۱۵ شهریور ۱۴۰۳، ۹:۲۷
کد خبرنگار: 1540
کد خبر: 85587613
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۱۲ هکتار سامانه آبیاری نوین در دامغان بهره‌برداری شد

سمنان - ایرنا - سامانه نوین آبیاری از نوع نواری یا تیپ در ۱۲ هکتار از مزارع روستای سبحان از توابع بخش امیرآباد شهرستان دامغان بهره‌برداری شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، افتتاح و بهره‌برداری از سامانه نوین آبیاری نواری (تیپ) در مزارع روستای سبحان از توابع بخش امیرآباد دامغان با حضور علی اکبر علیزاده نماینده مردم شهرستان دامغان در مجلس شورای اسلامی و مهدی بندرآبادی فرماندار دامغان به بهره‌برداری رسید.

مدیر جهاد کشاورزی دامغان روز پنجشنبه درباره این طرح گفت: برای اجرای این طرح با مساحت ۱۲ هکتار ۱۲ میلیارد ریال هزینه شد.

علی‌اصغر امامیون خاطرنشان کرد: از کل اعتبار مورد نیاز برای بهره‌برداری از این طرح هشت میلیارد و ۹۶۰ میلیون ریال از محل اعتبارات بلاعوض دولتی و سه میلیارد و ۴۰ میلیون ریال به صورت خودیاری بود که از محل اعتبارات سال ۱۴۰۲ تامین شد.

وی گفت: طرح سامانه آبیاری نوین با توجه به ضرورت بهینه‌سازی مصرف آب، اجرای سامانه‌های نوین آبیاری و تغییر الگوی کشت در شهرستان دامغان اجرا شد.

مدیر جهاد کشاورزی دامغان با بیان این که آب ضروری‌ترین نیاز بخش کشاورزی است، بر لزوم اصلاح الگوی کشت، آموزش بهره برداران و بهینه سازی مصرف آب تاکید کرد و گفت: کاهش هدررفت آب، افزایش عملکرد و کیفیت محصول از جمله مزایای اجرای طرح‌های آبیاری نوین در بخش کشاورزی است.

به گزارش ایرنا، استان سمنان با بیش از ۵۳ هزار بهره‌بردار، سالانه در مجموع بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی شامل زراعی، باغی، دام و طیور و آبزیان تولید می‌کند که بخش عمده‌ای از این تولیدات مازاد بر نیاز مردم استان سمنان است.

از کل گستره بخش کشاورزی استان سمنان ۸۷ هزار هکتار بخش زراعی، ۷۰ هزار هکتار باغ و ۴۰ هزار هکتار آیش است.

تولیدات بخش زراعی استان سمنان سالانه ۹۲۰ هزار تن و میزان محصولات باغی سالانه ۴۸۰ هزار تن است و سالانه بیش از ۲۹۰ هزار تن نیز انواع محصولات دامی در استان سمنان تولید می‌شود.

بیش از ۵۰ درصد از گستره استان سمنان به میزان پنج و ۲ دهم میلیون هکتار نواحی بیابانی است و ۳۵۰ هزار هکتار را جنگل و سه و هشت دهم میلیون هکتار را مرتع شامل می شود.

از ۹ و هفت دهم میلیون هکتار گستره استان سمنان ۱۹۸ هزار هکتار اراضی کشاورزی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha