سردیس اقبال‌الدوله افشار در ارومیه نصب شد

ارومیه - ایرنا - سردیس «بویوک‌خان اقبال‌الدوله افشار»، از مشاهیر دوره قاجار در میدان امام خمینی(ره) ارومیه نصب شد.

به‌گزارش ایرنا از میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی به‌همت کمیته حفظ آثار فرهنگی و تاریخی و سازمان سیما و منظر شهری شهرداری ارومیه این سردیس در میدان امام خمینی(ره) ارومیه در جوار مسجد جامع ارومیه نصب شد که به گفته مورخان محل زندگی بویوک‌خان اقبال‌الدوله افشار نیز در جنب این مسجد تاریخی قرار داشت و خیابان مقابل مسجد جامع هم به پاس فداکاری‌ها و خدمات وی به نام «اقبال‌الدوله» نام‌گذاری شده است.

سردیس بویوک‌خان اقبال‌الدوله افشار، در ارومیه نصب شد

به گزارش ایرنا،"بویوک‌خان اقبال‌الدوله" یکی از سرداران نامی آذربایجان در زمان ناصرالدین شاه بود که به واسطه اجداد نامی وی و حضور در جنگ‌های هرات به محبوبیت زیادی در آن زمان رسیده بود.

او بعدها به علت لیاقت و کاردانی در امور نظامی به ریاست قشون آذربایجان منصوب شد و در سال ۱۲۸۹ ه.ق لقب اقبال‌الدوله را دریافت کرد.

در سال ۱۲۹۷ قمری زمانی که شورش شیخ عبیدالله رخ داد و ارومیه به مدت ۱۵ روز در محاصره اشرار قرار گرفت، اقبال‌الدوله نقش مهمی در حفظ و حراست از شهر و مردم ایفا و مانع از سقوط ارومیه شد وی با کمک روحانیون، مردم شهر و نیروی نظامی خود(سربازان افشار) به دفاع از شهر پرداخت در این جنگ ارومیه از چندین نقطه از جمله چاناقلی تپه(شیخ‌تپه) مورد حملات توپخانه‌ای قرار گرفت که آسیب جدی به آن وارد نشد و از قتل عام حتمی حدود ۳۰ هزار سکنه شهر ارومیه جلوگیری کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha