۵ شهریور ۱۴۰۳، ۸:۰۲
کد خبرنگار: 939
کد خبر: 85577652
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

گره‌گشایی از مشکل تملک بانک‌ها بر واحدهای تولیدی در زنجان

زنجان - ایرنا -امسال ۱۹ واحد از ۳۰ واحد تولیدی و اقتصادی تحت تملک بانکها در استان به چرخه فعالیت بازگشتند و زنجان از حیث گره گشایی از این مشکل در ردیف استان‌های برتر قرار گرفته است.

به گزارش ایرنا، جهت گیری‌ها و هدفگذاری‌های جدیدی پیرامون جذب و هدایت سرمایه گذاری و توسعه صنعتی در استان زنجان انجام شده است که افق‌های روشنی را در این بخش ترسیم می‌کند و شکوفایی اقتصادی استان را در پی دارد.

طی چند سال گذشته در زنجان رویکرد برنامه ریزی‌ها در راستای حرکت رو به جلو با هدف توسعه استان بوده است که از جمله آنها می توان به افزایش جذب سرمایه گذاری‌ در استان اشاره کرد.

در این سالها حرکت به سمت توسعه صنعتی و تغییر شاکله فعالیت های اقتصادی و تولیدی استان به سمت صنعتی شدن، شتاب قابل توجهی به خود گرفته که رصد شاخص ها و ارقام چند سال اخیر موید چنین موضوعی در زنجان است.

در این راستا رفع موانع تولید و تسهیلگری در رونق تولید از اهمیت زیادی برخوردار است که این مهم به صورت مستمر با طرح مشکلات و مسائل واحدهای تولیدی در قالب کارگروه تسهیل و رفع تولید استان و تصمیم گیری لازم برای حل مشکلات آنها دنبال می شود.

یکی از مسائل واحدهای تولیدی، تملک برخی از آنها توسط بانک ها به دلیل مسائل مالی است اگرچه بنا به گفته مسوولان، تعداد چنین واحدهایی در استان زنجان بالا نیست ولی حتی حل نشدن حتی یک مورد از این قبیل موارد به معنای معطل ماندن سرمایه و ظرفیت تولید است.

استان زنجان بیش از یک هزار و ۲۰۰ واحد تولیدی و صنعتی دارد و در زمان حاضر ۴۸ هزار و ۵۰۰ نفر در واحدهای صنعتی استان مشغول به کار هستند.

گره‌گشایی از مشکل تملک بانک‌ها بر واحدهای تولیدی در زنجان

بانک ها تمایلی به تملک واحدهای تولیدی ندارند

دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌های استان زنجان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اگر تعداد واحدهای تولیدی در این استان و تعداد بانکهای فعال در استان را در نظر بگیریم به این نتیجه می رسیم که تعداد واحدهای تملک شده توسط بانک ها در زنجان عدد پایینی است.

عبدالرضا خاتمی افزود: از طرفی خود بانک ها هم تمایلی به تملک واحدهای تولیدی ندارند چون این موضوع مشکلاتی از قبیل نگهداری واحد و منجمد شدن سرمایه بانک را هم به وجود می آورد.

وی اظهار داشت: وقتی که امهال چند باره بازپرداخت تسهیلات و سایر مساعدت ها راه به جایی نمی برد در نهایت بانک ها به سمت تملک واحد تولیدی می روند.

تملک واحدهای تولیدی، اولین راه نیست بلکه آخرین راه و گزینه نهایی برای بانک هاست تا از این طریق حقوق بانک و سپرده گذارانش تامین شود. دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌های استان زنجان گفت: تملک واحدهای تولیدی، اولین راه نیست بلکه آخرین راه و گزینه نهایی برای بانک هاست تا از این طریق حقوق بانک و سپرده گذارانش تامین شود.

خاتمی خاطرنشان کرد: تمام دغدغه شبکه بانکی به عنوان مهمترین عامل تامین مالی حوزه تولید، این است که چرخ واحدهای تولیدی بچرخد ولی در مواردی برخی واحدها به دلیل سوء مدیریت ها، اختلاف شرکا و وراث و موارد دیگر، مشکلاتی پیش می آید که روند تولید و بازپرداخت تسهیلات بانکی مختل می شود و در این صورت چاره ای جز ورود بانک نیست.

گره‌گشایی از مشکل تملک بانک‌ها بر واحدهای تولیدی در زنجان

احیای واحدهای راکد با جذب سرمایه گذاری جدید

معاون امور صنایع اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان زنجان در این باره گفت: حل مشکل واحدهایی که به مرحله تملک بانک رسیده است با جذب سرمایه گذاری جدید انجام می شود تا واحد تولیدی با ورود سرمایه گذار جدید روند احیا را طی کند.

عباس ورقایی افزود: همچنین در برخی واحدهایی که در شرف مواجه شدن با مشکلاتی از این دست هستند، تلاش داریم با تزریق تسهیلات، کارشان انجام شود و کار به مرحله تملک بانک نرسد.

سال گذشته ۷۵ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری برای احیای صنایع راکد در زنجان انجام شد.وی از رتبه دوم استان در احیای واحدهای تولیدی خبر داد و گفت: سال گذشته ۷۵ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری برای احیای صنایع راکد در زنجان انجام شد.

ورقایی گفت: هدفگذاری رشد بخش صنعت، معدن و تجارت استان در سال گذشته ۱۰.۹ درصد بود که تحقق آن به جذب سرمایه گذاری ۱۳۵ هزار میلیارد ریالی نیاز داشت که این رقم سال گذشته به ۱۷۰ هزار میلیارد ریال رسید.

وی اظهار داشت: فرآیند تحقق رشد اقتصادی در بخش صنعت استان از طریق جذب سرمایه گذاری های جدید، راه اندازی واحدهای تولیدی راکد و ارتقای بهره وری در واحدهای صنعتی دنبال می شود.

گره‌گشایی از مشکل تملک بانک‌ها بر واحدهای تولیدی در زنجان

رتبه برتر زنجان در احیای واحدهای تولیدی تحت تملک بانک‌ها

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان گفت: سال گذشته از ۳۰ واحد تولیدی و اقتصادی تحت تملک بانکها در این استان، ‌ ۱۹ واحد به چرخه فعالیت بازگشت و از این حیث زنجان جزو استان‌های با بهترین عملکرد قرار گرفت.

حسین محمدی افزود: بر اساس گزارش ارائه شده از سوی وزارت کشور، ‌پنج استان در این زمینه عملکرد موفقی داشتند که زنجان نیز جزو این استان هاست.

از ۳۰ واحد اقتصادی تحت تملک بانک ها، ‌ ۱۹ واحد به چرخه فعالیت بازگشتند و مابقی نیز در حال تعیین تکلیف است.وی ادامه داد: از ۳۰ واحد اقتصادی تحت تملک بانک ها، ‌ ۱۹ واحد به چرخه فعالیت بازگشتند و مابقی نیز در حال تعیین تکلیف است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان به لزوم حرکت منسجم در احیای واحدهای تولیدی راکد در این استان در سال جاری تاکید کرد و گفت: زنجان جزو استان های پیشرو و در صدر احیای واحدهای راکد به لحاظ حجم سرمایه گذاری ها و میزان اشتغال ایجاد شده در سال گذشته بود.

محمدی افزود: امیدواریم امسال همه واحدهای باقیمانده تحت تملک بانک ها را به چرخه فعالیت برگردانیم.

وی گفت: امسال با توجه به ابلاغ تسهیلات تبصره ۱۸ سال گذشته و نیز اختصاص تسهیلات جزء ۲ بند ب تبصره ۲ قانون بودجه، زمینه مناسبی برای حمایت از تولید فراهم شده است.

محمدی گفت: در مجموع از محل این منابع، ۲۱ هزار میلیارد ریال تسهیلات برای بخش مختلف در نظر گرفته شده و قرار است ۴۰ درصد این رقم برای احیای واحدهای راکد اختصاص یابد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان خاطرنشان کرد: احیای واحدهای تولیدی راکد از راهکارهایی است که می تواند در جهت تحقق شعار سال نقش بسزایی داشته باشد و امیدواریم واحدهای قابل راه اندازی مجدد تا یک و نیم سال آینده بر اساس برنامه ریزی های انجام شده و منابع موجود احیا شود.

برآیند:

تعدادی از واحدهای تولیدی استان در سالهای گذشته بنا به دلایلی به تملک بانک ها درآمدند که این امر موجب خروج آنها از تولید و رکود سرمایه و ظرفیت های تولیدی و بانکی استان می شد.

با برنامه ریزی ها و اقدامات صورت گرفته تاکنون از ۳۰ واحد تولیدی تحت تملک بانک ها، ‌ ۱۹ واحد به چرخه فعالیت بازگشتند و مابقی نیز در حال تعیین تکلیف است.

احیای واحدهای تولیدی راکد می تواند در جهت تحقق شعار سال نقش بسزایی داشته باشد و موجب اشتغالزایی و رونق اقتصادی در استان و منطقه شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha