پناهجویان روهینگیا بازگشت ایمن به میانمار را خواستار شدند

تهران- ایرنا- ده‌ها هزار تن از پناهجویان روهینگیا که از میانمار گریخته و به بنگلادش پناه آورده‌اند، در هفتمین سالگرد گریز گروهی خود، بازگشت امن به ایالت «راخین» در میانمار را خواستار شدند.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، خبرگزاری آسوشیتدپرس با انتشار این خبر افزود: پناهندگان روهینگیا روز گذشته (یکشنبه به وقت محلی) در سالگرد این پناهندگی جمعی که آن را روز «نسل کشی روهینگیا» نامگذاری کرده‌اند، با تجمع در منطقه «بازار کاکس» (Cox's Bazar) واقع در جنوب بنگلادش و با حمل بنرهایی تحت عنوان «امید خانه است» و «ما روهینگیا شهروندان میانمار هستیم»، خواستار بازگشت امن به میهن خود شدند.

آسوشیتدپرس گزارش داد: در ۲۵ آگوست ۲۰۱۷ برابر با سوم شهریور ۱۳۹۶، صدها هزار پناهجو در میان کشتارهای بی رویه و سایر خشونت ها توسط دولت میانمار در ایالت راخین، پیاده و با قایق خود را به بنگلادش رساندند. دولت میانمار سرکوب وحشیانه ای را (علیه روهینگیا) آغاز کرده بود که جامعه بین المللی، از جمله سازمان ملل متحد آن را پاکسازی و نسل کشی ارزیابی کرد.

این گزارش می افزاید: بنگلادش از سال ۲۰۱۷ میلادی بارها تلاش کرد تا پناهجویان روهینگیا را به کشورشان بازگرداند و دست‌کم ۲ بار طی این مدت از جامعه جهانی خواست برای ایجاد محیط آرام در داخل کشور جهت بازگشت این پناهجویان، دولت میانمار را تحت فشار قرار دهد؛ اما بار دیگر و پس از آغاز جنگ گروهی به نام «ارتش آراکان» (Arakan Army) علیه نیروهای امنیتی میانمار، وضعیت در ایالت راخین ناآرام شد و هرج و مرج بوجود آمده بار دیگر پناهندگان بیشتری را وادار کرد برای نجات جان خود به بنگلادش و جاهای دیگر فرار کنند.

بنابراین گزارش، در جریان تجمع روز گذشته در بنگلادش، سازمان ملل متحد و سایر نهادهای حقوق بشری در مورد ادامه ناآرامی های در داخل میانمار ابراز نگرانی کردند.

سازمان بین المللی پناهندگان مستقر در واشنگتن روز یکشنبه در بیانیه ای وضعیت در داخل میانمار را ناآرام توصیف کرد.

بر اساس گزارش آسوشیتدپرس، یونیسف نیز اعلام کرد گزارش‌های نگران‌کننده‌ای دریافت کرده است مبنی بر اینکه غیرنظامیان، به‌ویژه کودکان و خانواده‌ها، هدف حملات قرار گرفته‌ اند یا در تیراندازی طرفین درگیر کشته و مجروح شده اند و این امر دسترسی بشردوستانه به راخین را بسیار دشوار کرده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha