حماس: امت عربی و اسلامی از مسجد الاقصی محافظت کنند/ نگاهی به افسانه معبد سوم

تهران- ایرنا- جنبش حماس در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن اظهارات جنجالی وزیر تندرو امنیت داخلی رژیم صهیونیستی درباره مسجد الاقصی، خواستار حفاظت امت عربی و اسلامی از این مکان مقدس دربرابر طرح‌های رژیم اشغالگر شد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از شبکه قدس، در بیانیه جنبش حماس آمده است: آنچه وزیر تروریست ایتامار بن گویر امروز صبح درباره قصد خود برای ساختن یک کنیسه یهودی در داخل مسجد الاقصی بیان کرد، اظهارات خطرناکی است که نشان دهنده ماهیت اهداف رژیم اشغالگر در قبال مسجد الاقصی و تلاش برای تغییر هویت عربی و اسلامی و یهودی سازی آن است.

حماس تاکید کرد: جنایات بی‌سابقه‌ رژیم اشغالگر فاشیست در نوار غزه، تخلفات گسترده در کرانه باختری و باز گذاشتن دست وزرای افراطی برای اجرای برنامه‌های مخرب خود در قدس و مسجد الاقصی؛ سیاستی است که آتش درگیری را شعله‌ورتر می‌کند و این سیاست تنها مقاومت بیشتر ملت فلسطین را به همراه خواهد داشت.

حماس در ادامه خواستار تحصن اهالی کرانه باختری و قدس اشغالی در مسجد الاقصی با هدف ناکام گذاشتن طرح‌های شوم اشغالگران علیه این مکان مقدس اسلامی شد.

این جنبش در ادامه بیانیه خود تاکید کرد: امت عربی و اسلامی از دولت‌ها گرفته تا مردم و سازمان‌ها به رهبری سازمان همکاری اسلامی باید به مسئولیت‌های برای مقابله با طرح‌های اشغالگران علیه قبله نخست مسلمانان عمل کنند.

این بیانیه پس از آن صادر شد که ایتامار بن گویر، وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی که به تندروی مشهور است در اظهاراتی گفت: سیاست ما اجازه می دهد که در کوه معبد (مسجدالاقصی) نماز بخوانیم. در آنجا قانون برای یهودیان و مسلمانان مساوی است و من قصد دارم که در آنجا کنیسه بسازم.

«نبیل ابوردینه» سخنگوی ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین نیز اعلام کرد: درخواست‌های ایتامار بن گویر، وزیر امنیت داخلی اسرائیل برای ایجاد یک کنیسه در مسجد الاقصی بسیار خطرناک است. ملت فلسطین هرگز لطمه زدن به مسجد الاقصی را قبول نمی‌کنند. مسجد الاقصی خط قرمزی است که اجازه لطمه زدن به آن را نمی‌دهیم. این درخواست مردود، تلاشی برای کشاندن منطقه به جنگی دینی است که همه در آن خواهند سوخت.

به گزارش خبرگزاری سما، وی گفت: ما از جامعه بین‌المللی به ویژه دولت آمریکا می‌خواهیم اقدامی فوری برای مهار کردن این کابینه تندرو و مجبور کردن آن به پایبندی به وضعیت قانونی و تاریخی مسجد الاقصی اتخاذ کنند. حمایت سیاسی، نظامی و مالی آمریکا این تندروها را به ادامه تجاوزات خود علیه مردم، سرزمین و مقدسات فلسطین تشویق کرده است. آمریکا مسؤولیت جنگ نسل کشی علیه ملت ما در غزه و قتل و بازداشت و تخریب در کرانه باختری از جمله منطقه قدس را برعهده دارد؛ درنتیجه آمریکا باید رژیم اشغالگر را به توقف تجاوزات و اقدامات تروریستی شهرک نشینان خود مجبور کند.

دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در واکنش به این اظهارات بن گویر اعلام کرد که تغییراتی در وضعیت کنونی مسجدالاقصی ایجاد نشده است.

همچنین موشه آربل، وزیر امور داخلی رژیم صهیونیستی در واکنش به اظهاراتی بن گویر گفت: نتانیاهو باید فورا تحرکاتی اتخاذ کند و مواضع بن گویر درمود مسجدالاقصی را متوقف کند.
وی گفت: بن گویر حکمت و تدبیر ندارد و این امر منجر به خونریزی خواهد شد.

آربل افزود: اظهارات بن گویر ائتلاف های راهبردی ما علیه ایران را در معرض خطر قرار می‌دهد.

ایده تخریب مسجد الاقصی و ساخت معبدی یهودی در آن، ریشه در باورهای افراطی صهیونیست ها دارد و سال هاست که از سوی گروه های تندرو دنبال می شود.

جریان مسیحی صهیونیستی در آمریکا، اصلی ترین حامی این اقدام است که بر اساس آموزه های التقاطی صهیونیستی ادعا می کند ویرانی مسجد الاقصی و ساخت معبد سوم سلیمان به جای این مسجد، شرط ظهور حضرت مسیح (ع) است و بدون ساخت این معبد، مسیح هرگز ظهور نمی کند.

گروهای تندرو صهیونیست مدعی شده اند که خرابه های معبد نخست و دوم سلیمان در زیر مسجد الاقصی واقع شده است و برای ساخت مجدد این معبد، راهی جز ویرانی مسجد الاقصی وجود ندارد.

با همین رویکرد، صهیونیست ها دهها سال است که مشغول حفاری در زیر مسجدالاقصی هستند؛ ظاهرا با این هدف که اثری از معابد اول و دوم بیایند و نیز روند تخریب مسجدالاقصی را تسهیل کنند. موج حفر تونل‌ها بین سال‌های ۱۹۶۷ تا ۱۹۸۱ در شهر قدیمی قدس و «مسجد الاقصی» به راه افتاد و هر کدام از این تونل ها دارای نام و مشخصات ثبت شده‌ای است اما در وضعیتی مشکوک، هیچ اطلاعاتی از بیشتر تونل‌هایی که بعد از قرن ۲۱ حفر شده‌اند وجود ندارد.

حالا چند سال از آغاز حفاری‌های بی‌سر و صدا در زیر زمین مسجد الاقصی بخش‌هایی از این مسجد نشست کرده و باعث ترک خوردن دیوارهای برخی از خانه‌های اطراف شده است. این امر موجب اعتراض مسئولان فلسطینی شد و آن‌ها در نامه‌هایی سرگشاده به سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو)، خواستار تشکیل کمیته حقیقت یاب به منظور بررسی حفاری‌هایی شدند که رژیم صهیونیستی در زیر این مسجد انجام داده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha