۱۷ شهریور ۱۴۰۳، ۷:۵۵
کد خبرنگار: 1226
کد خبر: 85588302
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

سود دامداران خراسان‌شمالی در جیب همسایه‌ها

۱۷ شهریور ۱۴۰۳، ۷:۵۵
کد خبر: 85588302
سود دامداران خراسان‌شمالی در جیب همسایه‌ها

بجنورد- ایرنا- سالانه ۶۰ درصد از شیر تولیدی در این استان به دلیل نبود صنایع تبدیلی راهی کارخانجات لبنی خارج از استان می شود تا با فرآوری، تبدیل و محصولات مختلف، ارزش افزوده آن نصیب همسایگان شود.  

به گزارش ایرنا، خروج شیر از خراسان شمالی در حالی است که این استان قطب دامداری و دامپروری کشور محسوب می شود و دامداری به عنوان یکی از زیربخش های کشاورزی، نقش زیادی در کمک به رونق اقتصاد در خطه از کشور دارد.

یکی از لازمه های رونق تولید و توسعه اقتصادی در فعالیت دامداری، توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی است اما در خراسان شمالی پای صنایع در این زمینه لنگ و دستشان بسته است.

خراسان شمالی دارای ۱۱ واحد لبنی دارای مجوز که هشت واحد به علت های مختلف غیرفعال و تنها سه واحد فعال است و کارخانه های لبنی این استان با ظرفیت کامل فعالیت ندارند و توانایی جذب بخش بسیار کمی از شیر تولیدی را دارند.

آمارها نشان می دهد سال گذشته ۸۹ هزار تن شیر خام در واحدهای دامداری استان تولید شد که برآورد می شود ۶۰ درصد از آن یعنی بیش از ۵۳ هزار تن در کارخانجات لبنی خارج استان جذب شده است.

بیشتر واحدهای لبنی استان بر پایه شیر یارانه راه اندازی شده بودند که با حذف شیر یارانه ای این واحدها هم دچار مشکل شدند و به لحاظ مالی دچار ضعف هستند.

دامداران ادعا دارند واحدهای لبنی داخل استان، وجوه مربوط به خرید شیر خام را بسیار با تاخیر پرداخت می کنند، اما کارخانه های خارج از استان که صنایع قوی تری هستند در تمام فصول سال خریداری دارند و پرداخت وجه مربوط به خرید شیر را در بازه زمانی مناسب و با قیمت مناسب تر انجام می دهند بنابراین رغبت آنان برای عرضه این محصول به خارج از استان بیشتر است.

سود دامداران خراسان‌شمالی در جیب همسایه‌ها

نبود صنایع تبدیلی حلقه مفقوده صنعت دامداری

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌شمالی در این خصوص علت اصلی خروج شیر از استان را نبود واحدهای لبنی قوی در این خطه از کشور عنوان کرد و گفت: سالانه ۶۰ درصد از شیر خام تولیدی در واحدهای دامداری به خارج استان حمل می‌شود.

مهدی شکاری اظهار کرد: نبود واحد لبنی قوی در استان سبب شده تا بخش زیادی از شیر تولیدی در واحدهای دامداری از استان خارج و به مقصد استان های همجوار به ویژه استان خراسان رضوی حمل شود.

سال گذشته ۸۹ هزار تن شیر خام در واحدهای دامداری استان تولید و بیش از ۵۳ هزار تن در کارخانجات لبنی خارج استان جذب شد. وی افزود: شمار واحدهای لبنی فعال استان به تعداد انگشتان یک دست نمی رسد، این صنایع ظرفیت جذب شیر تولیدی داخل را ندارند از این رو دامداران به ناچار شیر تولیدی را به واحدهای لبنی سایر استان ها ارسال می کنند.

شکاری با اشاره به اینکه واحدهای لبنی داخل استان به لحاظ مالی ضعیف تر از صنایع بزرگ و برندهای مطرح کشور هستند، افزود: بنابر اظهارات دامداران و مراکز جمع آوری شیر دلیل عدم تحویل شیر خام به صنایع لبنی داخل استان، خرید شیر آنها در تمام فصول سال، پرداخت وجه شیر در بازه زمانی مناسب و قیمت مناسب تر انجام می شود از این رو انگیزه آنان برای عرضه این محصول به خارج از استان بیشتر شده است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: صنایع کوچک استان در این بازار امکان رقابت با برندهای مطرح کشور را ندارند که این امر مستلزم تغییرات و ایجاد تنوع در محصول تولیدی توسط صنایع لبنی استان است.

وی اظهار کرد: خروج شیر از استان علاوه بر اینکه سبب خروج ارزش افزوده تولید این محصول شده است، آسیب هایی همچون حمل این ماده غذایی فساد پذیر در مسافت طولانی را به همراه دارد.

بیشتر بخوانید:

کمبود صنایع تبدیلی عامل خروج ۳۰ درصد شیر خام تولیدی خراسان‌شمالی

روزانه ۴۵۰ تن شیر در خراسان شمالی تولید می شود

سود دامداران خراسان‌شمالی در جیب همسایه‌ها

خروج افزون بر ۹ هزار تن شیر خام از استان

مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی نیز با اشاره به اینکه ۹ هزار و ۱۸۸ تن شیر خام در پنج ماهه نخست سالجاری با مجوزهای این اداره کل از استان خارج شد گفت: نبود کارخانجات لبنی فعال در خراسان شمالی سبب شده تا بخش قابل توجهی از شیر تولیدی به سایر نقاط حمل و از این استان خارج شود.

حمید رمضانی با بیان اینکه میزان تولید شیرخام در استان روزانه حدود ۲۵۰ تن است اظهار کرد: مقصد شیرخام تولیدی استان بیشتر استان های خراسان رضوی و گلستان است.

مقصد شیرخام تولیدی استان بیشتر استان های خراسان رضوی و گلستان است. رمضانی درباره آسیب های خروج شیر از استان گفت: این امر مشکلات زیادی به لحاظ اقتصادی برای تولید و تولیدکننده دارد، افزایش هزینه انتقال شیر خام به کارخانجات لبنی از آسیب ها است همچنین این امر سبب کاهش اشتغال و سرمایه گذاری در استان شده است.

مدیرکل دامپزشکی خراسان‌شمالی خاطرنشان کرد: علاوه بر آن خروج شیر از استان و حمل به نقاط دیگر، کیفیت بهداشتی شیر خام را به دلیل مسافت طولانی کاهش می دهد.

وی افزود: نیاز است سرمایه گذاری برای ایجاد صنایع تبدیلی توسعه یابد و کارخانجات لبنی فعال شوند که در این زمینه اطلاع رسانی انجام شده اما سرمایه گذار راغب به سرمایه گذاری در این بخش نیست.

بیشتر بخوانید:

افزون بر ۹ هزار تن شیر خام از خراسان‌شمالی خارج شد

۶۰ درصد شیر تولیدی خراسان‌شمالی از استان خارج می‌شود

سود دامداران خراسان‌شمالی در جیب همسایه‌ها

احیای واحدهای لبنی نیازمند تسهیلات

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی نیز در این باره گفت: واحدهای لبنی راکد و غیرفعال استان برای احیا نیاز به تسهیلات ارزان قیمت دارند تا به چرخه تولید بازگردند.

سیدعباس آقامیری اظهار کرد: ۱۱ واحد فرآورده لبنی از جهاد کشاورزی مجوز فعالیت دارند که از این تعداد سه واحد فعال و هشت واحد غیر فعال است.

وی با بیان اینکه واحدهای فعال شامل ۲ واحد تولید بستنی و یک واحد تولید انواع پنیر است افزود: واحدهای لبنی غیر فعال مشکلات متعددی دارند که مهمترین آنها خط تولید آنها است، بیشتر این واحدهای تولیدی بر پایه شیر یارانه ای راه اندازی شده بودند که با حذف شیر یارانه ای این واحدها هم دچار مشکل شدند.

۱۱ واحد فرآورده لبنی از جهاد کشاورزی مجوز فعالیت دارند که از این تعداد سه واحد فعال و هشت واحد غیر فعال است.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی مشکلات مدیریتی و کمبود نقدینگی و بدهی معوق را از دیگر مشکلات این واحدها عنوان کرد و گفت: عدم توانایی رقابت با واحد های بزرگ از دیگر مشکلات این واحدها است.

وی خاطرنشان کرد: می توان با تغییر مدیریت، استفاده از کارشناسان و همچنین استفاده از متخصصان بازاریابی و تعامل با واحدهای بزرگ و موفق، بازسازی و نوسازی واحد، تامین نقدینگی تعدادی از این واحدها را به چرخه تولید برگرداند.

آقامیری درباره پرداخت تسهیلات به واحدهای لبنی استان گفت: دریافت تسهیلات با نرخ بالا برای تولیدکننده صرفه اقتصادی ندارد از این رو این فعالان اقتصادی در انتظار دریافت تسهیلات ارزان قیمت هستند.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی اظهار کرد: سال قبل ۲۲۰ میلیارد ریال تسهیلات سرمایه در گردش به واحد لبنی فعال استان پرداخت شد.

وی درباره آسیب های غیرفعال بودن واحدهای لبنی در استان گفت: راکد شدن این واحدها سبب شده تا بخش زیادی از شیر تولیدی دامداران ما از استان خارج شود که این به معنای سوق دادن ارزش افزوده تولید به جیب سایر استان ها است و دامداران در عمل به سود مناسب دست نمی یابند.

آقامیری افزود: سه واحد فعال استان ظرفیت جذب ۵۰ تا ۶۰ تن شیر در روز دارند و بر این اساس بخش زیادی از شیرهای تولیدی از استان خارج می شود.

بیشتر بخوانید:

شیرخام تولیدی خراسان شمالی به سایر استان‌ها منتقل می‌شود

تک محصولی هشت واحد لبنی خراسان شمالی را به تعطیلی کشاند

خراسان شمالی در شمال شرق کشور واقع است، این استان قطب دامداری و دامپروری محسوب می شود. در این استان ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد دامی نگهداری و پرورش داده می شود.

۵۱ هزار و ۴۷۶ راس دام سنگین در خراسان شمالی نگهداری و پرورش داده می شود و در ۸۱ واحد گاو شیری صنعتی این استان هشت هزار و ۸۱۲ راس دام در حال پرورش است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha