پیاده‌روی اربعین؛ رسانه ای برای تبیین عظمت عاشورایی

ارومیه- ایرنا- پیاده روی دهها میلیونی اربعین در ساعات پایانی خود است و آنهایی که توانسته بودند در این مسیر عشق قدم بردارند، رسانه ای تاریخی شدند تا آموزه های عاشورایی به دنیا برسد و جهان امروز نیز نوای «هل من ناصر ینصرنی» امام حسین (ع) را از مسیر تاریخ بشنود.

به گزارش ایرنا، مسیر حسینی‌ها، پیاده روی عشق، جنت المکان، شوق خادمان حسینی (ع) و رسانه کربلا تنها بخشی از واژگانی است که زائران ایرانی پیش از بازگشت از کربلا به زبان می آورند.

زائران کربلایی پس از شرکت در تاریخی ترین پیاده روی و پرشمارترین اجتماع بشری، آن را نماد خانواده بزرگ حسینیان می دانند که صحنه ای از گردهمایی میلیون‌ها طرفدار عاشق را نشان می‌دهد.

در اربعین حسینی سِرها و رازها نهفته است؛ برای همین زائر اربعینی اگر هزاران بار قدم در این راه بگذارد، باز هم از دیدن، شنیدن و کشف آن‌ها سیراب نمی‌شود.

در واقع رمز ماندگاری این تجلی سرخ، جذبه ای است که پیر و جوان، زن و مرد را از سرزمین‌های مختلف غرب و شرق و حتی از قاره های دیگر رهسپار وادی کربلا می‌کند.

همان‌ها که سختی راه، ذره‌ای به چشمشان نمی‌آید چراکه آنچه می‌بینند زیبایی است و زیبایی.

پیاده‌روی اربعین نمونه ای از رسانه تاریخی عاشورا
در این مسیر، عاشقانی هستند که پای رفتن ندارند اما دل و جان خود را روانه کرده اند؛ شاید آنان را جامانده بنامند اما آن‌ها کسانی هستند که قفس روح را به یاد سیدالشهدا (ع) رها می‌کنند و چه بسا عاشقانه‌تر روحشان در بین‌الحرمین به یاد شهدای کربلا به پرواز درآید.

در روزی هستیم که معروف به اربعین سرور و سالار شهیدان، حضرت اباعبدالله الحسین (ع) است و دلدادگان حسینی در این روز با عزاداری های خود ارادت خود را به آقا امام حسین(ع) نشان می‌دهند. حال برخی با رساندن خود به کربلا و برخی نیز در همان شهر خود!

ایامی که بزرگداشت آن مهم است و برای همه باید تبیین شود؛ طوری که به گفته رهبر معظم انقلاب اسلامی که فرمودند: «اربعین جهانی شد و جهانی‌تر هم خواهد شد. این خون حسین‌بن‌علی (ع) است که بعد از یک هزار و ۴۰۰ سال دارد می‌جوشد و روزبه‌روز تازه‌تر و زنده‌تر می‌شود.»

از همین رو محوریت فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر اینکه اربعین رسانه پُرقدرت عاشوراست بر سر زبان ها افتاد و خط و مشی این پیاده روی از بُعدهای مختلف جلوه جدید به خود گرفت تا رازهای نهفته در آن کم کم دیده شود.

حسین(ع) تنها نیست

حسین اشرفی در حال ورود به ایران از مرز تمرچین است که با وجود خستگی، پاسخگوی خبرنگار ایرناست؛ او می گوید: پیاده روی اربعین حال و هوای وصف ناپذیری دارد و باید در این زمان در آن مکان حضور داشته باشی تا بدانی منظورم چیست.

او می افزاید: پیر و جوان، ورزشکار و معلول، فقیر و غنی، کودک و کهنسال همه می‌آیند تا به جهانیان نشان دهند که حسین(ع) تنها نیست.

پیاده‌روی اربعین نمونه ای از رسانه تاریخی عاشورا

خسته راه اما غنی از عشق کربلا هستم

ثنا گل‌افشان به همراه خانواده خود با کوله پشتی خود که معلوم است بسیار خسته راه است از گیت تمرچین رد می‌شود؛ او در حالی که شکرگزار رسیدن به میهن خود و دلتنگ کربلاست، در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: این خستگی تن را اینگونه نبینید چراکه قلبم غنی از عشقی است که در مسیر پیاده روی نجف تا کربلا به دست آورده و با کلی انرژی به خانه برمی‌گردم.

او ادامه داد: این مسیر تنها مسیری است که در امن ترین حالت ممکن و به عشق غریب آشنا قدم بر میداری و با خدای خود راز و نیاز می‌کنی و حرف‌های ناگفته دلت را با او در میان می‌گذاری.

پیاده‌روی اربعین نمونه ای از رسانه تاریخی عاشورا
بخشی از راه را با واکر به کربلا رفتم

زیور ملکی همراه همسر خود در مرز تمرچین آرام آرام با واکر در حال نزدیک شدن است و به ایرنا می‌گوید: نمی‌دانم ولی فکر کنم امسال بار هشتم بود که به کربلا رفتم ولی این بار، مجبور شدم بخشی از راه را با واکر پیاده روی کنم؛ امیدوارم مورد قبول هم باشد.

او اضافه کرد: من و همسرم هشت سال پیاپی است که به پیاده روی اربعین از نجف تا کربلا می رویم و این سفر به سفرهای لاینفک زندگی ما تبدیل شده است.

به گزارش ایرنا، این ها گوشه ای از صحبت ها و حرف های دل زائران است و خدا می داند چه حرف هایی که در دل آنهاست که با این جملات ساده مختصر می شود اما خوشابه حالشان که در سال ۱۴۰۳ بازمانده سفر نبودند.

تک تک آنان رسانه ای از حضور پرشور همه عاشقان اباعبدالله الحسین (ع) در اربعین ۱۴۰۳ هستند تا به دنیا ثابت کنند که این پیاده روی عظیم که دهها کیلومتر را در بر می گیرد، با محرک عشق و علاقه به حضرت سیدالشهدا (ع) آغاز شده و ادامه می یابد و به مضجع نورانی آن حضرت نیز ختم می شود.

رسانه هایی که تا اربعین سال آینده، روایتگر شور و شکوه و عظمت حسینی به مردم جهان خواهند بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha