سوگواری مردم گلستان در غم رحلت رسول اکرم (ص) و شهادت امام حسن(ع)

گنبدکاووس- ایرنا- مردم گلستان این روزها در غم رحلت جانسوز رسول اکرم (ص) و نوه گرامیشان امام حسن مجتبی (ع) عزادارند و با سیاه‌پوش کردن معابر و خیابان‌ها و برپایی مراسم عزاداری در مساجد و تکایا به سوگواری می‌پردازند.

به گزارش ایرنا، مردم گلستان بعد از گذشت چند روز از حال و هوای اربعین و سوگواری در غم شهادت اباعبدالله حسین(ع) و یاران باوفای ایشان، این روزها با حضور در مساجد، تکایا و حسینیه‌ها مراسم سوگواری برای پدربزرگ و برادر بزرگوار این امام همام برپا می‌کنند.

آیین‌های عزاداری همراه با خواندن زیارتنامه پیامبر اکرم (ص) و سینه‌زنی و مداحی در اماکن مذهبی در حال برگزاری است و هیات‌های مذهبی شهرهای مختلف گلستان با برپایی موکب‌ها و ایستگاه‌های صلواتی در کنار پخت هلیم در حال توزیع چای، شربت، خرما و شله‌زرد میان عزاداران هستند.

فردا دوشنبه (۲۸ صفر) به مناسبت سالروز رحلت رسول اکرم (ص) و امام حسن مجتبی(ع) اجتماع بزرگ عزاداران در نقاط مختلف گلستان برگزار می‌شود که از جمله آن گنبدکاووس است که هیات‌ها به میزبانی امام‌زاده یحیی‌بن‌زید(ع) با برپایی دسته‌روی و سینه‌زنی همراه با نوحه‌خوانی به سوگواری خواهند پرداخت.

همچنین این روزها جمعیت زیادی از مردم گلستان پای پیاده، خودروی شخصی و یا با کاروان‌های اتوبوسی به پابوس امام رضا(ع) می‌روند تا در مراسم عزاداری امام هشتم شیعیان در مشهد مقدس شرکت کنند..

سوگواری مردم گلستان در غم رحلت رسول اکرم (ص) و شهادت امام حسن(ع)

به گفته رییس اداره تبلیغات اسلامی گنبدکاووس، حرکت ۵۰ نفر از مردم مومن این شهرستان با پای پیاده در کنار چهار کاروان اتوبوسی و جمعیت قابل قبولی هم با خودروهای شخصی به سمت حرم امام رضا(ع)، نمایش گوشه‌ای از ارادت دلدادگان خاندان عصمت و طهارت در استان گلستان است.

حجت الاسلام مهدی فاطمی‌منش در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: مردم گنبدکاووس با همراهی خیران در حال تدارک برپایی ۱۰ موکب پذیرایی از زوار امام رضا(ع) در مشهد هستند.

وی افزود: در شهر گنبدکاووس هم اجتماع بزرگ عزاداران رحلت رسول اکرم (ص) از ساعت ۱۰ صبح با حضور هیات‌های مذهبی همراه با سینه‌زنی و دسته‌روی در امام‌زاده یحیی‌بن‌زید (ع) برگزار می‌شود.

رییس اداره تبلیغات اسلامی گنبدکاووس گفت: مراسم عزاداری رحلت رسول اکرم (ص) و امام حسن مجتبی (ع) از چند روز قبل در مساجد و حسینیه‌های شهرستان آغاز شده و موکب‌ها فعال در شهر مسوولیت پذیرایی از عزاداران را با نوشیدنی‌های گرم و سرد و شام برعهده دارند.

فاطمی‌منش ادامه داد: مردم گنبدکاووس همگام با سراسر گلستان برنامه‌های محوری عزاداری شهادت امام رضا(ع) را از شب ۲۸ صفر به مدت سه روز برگزار می‌کنند.

همچنین سه شنبه ۱۳ شهریورماه تجمع بزرگ عزاداران استان گلستان در صحن گوهرشاد حرم مطهر امام رضا(ع) برگزار می‌شود.

پیامبر اکرم حضرت محمد(ص) در ۲۸ صفر سال ۱۱ هجری قمری و در سن ۶۳ سالگی در مدینه رحلت کرد و امام حسن مجتبی(ع) نیز درچنین روزی در سال ۵۰ هجری قمری در سن ۴۷ سالی با نقشه شوم معاویه به دست همسر ایشان به شهادت رسید.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha