کرملین: اوکراین مسئول تشدید خطر هسته‌ای در کورسک است؛ اعلام مسیر جایگزین انتقال گاز روسیه

مسکو- ایرنا- سخنگوی کرملین با اشاره به ابراز نگرانی رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره ایمنی نیروگاه هسته‌ای کورسک پس از حملات پهپادی گفت: اوکراین مسئول تشدید خطر هسته‌ای در این منطقه است؛ هرچند آژانس اتمی به دلایل واضح، نمی‌تواند رسمأ این موضوع را اعلام کند.  

به گزارش ایرنا از خبرگزاری تاس، دیمیتری پسکوف چهارشنبه در نشستی خبری افزود: گروسی در بازدید از نیروگاه اتمی کورسک، نتایج حملات پهپادهای اوکراین به این نیروگاه را از نزدیک دید و متوجه تهدیدی که این حملات می‌تواند ایجاد کند و تهدید بالقوه‌ای که ادامه دارد، شد.
سخنگوی دفتر ریاست‌جمهوری روسیه خاطرنشان کرد: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به دلایل مشخصی از نبود اختیار برای اعلام مسئولیت این حملات سخن می‌گوید، اما در اینجا همه چیز آنقدر واضح است که هیچ سؤالی وجود ندارد؛ تشدید خطر هسته ای بیش از پیش آشکار است.

رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که روز سه‌شنبه از نیروگاه هسته‌ای کورسک بازدید کرد، گفت که در این بازدید آثاری از حملات پهپادها را دیده است. وی با بیان اینکه کارکنان این نیروگاه در حالت "نزدیک به حالت عادی" به فعالیت خود ادامه می دهند، در عین حال نسبت به ایمنی این نیروگاه هسته ای ابراز نگرانی کرد.
مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی همچنین با اشاره به سطح بالای خسارت به این نیروگاه، نسبت به یک فاجعه هسته‌ای هشدار داد.

به گزارش ایرنا، نیروهای اوکراینی روز سه‌شنبه ۶ اوت (۱۶ مرداد) با عبور از مرز روسیه، وارد خاک این کشور شدند و منطقه «کورسک» روسیه را هدف حمله گسترده قرار دادند.
منابع خبری روسی در شب ۲۲ اوت (اول شهریور)، اعلام کردند که کی یف با استفاده از یک هواپیمای بدون سرنشین به نیروگاه هسته ای کورچاتوف حمله کرد. این پهپاد رهگیری و سرنگون شد و لاشه آن در نزدیکی یک محل سوخت هسته ای پیدا شد.
ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه روز پنجشنبه اوکراین را به تلاش برای حمله به نیروگاه کورسک متهم کرد.
ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، این حمله را اقدامی تروریستی هسته ای خواند و اعلام کرد: واکنش فوری آژانس بین المللی انرژی اتمی در این رابطه لازم است.
نیروگاه هسته ای کورسک یکی از چهار نیروگاه هسته ای برتر روسیه است که در نزدیکی شهر کورچاتوف واقع شده و مهمترین مرکز سیستم انرژی یکپارچه این کشور است.

مسیرهای جایگزین روسیه برای صادرات گاز به اروپا
سخنگوی کرملین در پاسخ به پرسش دیگری درباره خودداری اوکراین از تمدید قرارداد ترانزیت گاز روسیه گفت: مسکو مسیرهای جایگزینی برای عرضه گاز به اروپا دارد. از جمله اینکه، ایجاد یک هاب در ترکیه در حال پیگیری و انجام است.
پسکوف تصریح کرد: خودداری اوکراین از تمدید قرارداد ترانزیت گاز روسیه به منافع مصرف کنندگان اروپایی آسیب جدی وارد می کند.
وی ادامه داد: به دلیل این تصمیم کی‌یف، اروپا از جمله بخش صنعت این قاره باید بهای بسیار بیشتری برای گاز بپردازد.

تصمیم برای عدم تمدید قرارداد ترانزیت گاز با شرکت روسی گازپروم که در پایان سال ۲۰۲۴ منقضی می‌شود، روز سه‌شنبه از سوی ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین اعلام شد.
پیش از این، اکتبر ۲۰۲۲، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، ایده ایجاد یک هاب گازی در خاک ترکیه را مطرح کرد که بتواند حجم ترانزیت در نظر گرفته شده برای خط لوله منفجرشده نورداستریم را به اروپا منتقل کند.
اواخر دسامبر ۲۰۲۳، الکساندر نواک معاون نخست وزیر روسیه اعلام کرد که اجرای پروژه ایجاد هاب می تواند در سال ۲۰۲۴ آغاز شود.
وزارت انرژی ترکیه نیز در این پیوند از برنامه ریزی برای ایجاد مرکزی در استانبول به عنوان بخشی از پروژه هاب با مشارکت شرکت BOTAŞ ترکیه و گازپروم روسیه خبر داد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha