۳ شهریور ۱۴۰۳، ۱۲:۲۸
کد خبرنگار: 2645
کد خبر: 85577398
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

حفاظت از جنگل‌های هیرکانی، وظیفه‌ای همگانی

نوشهر - ایرنا - مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری غرب مازندران گفت : جنگل های هیرکانی یکی از مهمترین و قدیمی ترین جنگل های جهان بوده که حفاظت از آن وظیفه همگانی است.

مهرداد خزایی پول روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : جنگل های هیرکانی بیش از ۴۰ میلیون سال قدمت دارد و نقش بسیار ارزشمندی رو در تامین اکسیژن و هوای پاک در ایران و جهان بازی می کند که باید برای حفاظت از این عرصه ها تلاش همه جانبه داشته باشیم.

وی تصریح کرد : این اداره کل حدود ۶۴۰ هزار هکتار عرصه را زیر پوشش دارد که از این میزان ۳۱۵ هزار هکتار آن جنگل و ۱۹۷هزار هکتار آن مرتع است.

مدیرکل منابع طبیعی غرب مازندران حفاظت از منابع طبیعی را بدون مشارکت مردم امکان‌پذیر ندانست و گفت: لازمه دستیابی به توسعه پایدار، حفاظت از منابع طبیعی به عنوان بستر توسعه و زیربنای توسعه همه جانبه کشور است.

خزایی تاکید کرد : باید بیش از هر زمان دیگری نسبت به حفظ این موهبت و سرمایه الهی اهتمام داشته باشیم.

به گفته وی منابع طبیعی سرمایه ملی است و باید مردم در امر حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی مشارکت و همکاری کنند.

وی خاطرنشان کرد : حفاظت از عرصه و اعیان منابع طبیعی و ذخائر جنگلی و جلوگیری از تخریب و تجاوز این مواهب الهی وظیفه‌ای همگانی بوده که همه تلاش های این اداره کل در حفظ و حراست از این عرصه ها متمرکز شده است.

جنگل‌های هیرکانی با افزون بر ۲ میلیون هکتار وسعت از آستارا در شمال استان گیلان شروع می شود و تا گُلی‌داغ در شرق استان گلستان به طول تقریبی ۸۰۰ کیلومتر و عرض ۲۰ تا ۷۰ کیلومتر پراکنش دارد. بخشی کوچکی از جنگل‌های هیرکانی هم معادل ۲۰ هزار هکتار در کشور آذربایجان قرار دارد.

مازندران دارای ۲ حوزه اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری یکی در ساری مرکز این استان و دیگری نیز در نوشهر غرب مازندران است.

حوزهٔ اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران ـ نوشهر با وسعتی بیش از ۶۶۰ هزار هکتار جنگل، مرتع و سواحل معادل ۲۸ درصد از مساحت مازندران را در بر دارد. شهرستان های نور، نوشهر، چالوس، عباس آباد، تنکابن، رامسر و کلاردشت از نظر حوزه منابع طبیعی زیر پوشش حوزه اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران - نوشهر هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha