۷ شهریور ۱۴۰۳، ۱۵:۵۸
کد خبرنگار: 882
کد خبر: 85581648
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

معرفی ظرفیت‌های گردشگری رشت در مجمع بین‌المللی شهری بریکس

مسکو- ایرنا- شهردار رشت که برای شرکت در ششمین مجمع بین‌المللی شهری بریکس به مسکو سفر کرده است، در یکی از جلسات این مجمع به معرفی ظرفیت‌های این شهر شهرداران پایتخت‌ها و دیگر شهرهای بزرگ کشورهای عضو و شرکای گروه بریکس پرداخت.

به گزارش ایرنا، رحیم شوقی چهارشنبه در سخنان خود در این نشست که در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی مسکو موسوم به اکسپوسنتر در حال برگزاری است، سلام مردم رشت را به شرکت‌کنندگان در این اجلاس ابلاغ کرد.
شهردار رشت که در این نشست از سوی محسن سماکچی عضو شورای اسلامی این شهر همراهی می‌شد، در ادامه سخنان خود با اشاره به تصویب نقشه راه گردشگری بریکس در نشست مقامات کشورهای عضو، آمادگی این شهر را برای برقراری تماس‌های مستقیم با دست‌اندرکاران گردشگری در کشورهای بریکس، مبادله گردشگران و معرفی متقابل جاذبه‌های گردشگری اعلام کرد.

معرفی ظرفیت‌های گردشگری رشت در مجمع بین‌المللی شهری بریکس

معرفی رشت به شهرداران و مقامات شهری بریکس
شوقی در ادامه به معرفی برخی ظرفیت‌های گردشگری و فرهنگی شهر رشت پرداخت و یادآور شد که غذاهای محلی شهر رشت، شهره جهانی دارد.
شهردار رشت گفت: این شهر، خلاقیت در خوراک شناسی را به عنوان یک عامل استراتژیک توسعه پایدار با توجه به جنبه های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و زیست محیطی به رسمیت شناخته است.
وی افزود: رشت، نماینده استانی سرسبز از شمال ایران است که با پیوستن به شبکه شهرهای خلاق یونسکو ، تعهد خود را طی یک دهه با به اشتراک گذاری بهترین شیوه مشارکت از طریق ترویج خلاقیت و صنایع فرهنگی، تقویت مشارکت در زندگی فرهنگی و یکپارچه سازی فرهنگ در برنامه های توسعه شهری نشان داده است.
شوقی ادامه داد: شهر رشت بهشت خوراک ایران با بیش از ۲۵۰ نوع غذای محلی و خوراک رتبه اول ایران را به خود اختصاص داده وهم اکنون بیش از دو هزار رستوران و کافه در این شهر فعال است. وی در ادامه گفت: شهر رشت متعهد شده است غذاهای خود را که برپایه مواد طبیعی است عرضه کند تا جایی که "کریستیان برومبرژه" ایران شناس فرانسوی در کتاب خود تحت عنوان "آن سوی ایران" که به شمال ایران اشاره دارد یک از فصل کتاب خود را به نام آشپزی سبز و ترش نامگذاری کرده و تاکید می کند که مردم رشت و گیلان از غذای محلی و ارگانیک استفاده می کنند.
وی اظهار داشت:‌ دستیابی به برند شهر خلاق خوراک موجب تقویت اشتغال، افزایش گردشگران و اثر گذاری برمدیریت شهری در راستای توسعه پایدار شهری شده است به طوری که شهر رشت را می توان آشپزخانه ایرانی معرفی کرد که انواع غذاهای متنوع درآن یافت می شود .

برنامه‌های رشت: از موزه خوراک تا پویش مادران آشپز شهر خلاق
شهردار رشت افزود: ابتکاری که ما در رشت انجام دادیم ایجاد دبیرخانه دایمی شهرهای خلاق ایران بوده است و طرح موزه خوراک ، پارک صبحانه و کمپین مادران آشپز شهر خلاق از برنامه‌های در دستور کار است.
وی ادامه داد:‌ علاوه بر این، از ظرفیت‌ها برای دستیابی به شاخص های مهم شهر دوستدار کودک برای مهارتهای کارآفرینی کودک در شهر خلاق تا سالمندان سایر نقاط کشور برای تجربه طعم خوشمزه خوراکی های گیلان که به آن (سیلور توریسم) یا گردشگری نقره ای می گویند استفاده می کنیم که البته ریشه تاریخی ان نیز به عهد قدیم بر می گردد که به دلیل بارش زیاد باران به رشت شهر بارانهای نقره ای نیز می‌گفتند.

بیشتر گردشگران خارجی رشت از کشورهای عربی و آسیای میانه هستند
شهردار رشت از افزایش شمار گردشگران خارجی این شهر سخن گفت و افزود:‌ بیشترگردشگران خارجی این شهر از کشورهای عربی و آسیای میانه هستند.
وی در ادامه از امکان توسعه مناسبات تجاری بین کشورهای بریکس از جمله با توجه به ظرفیت منطقه آزاد انزلی و پرواز رشت - آستراخان سخن گفت.

معرفی ظرفیت‌های گردشگری رشت در مجمع بین‌المللی شهری بریکس

به گزارش ایرنا، ششمین مجمع بین‌المللی شهری بریکس روز سه‌شنبه ششم شهریورماه ۱۴۰۳ با حضور نمایندگانی از جمهوری اسلامی ایران و دیگر اعضا و شرکای این گروه در مسکو آغاز به کار کرد.
در آیین رسمی افتتاحیه این مجمع بین‌المللی که با سخنرانی نایب رئیس شورای فدراسیون روسیه و پخش پیام تصویری وزیر امور خارجه این کشور و نیز حضور سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو همراه بود، مهدی چمران رییس شورای اسلامی شهر تهران نیز سخنانی ایراد کرد.
مجید باقری معاون برنامه‌ریزی، توسعه سرمایه انسانی و امور شورای شهرداری تهران و علی اصغر قائمی عضو کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی این شهر، از دیگر اعضای هیأت ایرانی هستند.
نشست مجمع بین المللی شهرهای کشورهای عضو بریکس با محوریت، توسعه و ایجاد همکاری‌های شبکه‌ای در موضوعات مختلف با کشورهای آسیایی، خاورمیانه، آمریکای لاتین و آفریقا و دستور کار اقلیمی چهارشنبه هفتم شهریورماه به کار خود پایان می‌دهد.


سنگ بنای گروه اقتصادهای نوظهور در سال ۲۰۰۶ میلادی، در حاشیه شصت و یکمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک نهاده شد. در آن زمان، وزیران امور خارجه روسیه، برزیل و چین و وزیر دفاع هند در نشست ویژه جداگانه، توافق بر سر توسعه همکاری‌های متنوع در یک چارچوب چهارجانبه را بررسی کردند.
در سال ۲۰۰۹، نخستین اجلاس سران چهار کشور "بریک" (برزیل، روسیه، هند و چین) در یکاترینبورگ (روسیه) برگزار شد که آنها در بیانیه مشترک نهایی، توافق کردند که گفت‌وگوها و همکاری‌های منسجم، فعال، عمل‌گرا، باز و شفاف را نه تنها به نفع کشورهای در حال توسعه و بازارهای نوظهور، بلکه برای ایجاد نظم جهانی هماهنگ که صلح پایدار و مشترک را تضمین می‌کند، توسعه دهند.
با الحاق جمهوری آفریقای جنوبی در سال ۲۰۱۱ به این گروه، حرف س - "S" – (ابتدای نام South Africa ) به "بریک" اضافه شد.
در اجلاس سران بریکس در آفریقای جنوبی در تابستان ۱۴۰۲، سیریل رامافوزا رئیس جمهور این کشور اعلام کرد که اعضای این گروه (متشکل از برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) تصمیم گرفته اند از آرژانتین، مصر، اتیوپی، ایران، عربستان سعودی و امارات برای عضویت کامل بریکس دعوت کنند. رئیس‌جمهوری جدید آرژانتین پس از آن اعلام کرد که کشورش به این گروه نمی‌پیوندد. سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه که کشورش ریاست گروه بریکس را برعهده دارد، در پاسخ به پرسشی در این باره گفت: ما دعوت از آرژانتین را لغو نمی کنیم، این دعوت باقی می ماند. خواهیم دید که توسعه بیشتر بریکس چگونه پیش می رود و همکاران آرژانتینی ما درباره این موضوع چه نتیجه گیری خواهند کرد.
کشور روسیه به عنوان رئیس دوره ای گروه بریکس در سال ۲۰۲۴ حدود ۲۵۰ رویداد را در این چارچوب برنامه ریزی کرده است.
در میان اعضای جدید، مشارکت عربستان سعودی در رویدادهای بریکس کمرنگ بوده است. به گفته کنستانتین کاساچف نایب رئیس شورای فدراسیون روسیه، ریاض همچنان در حال بررسی مشارکت در گروه بریکس است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha