خشکاندن تدریجی درختان هیرکانی + فیلم

ساری-ایرنا- انتشار فیلمی کوتاه مبنی بر پوست کندن درختان با هدف خشکانیدن تدریجی،‌ گوشه‌ای از روند یکی از روش‌های سودجویان برای قطع درختان با ارزش جنگل‌های هیرکانی در مازندران به قصد دستیابی به پول به تصویر کشیده است.

به گزارش ایرنا ،«اینجا شما کاری را می‌بینید که توسط افراد سودجو انجام شد. درخت افرا را پوست کندند که خشک شود و قطع کنند و بفروشند. این انسان های سودجو!» این‌ها جملات یک شهروند مازندرانی است که در جنگل‌های منطقه لفور سوادکوه شمالی با درختی پوست‌کنده شده مواجه شد و فیلمی از این درخت را به عنوان یکی از نمونه‌های آسیب سودجویان و قاچاقچیان چوب به جنگل‌های شمال منتشر کرده است.

معاون امور جنگل‌های اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران-ساری روز دوشنبه درباره این اقدام انجام شده توسط سودجویان به خبرنگار ایرنا گفت: برخی دامداران و جنگل‌نشینان مازندران در گذشته با هدف تامین خوراک مورد نیاز دام‌های‌شان مقداری از پوست درختان جنگل را می‌کندند تا از این طریق فرصت رویش علف ایجاد شود.

فتح‌الله غفاری افزود:‌ با توجه به ارتفاع زیاد درختان در جنگل‌های هیرکانی امکان رسیدن نور خورشید به سطح زمین‌های جنگل وجود ندارد و این موضوع منجر به کندی رویش علف‌ها می‌شود. به همین دلیل برخی از دامداران پوست بعضی درختان را می‌کندند.

وی ادامه داد: البته این کار دامداران غیرقانونی و آسیب‌زننده به پوشش گیاهی جنگل‌ است. اما با توجه به این‌که اقدام آن‌ها محدود بود و آنچنان خسارتی به جنگل وارد نمی‌کرد معولا مورد چشم‌پوشی قرار می‌گرفت.

معاون امور جنگل‌های اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران-ساری افزود: این اقدام توسط جنگل‌نشینان صرفا برای تامین علوفه مورد نیاز دام و به صورت محدود انجام می‌شد. اما این‌که افرادی ساماندهی شده به قصد سودجویی اقدام به کندن پوست درختان کنند خلاف قانون است و مانند اقدام به قطع درختان مشمول جریمه می‌شوند .

وی اظهار کرد: پوست کندن به این صورت موجب خشکیدن درختان و به مرور مرگ تدریجی آن‌ها می‌شود.

غفاری گفت: پوست کندن درختان منطقه لفور سوادکوه شمالی در حال پیگیری است و از طریق دادستانی برای برخورد با عوامل این کار اقدام قانونی انجام خواهد شد.

خشکاندن تدریجی درختان هیرکانی + فیلم

به گزارش ایرنا، جنگل‌های هیرکانی که در زبان رایج و عامیانه مردم ایران جنگل‌های شمال نامیده می‌شود، متراکم‌ترین ناحیه جنگلی ایران را تشکیل می‌دهند. این جنگل‌ها که در جنوب دریای خزر قرار گرفته‌اند بین کشورهای ایران و آذربایجان مشترک هستند. جنگل‌های هیرکانی از سال های بسیار دور به جا مانده اند و حتی برخی عمر آنها را با دایناسورها (دوره سوم زمین‌شناسی) برابر می‌دانند.

رویشگاه درختان هیرکانی از نوار ساحلی خزر تا ارتفاع ۲ هزار و ۸۰۰ متری ر شامل می‌شود. این پوشش گیاهی زمانی ۵۵ هزار کیلومتر مربع مساحت داشت که اکنون حدود ۵۱ درصد آن از بین رفته است.

جنگل‌های هیرکانی از غنی‌ترین اکوسیستم‌های جهان محسوب می‌شود که به دلیل اهمیت و ارزش طبیعی بالای این جنگل‌ها، در فهرست میراث جهانی به نام ایران ثبت شد.

برداشت غیرمجاز چوب از این جنگل‌ها سال‌هاست که به عنوان یکی از مهم‌ترین آسیب‌ها و چالش‌ها این جنگل را تهدید می‌کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha