۱۴ شهریور ۱۴۰۳، ۹:۱۳
کد خبر: 85586571
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

هشتمین دُر امامت مشهور به امام مهربانی

۱۴ شهریور ۱۴۰۳، ۹:۱۳
کد خبر: 85586571
هشتمین دُر امامت مشهور به امام مهربانی

ارومیه- ایرنا- هشتمین دُر آسمان امامت، امام رضا(ع) امامی که باور همه به واسطه مهربانی و دلسوزیش به امام مهربانی مشهور است.

به گزارش ایرنا، مردم آذربایجان غربی امروز چهارشنبه با برپایی آیین های عزاداری در مساجد، حسینیه‌ها در رثای آن امام عزاداری می‌کنند، امامی که به باور همگان امام همه غریبان و مظلومان است و جایگاه بسی بزرگ در قلب ایرانیان دارد.

زن و مرد، پیر و جوان در آیین‌های سوگواری و عزاداری با نوحه خوانی، زنجیر زنی و سینه زنی در سوگ شهادت هشتمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت حضرت علی بن موسی الرضا(ع) به عزاداری پرداخته و در سوگ آن امام همام اشک ماتم می‌ریزند.

پرچم های منتقش به نام امام رضا(ع) با رنگ سیاه در میادین شهر و اداره‌ها، مغازه‌ها و پلاکاردها با مضامین تسلیت شهادت امام رضا(ع) چهره شهرهای آذربایجان‌غربی را سیاه‌پوش کرده است.

مجالس و محافل برپا شده و سخنرانان در وصف و ثنای حضرت امام رضا(ع) سخنرانی می‌کنند و مداحان به مداحی و مرثیه سرایی می پردازند تا ارادت قلبی خود را به آن یار هشتم برسانند.

همچنین بازار احسان و نذری نیز در شهرهای مختلف گرم بوده و هرکس در حد توان مالی خود با پخت غذای گرم و توزیع آن در بین نیازمندان و مردم خود را در مراسم سالروز شهادت امام رضا(ع) شریک می کنند.

عده‌ای از مردم ولایی از چند هفته قبل با پای یپاده خودشان را به مشهد رسانده تا در روز شهادت امام رضا(ع) در حرم این امام همام به عزاداری بپردازند.

عزاداران آذربایجان غربی نیز در مساجد و حسینه های بزرگ با حمل بیرق های سبز و سیاه و نوحه خوانی و سینه زنی در سوگ هشتمین اختر تابناک امامت ولایت عزدارای می‌کنند.

عشق وارادت به امام هشتم حد و مرزی نمی‌شناسد، نام او مرزها و قلب‌ها را در نوردیده و به دورترین نقطه دنیا رسیده است و پژواک مهربانی او در اقصی نقاط جهان انعکاس یافته و عطر و بوی حرمش هر انسان مظلوم و آزاده‌ای را بسوی خود می‌کشاند.

هشتمین دُر امامت مشهور به امام مهربانی

دلم امام رضا(ع) می‌خواهد

نیما پاکزاد از عزاداران امام هستم در ارومیه به ایرنا می‌گوید: کاش الان در حرم امام رضا(ع) بودم چرا که دلم خیلی گرفته و واقعا امام رضا(ع) می‌خواهد.

او ادامه داد: امسال کربلا رفتم و اربعین را در بین الحرمین بودم اما دلم می‌خواست به اتفاق خانواده در سالروز شهادت ایشان در مشهد باشم که قسمت نشد.

سه سال یکبار به مشهد می‌روم

ثمین حضرتی به ایرنا می‌گوید: زیاد در قید و بند تاریخ شهادت یا ولادت نیستم اما هر موقع که دلم بخواهد به آستان قدس رضوی می‌روم و این از برنامه‌های سه سال یکبار خانواده ما در ارومیه است.

او ادامه داد: به عقیده من یاد و خاطره امام رضا(ع) مختص سالروز شهادت ایشان نیست بلکه همیشه باید در ذهن و قلبمان باشد چراکه نام او هدایت گر مسیر زندگی ما است.

هشتمین دُر امامت مشهور به امام مهربانی

پنجره فولاد امام هشتم محل گره گشای حاجت‌هاست

معلم جوانی به نام ناهید جامی نیز گفت: امام رضا(ع) پیروان هر دین و مذهبی حتی غیر مسلمانان را بسوی خود فرا می‌خواند، کم نیستند غیر مسلمانانی که هر ساله در حرم مطهر امام هشتم به دین اسلام مشرف می‌شوند، کم‌نیستند پیروان سایر ادیان و مذاهب به حرم این امام رئوف وارد شده و اذن دخول می‌خوانند، بر پنجره فولادش آرزوها، ‌حاجت‌ها، دردها و ‌مشکلاتشان را گره می‌زنند، آرزوهایشان برآورده، زخم‌هایشان التیام و غصه‌هایشان پایان می‌یابد.

این معلم ارومیه افزود: او تمام انسان‌ها را به خود می‌خواند، کنار هم قرار می‌دهد سیاه و سفید، مسلمان و غیرمسلمان را پیوند می‌دهد. امام هشتم نه تنها در دل مسلمانان بلکه غیر مسلمانان نیز جای دارد چنانکه حرم آن حضرت حتی برای غیر مسلمانان نیز آرام ترین و ‌امن ترین نقطه جهان است.

جامی می‌گوید: شاه خراسان سنبل محبت است در حریم او نفاق و ‌۲ دستگی جایی ندارد و امام رضا(ع) مایه و محور وحدت بین اقوام و مذاهب است و حتی مشاهده می‌شود اهل تسنن نیز به زیارتش می‌روند آنها امام هشتم(ع) را فرزند رسول الله می‌دانند و در عشق و احترام به فرزندان رسول خدا هیچگونه اختلافی بین مسلمانان وجود ‌ندارد.

با این حرف دوستداران آن حضرت باید گفت که حرم مطهر امام هشتم(ع) علاوه بر برکات مادی برکات معنوی ارزشمندی دارد که از جمله آن ایجاد وحدت بین اقوام و مذاهب اسلامی است.

تاسی از سیره امام هشتم رمز حل مشکلات جامعه است

نسیم حسینی که دانشجوی حقوق است گفت: ما خانواده‌ای به امام رضا(ع) احترام خاصی قایل هستیم و علاوه بر پیشوا و امام بودن ایشان بر این باور داریم که تاسی از سیره امام هشتم رمز حل مشکلات جامعه است.

وی ادامه داد: امروز هر اندازه به امام رضا(ع) اقتدا کنیم بسیاری از معضلات و ‌نابهنجاری‌های اجتماعی رنگ می‌بازد و ‌جای خود را به اخلاق می‌دهد.

امام‌رضا(ع) هشتمین امام‌شیعیان از سلاله پاک‌ رسول خدا (ص) است، بنابر نظر مشهور مورخان وی در یازدهم ذی قعده سال ۱۴۸ هجری قمری در مدینه منوره متولد شد نام مبارکش علی، کنیه آن حضرت ابولحسن و ‌دارای القاب متعددی چون رضا، صادق، صابر، فاضل، قره عین امیرالمومنین والقاب دیگر است اما مشهورترین لقب ایشان «رضا» به معنای خشنودی است.

پدر بزرگوار امام رضا(ع) امام موسی کاظم(ع) پیشوای هفتم‌ شیعیان بودند که در سال ۱۸۳ هجری قمری به دست هارون عباسی به شهادت رسیدند و مادر گرامی‌شان نجمه(تکتم) نام داشت، مدت امامت امام رضا(ع) حدود ۲۰ سال طول کشید که ۱۷ سال آن در مدینه و ‌سه سال آخر در خراسان بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha