۳ شهریور ۱۴۰۳، ۱۶:۰۳
کد خبرنگار: 2581
کد خبر: 85577698
T T
۴ نفر

برچسب‌ها

سه هکتار از مراتع پارک ملی گلستان در آتش سوخت

۳ شهریور ۱۴۰۳، ۱۶:۰۳
کد خبر: 85577698
سه هکتار از مراتع پارک ملی گلستان در آتش سوخت

گنبدکاووس- ایرنا- سرپرست پارک ملی گلستان گفت: حدود سه هکتار از مراتع و گونه‌های علفی این ذخیره‌گاه زیست کره بر اثر آتش‌سوزی امروز از بین رفت.

وحید خیرآبادی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: امروز به علت گرمای زیاد در مسیر جاده بین المللی پارک ملی گلستان- خراسان شمالی (پیچ سلیمان کشته) آتش افروخته شده توسط افراد ناآگاه گسترش یافته و به بخشی از مراتع و گونه‌های علفی این پارک خسارت زد.

وی افزود: با همت و حضور به موقع ماموران یگان‌های حفاظت محیط زیست پارک ملی گلستان و رباط قره بیل، همیاران محیط زیست و منابع طبیعی و آتش نشانی روستا دشت و جمعی از مردم طبیعت دوست از سرایت آتش سوزی جلوگیری و در نهایت حریق مهار شد.

سرپرست پارک ملی گلستان از مردم و گردشگران خواست با توجه به پوشش گیاهی منطقه از هر گونه آتش روشن کردن در طبیعت خودداری کنند و در صورت مشاهده آتش سوزی در سریعترین زمان موارد را با تلفن گویا ۱۵۴۰ محیط زیست و ۱۵۰۴ منابع طبیعی اطلاع دهند تا ماموران اقدامات لازم را انجام دهند.

به گزارش ایرنا، پارک ملی گلستان در سال ۱۳۳۶ شمشی با نام «آلمه و ایشکی» مورد حفاظت قرار گرفت و نخستین پارک ایران است که از سال ۱۳۵۴ در فهرست میراث جهانی یونسکو به عنوان یکی از ۵۰ ذخیره‌گاه محیط زیستی کره زمین ثبت شد.

بیش از هزار و ۳۶۰ گونه گیاهی، هزار و ۱۰۰ گونه حشره، ۱۵۰ گونه پرنده، ۶۹ گونه پستاندار، ۲۴ گونه خزنده و دوزیست و ۱۰ گونه ماهی در عرصه‌های جنگلی و مرتعی و منابع آبی پارک ملی گلستان شناسایی شده است.

این ذخیره‌گاه زیست کره به دلیل موقعیت جغرافیایی، توپوگرافی و رویشگاهی شامل طیف وسیعی از زیستگاه‌ها، اکوسیستم‌ها و رویشگاه‌های تپه ماهوری با عناصر شاخص ایرانی تورانی مانند درخت تاغ، گونه آهوی ایرانی، قوچ و میش، رویشگاه‌های هیرکانی با عناصری مانند درخت راش، گونه جانوری مرال و زیستگاه‌های کوهستانی با عناصری مانند درخت ارس و گونه‌های پلنگ ایرانی و کل و بز است.

گونه‌های جانوری پارک ملی گلستان شامل آهو، پلنگ، تشی، خرس قهوه‌ایی، خرگوش، حشره خورها، راسو، روباه، روباه ترکمنی، رودک، سمور جنگلی، سیه گوش، شوکا، شنگ، قوچ و میش، کل و بز، گراز، گربه پالاس، گرگ، مرال، سمندر، قورباغه جنگلی، وزغ سبز، لاک پشت چهار چنگالی، مارمولک بی پا، مار آبی، مار قیطانی، گرزه مار و افعی قفقازی است.

پارک ملی گلستان بزرگ ترین و قدیمی ترین پارک ملی کشور با مساحت ۹۱ هزار و ۸۹۵ هکتار در حوزه سرزمینی شهرستان گالیکش در شرق استان گلستان واقع است و بخشی از آن در خراسان شمالی و استان سمنان قرار دارد.

این پارک دارای سه نوع آب و هوای متفاوت خشک، نیمه خشک و نیمه مرطوب است که همین ویژگی باعث شده دارای پوشش گیاهی متنوع از استپ خشک تا جنگل انبوه باشد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha