احیای واحدهای لبنی خراسان شمالی نیازمند تسهیلات ارزان قیمت است 

بجنورد- ایرنا- مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: واحدهای لبنی راکد و غیرفعال استان برای احیا نیاز به تسهیلات ارزان قیمت دارند تا به چرخه تولید بازگردند. 

سیدعباس آقامیری روز دوشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: ۱۱ واحد فرآورده لبنی از این سازمان مجوز فعالیت دارند که از این تعداد سه واحد فعال و هشت واحد غیر فعال است.

وی با بیان اینکه واحدهای فعال شامل ۲ واحد تولید بستنی و یک واحد تولید انواع پنیر است افزود: واحدهای لبنی غیر فعال مشکلات متعددی دارند که مهمترین آنها خط تولید آنها است، بیشتر این واحدهای تولیدی بر پایه شیر یارانه ای راه اندازی شده بودند که با حذف شیر یارانه ای این واحدها هم دچار مشکل شدند.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی مشکلات مدیریتی و کمبود نقدینگی و بدهی معوق را از دیگر مشکلات این واحدها عنوان کرد و گفت: عدم توانایی رقابت با واحد های بزرگ از دیگر مشکلات این واحدها است.

وی خاطرنشان کرد: می توان با تغییر مدیریت، استفاده از کارشناسان و همچنین استفاده از متخصصان بازاریابی و تعامل با واحدهای بزرگ و موفق، بازسازی و نوسازی واحد، تامین نقدینگی تعدادی از این واحدها را به چرخه تولید برگرداند.

آقامیری درباره پرداخت تسهیلات به واحدهای لبنی استان گفت: دریافت تسهیلات با نرخ بالا برای تولیدکننده صرفه اقتصادی ندارد از این رو این فعالان اقتصادی در انتظار دریافت تسهیلات ارزان قیمت هستند.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی اظهار کرد: سال قبل ۲۲۰ میلیارد ریال تسهیلات سرمایه در گردش به واحد لبنی فعال استان پرداخت شد.

وی درباره آسیب های غیرفعال بودن واحدهای لبنی در استان گفت: راکد شدن این واحدها سبب شده تا بخش زیادی از شیر تولیدی دامداران ما از استان خارج شود که این به معنای سوق دادن ارزش افزوده تولید به جیب سایر استان ها است و دامداران در عمل به سود مناسب دست نمی یابند.

آقامیری افزود: سه واحد فعال استان ظرفیت جذب ۵۰ تا ۶۰ تن شیر در روز دارند و بر این اساس بخش زیادی از شیرهای تولیدی از استان خارج می شود.

خراسان شمالی در شمال شرق کشور واقع است، این استان قطب دامداری و دامپروری محسوب می شود. در این استان ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد دامی نگهداری و پرورش داده می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha