سهم خوشه‌های کسب و کار در افزایش بهره‌وری و اشتغال/ شناسایی ۵۰۵ خوشه کسب و کار

تهران- ایرنا- خوشه‌ها یا شبکه سازی در کسب و کار با تکمیل زنجیره تولید تا عرضه، منجر به افزایش اشتغال و بهره‌وری تولید در کشور خواهد شد؛ به گونه‌ای که اکنون ۱۸۹ خوشه کسب و کار تشکیل شده و ۵۰۵ خوشه دیگر نیز شناسایی شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، خوشه‌های کسب و کار با تکمیل زنجیره فعالیت‌های ارزش آفرین از مرحله شکل گیری تا طراحی، تولید، انبار، حمل و نقل، بازاریابی، فروش و مصرف یک کالا یا خدمت، سهم قابل توجهی در اشتغال کشور خواهند داشت.

تشکیل خوشه‌های کسب و کار در کشورمان ۲ دهه سابقه دارد، به گونه ای که از سال ۱۳۸۵ در دستور کار سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران قرار گرفت؛ در همین راستا توسعه خوشه‌ها در چارچوب سه محور اصلی شناسایی تجمع‌ها و خوشه‌های کسب‌وکار، انجام مطالعات امکان‌سنجی و اجرای پروژه توسعه خوشه‌ای برای خوشه‌های دارای توجیه صورت گرفت.

خوشه‌های کسب‌وکار در هریک از زیربخش‌های تولیدی، صنعتی، خدماتی، کشاورزی، هنری و صنایع دستی فعال است که با این تنوع رشته ای و گرایشی زمینه فعالیت بیشتر را برای فعالان و صنعتگران اقتصادی فراهم کرده است.

این خوشه‌ها برای بنگاه‌های خرد، متوسط و بزرگ که میزان اشتغال در آنها از ۱۰ تا ۱۵۰ نفر است، اجرایی می‌شود و در قالب انجمن، تعاونی، کنسرسیوم، شرکت سهامی و سایر موارد به دنبال ارزش افزوده برای اعضای خوشه‌ها و تقویت بنیه اقتصادی در کشور است.

اهمیت توسعه خوشه‌های کسب و کار به قدری زیاد است که برای تقویت این خوشه‌ها، ردیف بودجه ملی نیز در نظر گرفته شده است که از سوی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی اختصاص می یابد.

برای توسعه خوشه‌ها فرایندی از جمله مطالعه شناختی، اعتماد سازی، تدوین سند برنامه عمل ، پیاده سازی و خروج عامل توسعه صورت می‌گیرد که همه این بخش‌ها به یکدیگر متصل بوده و منجر به افزایش بازدهی تولید تا عرضه کالاها در قالب خوشه ها می‌شود.

شناسایی ۵۰۵ خوشه کسب و کار در کشور

در خصوص آخرین وضعیت خوشه‌های کسب و کار در کشور، مدیر توسعه صنعتی و فناوری سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران از شناسایی ۵۰۵ تجمع خوشه کسب و کار خبر داده است.

طبق گفته محمد گلستانی، با تلاش های صورت گرفته از سوی عاملین توسعه خوشه و شرکت شهرک های صنعتی استان ها ۱۸۹ خوشه کسب و کار در حال اجرای برنامه یا فعالیت آنها خاتمه یافته است.

به گفته وی ۵۱ پروژه خوشه کسب و کار نیز در کشور در حال پیاده سازی است که از سطج تجمعات شناسایی شده دنبال می شود.

گلستانی، مهمترین دستاوردهای خوشه‌های کسب و کار را افزایش در ارزآوری و صادرات بنگاه‌ها، فروش محصولات و هم افزایی بین بنگاه‌ها عنوان کرده و گفته است که در توسعه خوشه‌های کسب و کار بر مبنای نقاط فشار و مسایلی که در آن مناطق احساس شده، تلاش می‌شود تا با اجرای برنامه عمل مناسب زمینه توسعه بنگاه‌های خوشه فراهم و مسایل آنها برطرف شود.

توسعه خوشه های کسب و کار در صنعت مبلمان

وی از اجرای خوشه مبل استان گلستان به عنوان یکی از خوشه‌های کسب و کار در حوزه صنعت مبلمان خبر داده و عنوان کرده است که باتوجه به بررسی های صورت گرفته و بازدید میدانی، خوشه مبل عطاآباد که در حال اجرا است در سه سال گذشته برنامه های خوبی در قالب برنامه های عمل پیاده کرده و دستاوردهای مثبتی داشته است.

به گفته وی، خوشه مبل عطاآباد هم به عنوان یکی از خوشه های خاتمه یافته در برنامه های سازمان قرار می گیرد. خوشه ای که خاتمه می‌یابد به لحاظ اسمی به معنی نقطه خروج دولت است، اما همچنان حمایت‌هایی که باید از طریق شبکه فراگیر که در سطح خوشه شکل می‌گیرد دنبال می‌شود و برنامه‌های عمل آن پیاده سازی می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha