تمهیدات بهداشتی و درمانی برای میزبانی شایسته از زائران رضوی

مشهد - ایرنا - دانشگاه علوم پزشکی مشهد به عنوان متولی خدمات حوزه سلامت در پایتخت معنوی ایران، امسال نیز همچون سال‌های گذشته در دهه پایانی ماه صفر، تمهیدات لازم را برای میزبانی از زائران رضوی به ویژه در سه روز پایانی این ماه فراهم کرده است.

به گزارش ایرنا، مشهدالرضا هر ساله در دهه پایانی ماه صفر و به ویژه در سه روز آخر این ماه به دلیل مناسبت‌های خاص از جمله رحلت پیامبر اکرم(ص)، شهادت امام حسن مجتبی(ع) و شهادت امام رضا(ع)، پذیرای خیل انبوهی از زائران ایرانی و خارجی است.

در این راستا متولیان حوزه سلامت در دانشگاه علوم پزشکی مشهد با فراهم نمودن تمهیدات بهداشتی و درمانی و ایجاد زمینه زیارتی ایمن همراه با سلامت، رسم میزبانی شایسته از زائران رضوی را ادا می‌کنند.

تمهیدات بهداشتی و درمانی برای میزبانی شایسته از زائران رضوی

آمادگی دانشگاه علوم پزشکی مشهد برای خدمت شایسته به زائران پایان صفر

رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: برای توسعه کمی و کیفی خدمات سلامت‌محور به عزاداران رضوی در روزهای پایانی صفر باید از ظرفیت همه مجموعه‌ها استفاده شود تا بتوان به بهترین شکل ممکن به زائران بارگاه منور رضوی خدمت‌رسانی کرد.

دکتر محمود شبستری با اشاره به شبانه‌روزی بودن این خدمات به‌ویژه در سه روز پایانی ماه صفر، افزود: در این ایام همه خدمات سلامت‌محور بهداشتی، درمانی، دارویی و اورژانس پیش‌بیمارستانی در بیمارستان‌ها برای زائران پیاده رضوی به صورت رایگان و با همکاری مشترک سه مجموعه دانشگاه علوم پزشکی مشهد، آستان قدس رضوی و بسیج جامعه پزشکی خراسان رضوی ارائه می‌شود.

بیشتر بخوانید:

مرهمی بر زخم پاهای پیاده/ آمادگی خادمان سلامت برای خدمت به زائران امام مهربانی‌ها

تمهیدات بهداشتی و درمانی برای میزبانی شایسته از زائران رضوی

همکاری بیش از ۲۰۰ نیروی درمانی دانشگاه‌های کشور در دهه پایانی ماه صفر

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد، با تاکید بر آمادگی کامل این معاونت برای خدمت رسانی به زائران و مجاوران رضوی، گفت: در این ایام از ظرفیت بیش از ۲۰۰ نیروی درمانی از دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی سراسر کشور بهره‌مند هستیم.

دکتر محمد دهقانی فیروزآبادی افزود: همانند سال‌های گذشته، ستاد خدمات سفر برای دهه پایانی ماه صفر تشکیل شده است تا در خصوص مشارکت همه دستگاه های مرتبط برای سلامت زائران و مجاوران برنامه‌ریزی شود.

وی ادامه داد: برای خدمت‌رسانی مناسب به زائران بارگاه منور رضوی، پست‌های امدادی، موکب‌های بهداشتی و درمانی و کلیه مراکز درمانی و بیمارستان سیار شهر «مُلک آباد» آماده خدمت‌ به زائران است.

موکب‌ها و پایگاه‌های اورژانس پیش بیمارستانی و بیمارستان سیار برای دهه پایانی ماه صفر در ملک‌آباد مستقر هستند

این مسوول با تاکید بر اینکه زائران در صورت داشتن بیماری‌های مزمن، حتما داروهای مصرفی خود را به همراه داشته باشند، گفت: موکب‌ها و پایگاه‌های اورژانس پیش بیمارستانی و بیمارستان سیار در ملک‌آباد مستقر هستند تا مشکلات احتمالی زائران را برطرف کنند.

وی با توصیه به زائران در خصوص استفاده از کلاه و ماسک، افزود: برای پیاده‌روی نیز ساعات مناسب و مسیرهای مطمئن را انتخاب کنند زیرا حرکت در کنار جاده‌ها احتمال بروز برخی حوادث را برای آنان در پی دارد.

دکتر دهقانی فیروزآبادی با سفارش به زائران مبنی بر مصرف مایعات کافی به ویژه آب، ادامه داد: همراه داشتن وسایل پیاده‌روی طولانی و قرار گرفتن برای استراحت و تغذیه در موکب‌هایی که زیر نظر ناظران بهداشتی هستند از اهمیت بالایی برخوردار است.

تمهیدات بهداشتی و درمانی برای میزبانی شایسته از زائران رضوی

ارائه خدمات گردشگری سلامت در ۴۶ مرکز دارای مجوز IPD

مدیر گردشگری سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: باتوجه به افزایش حضور زائران خارجی در دهه پایانی ماه صفر، ۴۶ مرکز درمانی دارای مجوز پذیرش بیماران خارجی(آی.پی.دی) به گردشگران سلامت، خدمات ارائه می‌دهند.

دکتر داوود خوش‌شکن افزود: این مراکز موظف هستند که حتی در روزهای تعطیل نیز به صورت آنکال فعال باشند تا در صورت حضور گردشگران خارجی، روند درمانی به سرعت برای آنان طی شود.

سامانه جامع گردشگری به صورت پایلوت در پنج بیمارستان دولتی از جمله قائم(عج)، امام رضا(ع)، خاتم الانبیا(ص)، منتصریه و اکبر آغاز به کار خواهد کرد

وی ادامه داد: علاوه بر این نشستی برای راهنماهای دارای کارت شناسایی برگزار می‌شود تا در فرایند خدمت‌رسانی به گردشگران خارجی به صورت فعال حضور یابند و این بیماران درگیر دلال‌ها و واسطه‌ها نشوند.

این مسوول بیان کرد: سامانه جامع گردشگری نیز به صورت پایلوت در پنج بیمارستان دولتی از جمله «قائم(عج)، امام رضا(ع)، خاتم الانبیا(ص)، منتصریه و اکبر» آغاز به کار خواهد کرد که تمام داده‌های مربوط به گردشگران سلامت در آن ثبت شده و مراکز درمانی و اقامتی مناسب به بیماران معرفی می‌شود.

تمهیدات بهداشتی و درمانی برای میزبانی شایسته از زائران رضویفعالیت ۵۵ گروه واکنش سریع پرستاری

دکتر محمد صادقی، مدیر امور پرستاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در این ایام از ظرفیت نیروهای پرستاری در قالب ۵۵ گروه واکنش سریع استفاده خواهد شد و این گروه‌ها در محل‌های تعیین شده استقرار می‌یابند تا در صورت نیاز، خدمت‌رسانی به‌موقع را به عزاداران رضوی داشته باشند.

بیشتر بخوانید:

نذر خدمت ۴۵۰ پرستار به زائران پیاده دهه پایانی صفر در مشهد

تمهیدات بهداشتی و درمانی برای میزبانی شایسته از زائران رضوی

فعالیت ۲۴ ساعته داروخانه‌های پیرامونی حرم

معاون غذاوداروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در دهه پایانی ماه صفر علاوه بر داروخانه‌های شبانه‌روزی،‌ داروخانه‌های روزانه پیرامون حرم مطهر رضوی نیز به صورت ۲۴ ساعته فعال خواهند بود.

دکتر علی روحبخش افزود: هفته اخیر در جلسه‌ حوزه مدیریت پدافند غیرعامل با رییس سازمان غذاودارو بر تامین به‌موقع داروهای پرمصرف موردنیاز تاکید شد تا در این ایام با مشکلی در این خصوص مواجه نباشیم.

تمهیدات بهداشتی و درمانی برای میزبانی شایسته از زائران رضوی

برپایی ۶۷ ایستگاه سلامت در مسیرهای منتهی به حرم

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: ۶۷ ایستگاه سلامت در محورهای منتهی به مشهد مقدس و حرم مطهر رضوی برای خدمت‌رسانی به زائران برپا می شود که از مجموع این ایستگاه‌ها، هشت ایستگاه در خیابان‌های منتهی به حرم، ۱۶ ایستگاه در محور قوچان‏ - مشهد و ۱۷ ایستگاه در محور ملک آباد‏- مشهد مستقر هستند.

دکتر حمیدرضا قربان زاده افزود: علاوه بر آن در مسیر فریمان ۶ ایستگاه، سرخس ۹ ایستگاه، کلات چهار ایستگاه، طرقبه شاندیز ۲ ایستگاه، تایباد یک ایستگاه و خواف ۲ ایستگاه سلامت فعال خواهند بود.

وی ادامه داد: نیروهای بهداشتی و درمانی در قالب مراقب سلامت، پزشک و پرستار و کارشناس بهداشت محیط در این پایگاه‌ها ضمن خدمت‌رسانی به زائران و مجاوران، نظارت بهداشتی بر ۵۴ ایستگاه صلواتی دایر در خیابان های منتهی به حرم مطهر را انجام می‌دهند.

رییس مرکز بهداشت خراسان رضوی با اشاره به آمادگی این حوزه در تمام نقاط شهری و جاده‌ای و همچنین مرزی، با توجه خطرات ناشی از وجود پشه آئدس، ادامه داد: برنامه‌ریزی ویژه‌ای در جهت ارائه خدمات بهداشتی باکیفیت در سه حوزه مرزی، شهری و جاده‌ای شده است.

بیشتر بخوانید:

۴۳ ایستگاه سلامت ویژه زائران دهه پایانی صفر در مشهد برپا شد

تمهیدات بهداشتی و درمانی برای میزبانی شایسته از زائران رضوی

وی بیان کرد: در این ایام ۳۰۷ بازرس بهداشت محیط در مناطق زیر پوشش این دانشگاه در راستای تشدید نظارت بر مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی و محل های اسکان زائران فعالیت خواهند داشت.

دکتر قربان زاده افزود: از مجموع بازرسان بهداشت محیط، ۱۹۳ نفر در مشهد و ۱۱۴ نفر در شهرستان های تابعه دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مسوولیت مراقبت بر سلامت آب و غذا و محل اسکان زائران را برعهده دارند و چهار پایگاه رسیدگی به شکایات بهداشتی در خیابان‌های منتهی به حرم مطهر رضوی نیز مستقر شده است.

بیشتر بخوانید:

نظارتی از جنس آرامش/ خادمان امام رضا(ع)، حافظان سلامت زائران دهه پایانی صفر

تمهیدات بهداشتی و درمانی برای میزبانی شایسته از زائران رضوی

۳۹ مرکز برای ارائه مراقبت‌های طب سنتی به زائران

مسوول طب سنتی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: ۳۹ مرکز خدمات جامع سلامت، مراقبت‌های طب سنتی را به زائران ارایه کرده و نکات سلامتی را نیز به آنان آموزش می دهند.

دکتر زهرا نیک اختر افزود: نکات تغذیه‌ای، حفظ سلامت اسکلتی عضلانی و کنترل بیماری‌های مزمن غیرواگیردار از جمله موضوعاتی است که در مراکز خدمات جامع سلامت و خانه‌های بهداشت مسیر پیاده‌روی زائران ارایه می‌شود.

بیشتر بخوانید:

آمادگی ۲ هزار واحد بهداشتی در خراسان رضوی برای زائران پیاده

تمهیدات بهداشتی و درمانی برای میزبانی شایسته از زائران رضوی

مصطفی زاهدی، عضو گروه جهادی صراط الحمید بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: با توجه به افزایش حضور زائران در مشهد، باید مسیر دسترسی عموم مردم به خدمات بهداشت و درمان تسهیل شود که در این راستا دانشجویان و پزشکان بسیجی با استقرار در برخی از ایستگاه‌های سلامت، خدمات پزشکی، دارو و تزریقات را به مراجعان به صورت رایگان ارائه می کنند.

تمهیدات بهداشتی و درمانی برای میزبانی شایسته از زائران رضوی

آمادگی کادر درمان در بیمارستان ولایت

رییس بیمارستان ولایت مشهد گفت: تمامی بخش‌های این مرکز درمانی از جمله بخش اورژانس و نیز تمامی اعضای کادر درمان برای خدمت‌رسانی به زائران پیاده آخر صفر آمادگی دارند و خدمات درمانی این مرکز، به عنوان یکی از بیمارستان‌های فعال در حوزه تروما، به‌صورت ۲۴ ساعته ارائه می‌شود.

تمامی مرخصی‌های کادر درمان بیمارستان ولایت در بازه زمانی اربعین حسینی تا شهادت امام رضا(ع) لغو شده است

دکتر محمدمهدی کامیار افزود: با توجه به افزایش میزان مراجعات، سرپایی‌ها و بستری‌های روزانه، نوبت‌های فوق‌العاده برای پزشکان، پرستاران و دیگر اعضای کادر درمان لحاظ شده و تمام مرخصی‌ها در بازه زمانی اربعین حسینی تا شهادت امام رضا(ع) لغو شده است.

وی ادامه داد: علاوه بر این در بیمارستان‌های سیار جاده‌ای و شهری نیز پزشکان و پرستاران این بیمارستان همکاری لازم را با نیروهای جمعیت هلال احمر و بسیج جامعه پزشکی خراسان رضوی، خواهند داشت.

وی بیان کرد: این مرکز درمانی ۱۸۰ تخت فعال دارد که اکنون ضریب اشغال آن ۸۵ درصد است و پیش بینی شده برای روزهای دهه پایانی صفر، با توجه به اوج حضور عزاداران رضوی در مشهد این ضریب اشغال به ۱۰۰ درصد برسد.

بیشتر بخوانید:

همزمان با دهه پایانی صفر: جراحی‌های غیرضروری در بیمارستانهای مشهد تا ۷۰ درصد موارد لغو شد

تمهیدات بهداشتی و درمانی برای میزبانی شایسته از زائران رضوی

آمادگی بیمارستان ۸۷۰ تخته حضرت قائم(عج)

مدیر مرکز آموزشی پژوهشی درمانی قائم(عج) مشهد گفت: این مرکز درمانی با ظرفیت ۸۷۰ تخت بستری و فعال که ۲۰۰ تخت آن در بخش‌های مراقبت‌های ویژه آی.سی.یو و سی.سی.یو فعال است، برای ارائه خدمات به مجاوران و زائران رضوی در دهه پایانی ماه صفر آماده شده است.

دکتر حسین محسن‌زاده با اشاره به لغو مرخصی‌ تمام کادر درمان و پزشکان این مرکز در ایام پایانی ماه صفر، افزود: بیمارستان سیار حضرت قائم(عج) نیز در این روزها با ظرفیت ۱۰ تخت از روز اربعین حسینی فعال شده که تا روز شهادت امام رضا(ع) در عرصه میدان شهدا به زائران و مجاوران امام رضا(ع) خدمت‌رسانی می‌کند.

این مسوول افزود: فعالیت این بیمارستان به‌صورت شبانه‌روزی است و در هر نوبت کاری یک پزشک عمومی، یک پزشک متخصص طب اورژانس و چهار پرستار مستقر هستند و عمده خدمات عمومی و اورژانسی را به بیماران ارائه می کنند که موارد نیازمند به بستری و مراقبت بیشتر را با آمبولانس مستقر در محل به مرکز درمانی حضرت قائم(عج) در میدان شریعتی منتقل می‌ کنند.

تمهیدات بهداشتی و درمانی برای میزبانی شایسته از زائران رضوی

ارائه خدمات غربالگری و مراقبتی به زائران سالمند

مدیر جوانی جمعیت، سلامت، خانواده و مدارس دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در بین زائران به خصوص زائران پیاده، افراد سالمند نیز حضور دارند که در ایستگاه‌های سلامت بین راهی، مولفه های خطر آنها ارزیابی می‌شود.

دکتر محمد احمدیان با اشاره به اینکه کنترل موارد خطر زائران سالمند شامل بیماری‌های فشار خون و دیابت از جمله اقدامات مراقبان سلامت مستقر در ایستگاه های سلامت بین راهی و داخل شهر است، افزود: زائران سالمند به دلیل دوری مسافت و گرمی هوا، بیش از دیگران در معرض خطر گرمازدگی، عدم کنترل مطلوب قند و فشار خون هستند.

وی با بیان اینکه برخی از سالمندان نیز به دلیل پیمایش مسافت طولانی دچار مشکلات عضلانی اسکلتی می شوند، که باید تحت مداوا و مراقبت بهداشتی قرار گیرند، ادامه داد: ارائه توصیه‌های تغدیه‌ای به سالمندان از موضوعات مهم در راستای خدمت رسانی به زائران است.

تهیه محتوای آموزشی با موضوع سلامت و ایمنی

رییس گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: با توجه به طولانی بودن مسافت و گرمای هوا، احتمال انتقال بیماری‌های واگیر، خطر گرمازدگی و بروز مشکلات بهداشتی و درمانی برای برخی از زائران وجود دارد، لذا مجموعه آموزشی حاوی مطالب آموزشی بهداشت و ایمنی تهیه شده که برای آموزش به زائران، رابطان سلامت کاروان‌ها و موکب‌ها و خادمان قابل استفاده است.

دکتر محمدجعفر صادقی افزود: این آموزش ها شامل توصیه‌های بهداشتی ویژه گروه‌های مختلف کودکان، سالمندان، مادران باردار، موکب‌داران و مدیران کاروان‌های زیارتی در طول سفر و رعایت نکات ایمنی و آداب مراقبت در موضوعاتی نظیر روان، دهان و دندان، طب ایرانی و مکمل، اصول تغذیه، پیاده روی طولانی مدت، گرد و غبار، آتش‌سوزی، حوادث ترافیکی، فوریت‌های پزشکی، تجمعات انبوه و غیره است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha