند که احتمال آسیب به پای آنان در این شرایط زیاد است.

سرپرست هیات شمشیربازی سمنان گفت: این هیات ورزشی توانایی مالی برای تامین فضایی در مرکز استان برای استقرار دفتر هیات استانی ندارد و انتظار می‌رود اداره‌کل ورزش و جوانان سمنان در این زمینه همراهی کند.

وی بیان کرد: تجهیزات و اسلحه‌های هیات شمشیربازی سمنان فرسوده و نیازمند به‌روزرسانی است که سال گذشته و امسال اداره‌کل ورزش و جوانان اعتباراتی را در این بخش تخصیص دادند اما این اعتبارات کافی نیست و به همراهی بیش از پیش نیاز است.

قیومی اظهار کرد: هیات شمشیربازی سمنان در بخش سابر اسلحه ندارد، اما چند شمشیر فلوره و اپه دارد که فرسوده است.

سرپرست هیات شمشیربازی سمنان گفت: نزدیک به ۴۰ ورزشکار سازمان یافته در این رشته ورزشی در استان فعالیت دارند که تامین زیرساخت‌ها و تجهیزات، شناسایی استعدادها، آموزش و فرهنگ سازی در بین خانواده‌ها در افزایش شمار شمشیربازان موثر است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، استان سمنان ۵۰ هیات ورزشی دارد که از این تعداد ۴۷ هیات زیر نظر مستقیم اداره‌کل ورزش و جوانان استان فعال است و مجمع‌ این هیات‌ها به طور منظم برگزار می‌شود.

بر پایه برآورد مرکز آمار ایران در سال ۱۴۰۰، استان سمنان با هشت شهرستان در مجموع ۷۵۷ هزار و ۲۰۰ نفر جمعیت دارد که از این شمار، بیش از ۴۵ هزار و ۸۱۶ خانوار روستایی با جمعیت بیش از ۱۴۱ هزار نفر در ۵۴۹ روستا و آبادی استان زندگی می‌کنند.

۳۸ درصد جمعیت سمنان را جوانان تشکیل می‌دهند و شمار ورزشکاران سازمان‌یافته این استان به ۴۶ هزار و ۸۷۵ نفر رسیده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha