افزایش تراکم در بجنورد اندر خم یک کوچه 

بجنورد-ایرنا- افزایش تراکم ساخت و ساز در خراسان شمالی به ویژه در شهر بجنورد با گذشت بیش از یک دهه پیگیری مسوولان، هنوز در خم یک کوچه مانده و سازندگان و بساز و بفروش ها را معطل گذاشته است.

به گزارش ایرنا، شهر بجنورد از ۲ دهه گذشته با تاسیس استان خراسان شمالی با مهاجرت و افزایش جمعیت روبه رو شده است، این امر سبب شد تا قیمت زمین و مسکن و اجاره بها در این شهر افزایش یابد، در این میان برای بهبود شرایط بازار مسکن، بلندمرتبه سازی و افزایش طبقات ساخت و ساز به عنوان راهکار مورد پیگیری قرار گرفت.

تعدیل قیمت زمین و مسکن، ایجاد شرایط مناسب برای ورود سرمایه گذاران به عرصه ساخت و ساز و کمک به درآمدهای شهرداری از مزایای بلندمرتبه سازی و افزایش تراکم است.

بر اساس نظر دست اندرکاران این حوزه؛ محدودیت تراکم در این استان به ویژه در شهر بجنورد سبب فرار سرمایه گذاران عرصه ساخت و ساز شده است، محدودیت تراکم سبب شده تا سرمایه گذاری صرفه افتصادی مناسب نداشته باشد و این امر رغبت برای توسعه ساخت و ساز را کاهش داده است.

افزایش یک طبقه در ساخت و سازهای بجنورد در سال های اخیر پیگیری شد اما پذیرش آن در کمیسیون ماده پنج استانداری تاکنون به تاخیر افتاده است، در این میان سازندگان برای اجرای طرح ها و ساخت و سازها در انتظار تعیین تکلیف افزایش تراکم هستند و در این سال ها تیرآهن ها در برخی ساختمان ها به حالت انتظار مانده است.

طرح تفصیلی مرکز خراسان شمالی نیز سه سال پیش از موعد و با رویکرد ایجاد امکان توسعه عمودی شهر مورد بازنگری قرار گرفت و بر اساس این طرح که شهر بجنورد قرار بود در سال ۱۴۰۴ بازنگری شود اما با توجه به توسعه عمودی و نیاز به بررسی بیشتر سه سال زودتر از موعد مطالعه و بازنگری شد.

قرار است در این طرح، امکان توسعه عمودی شهر در مناطق مختلف مورد بررسی و مطالعه قرار گیرد و بر این اساس اصلاحات لازم برای افزایش تراکم و طبقات ساختمانی در مرکز استان اعمال شود.

افزایش تراکم در بجنورد اندر خم یک کوچه 

توسعه عمودی؛ نیاز اساسی شهر بجنورد

رییس کمیسیون ویژه اقتصادی و سرمایه گذاری شورای اسلامی شهر بجنورد در این باره گفت: توسعه عمودی و بلندمرتبه سازی نیاز اساسی شهر است، با توجه به کمبود زمین در مرکز استان باید بلندمرتبه سازی مورد توجه قرار گیرد.

سید محسن موسوی با بیان اینکه بلندمرتبه سازی ضوابط و شرایط دارد که باید مورد توجه قرار گیرد، افزایش تراکم و توسعه بلندمرتبه سازی را یکی از بسترهای افزایش درآمدهای شهرداری عنوان کرد و افزود: این رویه درآمد شهرداری را تقویت می کند.

امکان توسعه عمومی شهر بجنورد و افزایش تراکم در ۱۵ محله شهر وجود دارد. وی تصریح کرد: افزایش تراکم با نگاه و رویکرد حمایت از سرمایه گذاری، زمینه توسعه شهر را فراهم می کند زیرا با افزایش تراکم و کاهش محدودیت های تراکم، سرمایه گذاران رغبت بیشتری برای سرمایه گذاری در ساخت و ساز می یابند.

موسوی اظهار کرد: امکان توسعه عمومی شهر بجنورد و افزایش تراکم در ۱۵ محله شهر وجود دارد که معابر جنوب و غرب شهر بجنورد از جمله معابری است که امکان توسعه عمودی شهر در آن فراهم است.

وی افزود: همچنین حومه شهر بجنورد و منطقه گردشگری حمزانلو، برخی مناطق حاشیه ای و سکونتگاه غیررسمی بجنورد مستعد افزایش تراکم و توسعه عمودی است.

وی با اشاره به محدودیت زمین در شهر بجنورد گفت: اعطای مجوزهای بلند مرتبه‌سازی می‌تواند در ایجاد ارزش افزوده و ثروت برای مردم بسیار تاثیرگذار باشد، در این شهر امکان توسعه افقی محدود است و البته توسعه افقی شهر سبب حاشیه نشینی و افزایش سکونتگاه‌های غیر رسمی می‌شود که در نهایت، افزایش هزینه‌های شهرداری را به دنبال دارد.

رییس کمیسیون ویژه اقتصادی و سرمایه گذاری شورای اسلامی شهر بجنورد تاکید کرد: اکنون بهترین راهکار، بلندمرتبه سازی در بجنورد است که البته نیازمند تصمیمات خاص مدیریتی است، زیرا باید افزایش تراکم مبنتی بر زیست پذیری شهر انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: افزایش تراکم و توسعه عمودی شهر، علاوه بر افزایش اقبال سرمایه گذار به ساخت و ساز، سبب تعدیل قیمت زمین و مسکن خواهد شد.

افزایش تراکم در بجنورد اندر خم یک کوچه 

فرار سرمایه در نبود تراکم

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان شمالی نیز در این باره، محدودیت تراکم را چالش و دغدغه مهم صنعت ساختمان در این استان عنوان کرد و گفت: این محدودیت سبب خروج سرمایه از استان در این بخش شده است.

میثم رازی اظهار کرد: محدودیت تراکم ساختمانی در شهر بجنورد سبب کاهش سود در این صنعت شده و این امر سرمایه گذاران را از استان فراری داده است به طوری که اکنون شاهد رکود در ساخت و ساز هستیم.

وی افزود: افزایش تراکم سبب می شود تا ساخت و ساز به لحاظ اقتصادی توجیه پذیر باشد و این امر سبب کاهش قیمت واحدهای مسکونی و حفظ سرمایه های استان خواهد شد.

محدودیت تراکم ساختمانی در شهر بجنورد سبب کاهش سود در این صنعت شده و این امر سرمایه گذاران را از استان فراری داده است. وی خاطرنشان کرد: افزایش تراکم ساختمانی، علاوه بر جذب سرمایه گذار، سبب افزایش درآمدهای شهرداری ها می شود، بخش بسیار بزرگی از درآمدهای شهرداری های استان از محل عوارض ساخت و ساز است و اکنون به علت رکود در ساخت و ساز، درآمدها و توان مالی مالی این نهادها نیز به شدت کاهش یافته است.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان شمالی خاطرنشان کرد: اگر درآمد شهرداری ها تقویت شود مدیریت شهری نیز تقویت می شود و بسیاری از معضلات شهری کاهش پیدا می کند.

وی با اشاره به تاثیر رکود ساخت و ساز در کسب و کار مهندسان گفت: اکنون ۶ هزار مهندس عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان هستند که معیشت آنان با رکود ساخت و ساز با مشکل روبه رو شده است از این رو از مسوولان انتظار می رود تا با حل مشکل محدودیت تراکم، به پویایی و درآمدزایی برای مهندسان نیز کمک کنند.

رازی افزود: خراسان شمالی تاکنون نتوانسته است از گردشگری و یا توسعه صنایع، درآمد مناسب برای مردم فراهم کند اکنون تنها صنعت مولد در استان صنعت ساختمان است که می تواند برای مردم استان تولید ثروت و اشتغال کند از این رو پویایی این صنعت، حمایت هرچه بیشتر مسولان نیاز است.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان شمالی اظهار کرد: چند سالی است که وعده افزایش تراکم در شهر بجنورد از طرف مسوولان داده شده اما هنوز محقق نشده است، تا زمانی که افزایش تراکم به نتیجه نرسد، وضعیت ساخت و ساز هر روز بدتر خواهد شد و پیش بینی می شود امسال میزان ساخت و ساز در استان کمتر از پارسال باشد.

رازی گفت: بهره مندی از تراکم ساختمانی بالا در استان های همجوار موجب رونق در این صنعت بزرگ در آنها شده اما در این استان محدودیت تراکم سبب رکود ساخت و ساز شده است که البته با بیکاری و یا چالش درآمد مهندسان و مشاغل مرتبط همراه شده است.

وی با اشاره به اینکه بخش مسکن و ساخت و ساز تاثیر بسیاری در رونق تولید دارد، گفت: آنچه از ساخت و ساز در استان مشاهده می شود مربوط به طرح نهضت ملی تولید مسکن است و ساخت و ساز بخش خصوصی با بحران درخور توجهی مواجه است.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان شمالی خاطرنشان کرد: صدها شغل و کسب و کار با ساخت و ساز مسکن مرتبط است و در صورتی که مسکن از رونق بیفتد، اقتصاد صنایع وابسته نیز دچار مشکل می شود.

افزایش تراکم در بجنورد اندر خم یک کوچه 

افزایش تراکم بجنورد معطل مطالعات ترافیکی

شهردار بجنورد نیز با اشاره به پیگیری های شهرداران گذشته برای افزایش تراکم در این شهر گفت: صدور مجوز برای افزایش تراکم ساخت و ساز در مرکز خراسان شمالی معطل نتیجه مطالعات ترافیکی است.

سیدمحمدعلی کشمیری اظهار کرد: توسعه شهر بجنورد به صورت عمودی، نیاز ساخت و ساز این شهر است، این شهر از ۲ دهه پیش و با مرکز استان شدن، مهاجر پذیربوده و جمعیت آن افزایش یافته است از این رو بلندمرتبه سازی نیاز اساسی شهر است.

تعدیل قیمت زمین و مسکن، رغبت برای سرمایه گذاری در ساخت و ساز و خدمات رسانی بهتر به شهروندان را از مزایای بلندمرتبه سازی در بجنورد است.

وی خاطرنشان کرد: افزایش تراکم و موافقت با افزایش یک طبقه در ساخت و سازها از یک دهه پیش مطرح شده و مدیران شهری در این زمینه پیگیر بودند اما تاکنون به نتیجه نرسیده است.

شهردار بجنورد افزود: اکنون نیز موافقت با افزایش تراکم و اضافه شدن یک طبقه در ساخت و ساز در معابری که مستعد بلندمرتبه سازی است در حال پیگیری است، در این زمینه منتظر نتیجه مطالعات ترافیکی شهر بجنورد هستیم.

وی با بیان اینکه مشاور شهرداری بجنورد در حال مطالعه ترافیک شهر است و این طرح در مراحل پایانی است گفت: نتیجه مطالعات ترافیکی شهر باید به کمیسیون ماده پنج استانداری ارائه شود تا در زمینه افزایش تراکم تصمیم لازم گرفته شود البته هر گونه مجوز و یا موافقت برای افزایش طبقات ساختمان باید در شورای عالی شهرسازی بررسی و تایید شود.

کشمیری؛ تعدیل قیمت زمین و مسکن، رغبت برای سرمایه گذاری در ساخت و ساز و خدمات رسانی بهتر به شهروندان را از مزایای بلندمرتبه سازی عنوان کرد و افزود: تاکنون مجوز برای افزایش تراکم در این شهر داده نشده است.

وی درباره افزایش تراکم برای ساخت و ساز در بافت فرسوده گفت: افزایش یک طبقه در ساخت و ساز در محدوده بافت فرسوده به عنوان مشوقی برای بهسازی این مناطق ناکارآمد، مورد موافقت قرار گرفته است اما ساخت و ساز در خارج از بافت فرسوده، مجوزی برای افزایش تراکم ندارد و این دوگانگی در ساخت و ساز محسوب می شود.

خراسان شمالی با بیش از یک میلیون نفر جمعیت در شمال شرق کشور واقع است و ۴۴ درصد از جمیعت آن در مناطق روستایی سکونت دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha