۱۵ شهریور ۱۴۰۳، ۱۷:۵۷
کد خبرنگار: 3153
کد خبر: 85587850
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

ظرف لبریز گیلان از میهمانان تابستانی

۱۵ شهریور ۱۴۰۳، ۱۷:۵۷
کد خبر: 85587850
ظرف لبریز گیلان از میهمانان تابستانی

رشت – ایرنا – «استان‌های گیلان، خراسان رضوی و مازندران و ... به مرز اشباع رسیدند.» این عنوان خبری بود که طی یکی، دو روز اخیر از قول دبیر ستاد خدمات سفر کشور منتشر و اعلام شد؛ ظرفیت این استان ها برای پذیرش مسافر اشباع شده است و مسافران بدون برنامه ریزی و رزرو محل اقامت سفر نکنند.

مفهوم این خبر همان است که طی این چند روز تعطیلات پایانی ماه صفر در گیلان و استان های اعلامی شاهدش بوده و هستیم، تشکیل صف‌های چندین کیلومتری در طول جاده ها همراه با ترافیک های سنگین و اعصاب بهم ریخته مسافران، ازدحام و شلوغی بیش از حد در جایگاه های بنزین و سوخت، صف های طولانی در مقابل نانوایی ها و تکمیل ظرفیت های اقامتی حتی خانه های شخصی اعم از مجاز و غیرمجاز و...

صف های مقابل جایگاه های بنزین و نانوایی ها در این ایام بیش از سایر بخش ها نمود دارد چنانکه مسعود رحمانی شهروند انزلی می‌گوید: برای آنکه در صفهای طولانی بنزین گرفتار نشوم ساعت یک بامداد امروز به جایگاه مراجعه کردم اما با صفی سه، چهار کیلومتری مواجه شدم و تا نوبت به من برسد حوالی ساعت ۶ صبح شد و به ناچار مستقیم به سر کارم رفتم.

او می گوید: اوج سفرها که می شود زندگی برای ما حرام می شود برای هر چیزی ساعت ها در صف و ترافیک و غیره می مانیم.

اما این مسائل فقط گریبان ساکنان را نمی گیرد بلکه مسافران هم که آمده اند لختی بیاسایند و در کنار خانواده حظی از سفر ببرند نیز گرفتار می شوند آنگونه که محمد مهدی سرداری مسافری از اهواز می گوید : در ورود به گیلان در ترافیک سنگین چند ساعتی معطل شدیم تا رسیدیم به فومن تازه وقتی رسیدیم جایی برای اسکان پیدا نکردیم به ناچار چادر زدیم و برای بنزین و تهیه نان و غیره هم ساعت ها در صف می مانیم.

او می گوید : قصد رفتن به قلعه رودخان را داشتیم اما دیروز بعد از چند ساعت معطلی در ترافیک این مسیر، پشیمان شدیم و به سمت ماسوله حرکت کردیم اما چه رفتنی بود که جز خستگی و ترافیک برایمان چیزی نداشت.

وی می افزاید: این خستگی وقتی بیشتر شد که چون محلی برای اسکان نیافتیم در این هوای شرجی در چادر اسکان یافتیم و اذیت پشه ها و هوای گرم سختی سفر را بویژه که فرزندانم کوچک هستند، مضاعف کرده است از این رو امروز تصمیم به بازگشت داریم.

امثال محمد مهدی کم نیستند؛ چادرهای مسافرتی که در حاشیه جاده ها، سواحل و جنگل ها برپا شده آنقدر تعدادشان زیاد است که تقریبا بهم وصل شده اند و فقط محدود به حاشیه جنگل، جاده و ساحل نشده که این خط رنگین از چادرهای مسافرتی از ورودی شهرها تا میادین و معابر شهری با وجود ممنوعیت ها(ممنوعیت نصب چادر) هم کشیده شده است.

همه اینها خود دلیلی بر آن است که دیگر در استان جایی برای اجاره و اقامت نیست و اگر هم باشد کیفیت بسیار پایینی از نظر بهداشتی و غیره دارد.

انبوه زباله‌ای که در حاشیه جاده‌ها، جنگل‌ها، سواحل انباشته و پراکنده شده و مناظر زشتی را به وجود آورده است که اینها هم از دیگر نمودهای این سفرهای گسترده و انبوه مسافران است.

بر اساس آمارها فقط طی سه، چهار روز اخیر گذشته (از دهم تا چهارم شهریورماه) ۴ میلیون و ۲۰۰هزار مسافر از طریق زمینی، هوایی و ریلی وارد گیلان شده اند که این رقم خیلی بیش از جمعیت ۲ میلیون و ۵۵۰ هزار نفری ساکن و ثابت استان هستند.

مسئولان استان در این رابطه می‌گویند که تدابیر و پیش بینی های لازم برای سفرهای آخر سفر و تابستان انجام شده و مشکلات موجود ناشی از کمبود و یا نبود سوخت و مواد غذایی و آرد نیست بلکه حجم گسترده سفرها و ورود انبوه مسافران آن هم بیش از ظرفیت‌های استان است که موجب بردز این مسایل و صفهای طولانی در بخش های مختلف شده در عین آنکه حضور این جمعیت خدمات رسانی ها را نیز مختلف کرده است.

ظرف لبریز گیلان از مهمانان تابستانی

افزایش ۶۴ درصدی مصرف بنزین

چنانکه طی دو روز گذشته برخی جایگاه های سوخت استان با اتمام موجودی مواجه شدند و مدیر شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی استان در این رابطه به ایرنا گفت : با وجود افزایش ۴۵ درصدی مصرف روزانه بنزین طی این ایام هیچ کمبود و مشکلی به لحاظ تامین سوخت مورد نیاز جایگاه ها نداریم اما با اوج گرفتن سفرها و حجم سنگین ترافیک در جاده های استان، تردد نفت کش ها و تانکرهای سوخت که نیازجایگاه ها را تامین می کنند با کندی و دشواری همراه شده است.

مجتبی شکوری افزود: درروزهای فصل تابستان امسال به طور معمول در گیلان چهار میلیون ۸۰۰ هزار لیتر بنزین مصرف می شد اما از هشتم تا ۱۵ شهریوراین مصرف روزانه به ۶.۵ تا هفت میلیون لیتر بنزین رسیده است. روز گذشته (۱۴ شهریور) نیز حدود ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار لیتر سوخت از انبارهای استان جابجا شد که حدود ۶ میلیون و ۷۸۹ هزار لیتر آن به فروش رسید.

وی امروز ذر جلسه ستاد خدمات سفر استان هم عنوان کرد: ۹ میلیون لیتر بنزین در انبارهای سوخت استان وجود دارد و در صورت اضطرار به استانهای همجوار سوخت‌رسانی می کنیم که طی روزهای گذشته علاوه بر تامین نیاز استان به استانهای مازندران و اردبیل هم سوخت رسانی کردیم.

شکوری تاکید کرد: در مسیر آزاد راه رشت - قزوین ۲ مجتمع خدمات رفاهی وجود دارد که در حال خدمت رسانی هستند که مشکلاتی دارند وکه مکاتبه ای که با فرماندار رودبار شد به زودی برای حل این مشکلات چاره اندیشی خواهد شد.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی استان اضافه کرد: در زمان اوج ورود گردشگر به استان می توان از خودروهای سوخت رسان سیار بهره گرفت تا شرایط ایمن سوخت گیری را برای خودرو ها فراهم کرد.

وی گفت: در مسیر خروجی از رودبار هم برنامه ریزی های لازم برای تامین سوخت جایگاههای بنزین انجام شده و روز گذشته ۴۵۰ هزار لیتر سوخت در این جایگاهها به فروش رسیده است و در صورت لزوم از شهرستان قزوین نیز برای تامین سوخت مورد نیاز بهره خواهیم گرفت.

ظرف لبریز گیلان از مهمانان تابستانی

مشکلی برای تامین آرد مورد نیاز نانوایی های استان وجود ندارد

مدیر کل غله و خدمات بازرگانی گیلان هم به خبرنگار ایرنا گفت :هر ماه طی ۲ مرحله آرد مورد نیاز نانوایی های استان تامین می شود که بر این مبنا دهم شهریور ماه جاری ۵۸۶ هزار کیسه معادل ۲۴ هزار تن آرد مصرفی استان میان نانوایی ها بر اساس درخواست و نیاز اعلامی آنها توزیع شده است.

فرزاد اسدی تاکید کرد: سهمیه آرد ماهانه نانوایی ها به تازگی در اختیار آنها قرار گرفته و هیچ واحدی نیست که آرد نداشته باشد، همچنین بر اساس مکاتبات فرمانداری ها و پیش بینی ها برای تعطیلات جاری و جمعیت مسافر ورودی به شهرستان ها، ۳۳ هزار کیسه آرد مازاد به عنوان سهمیه ترمیمی و مازاد نیز شارژ و تامین شد. علاوه بر این میزان ۳۵ هزار کیسه آرد دیگر هم به عنوان سهمیه مناسبتی اضافه بر سهمیه های قبلی تعیین و در سامانه هوشمند تامین شده که به تناسب نیاز و درخواست نانوایی ها و فرمانداران عرضه می شود و هیچ مشکلی برای تامین آرد مورد نیاز نانوایی های استان وجود ندارد.

وی تاکید کرد: نانوایی ها به تناسب تقاضا و جمعیت مراجعه کننده پخت را انجام دهند و در صورت پخت مازاد بر سهمیه برای تامین نیاز مردم طی هماهنگی با فرمانداری ها می توانند از سهمیه آرد مناسبتی که در سامانه هوشمند قرار گرفته، استفاده کنند.

مدیر کل غله و خدمات بازرگانی گیلان افزود : با توجه به ورود چند میلیونی مسافر به استان تشکیل صف و ازدحام مقابل نانوایی ها دور از انتظار نیست و نانوایی ها باید ساعات پخت را افزایش دهند تا پاسخگوی نیاز مردم باشند.

وی تصریح کرد: باید فرمانداران با هماهنگی اتاق اصناف و اتحادیه نانوایان نقاط پرتراکم شهرها را مشخص و ساعات کار نانوایی ها مربوطه را افزایش داده و به مسافران و گردشگران هم در این رابطه اطلاع رسانی کنند. ما نیز بر اساس اعلام آنان سهمیه آرد مازاد مورد نیاز را تامین می کنیم.

اسدی تاکید کرد: هیچ واحد نانوایی نیز حق تعطیلی خودسرانه در این ایام ندارد و باید سهمیه تعیین شده را به طور کامل پخت و توزیع کند و با هر گونه تخلف به شدت برخورد می شود.

ظرف لبریز گیلان از مهمانان تابستانی

توزیع ۱۲۵ تن گوشت گرم وارداتی در گیلان

معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی گیلان نیز به خبرنگار ایرنا گفت: از ابتدای تیرماه توزیع گوشت قرمز گرم وارداتی در استان آغاز شده و تاکنون حدود ۱۲۵ تن در استان عرضه شده‌است.

قاسم جوادزاده مقتدر با بیان اینکه هرکیلو گرم از این گوشت های گرم وارداتی به قیمت سه میلیون و ۱۰۰ هزار ریال از طریق فروشگاه‌های بزرگ، تعاونی‌های مصرف و کمیته امداد امام خمینی (ره) و نیروی دریایی توزیع شده‌است، اظهار کرد: برای توزیع گوشت قرمز منجمد نیز طی هماهنگی‌ با انجمن وارد کننده مواد خام دامی کشور محدودیتی از نظر میزان توزیع و معرفی مباشر وجود ندارد.

وی تصریح کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون حدود ۳۰۰ تن گوشت منجمد به قیمت میانگین سه میلیون و ۱۵۰ هزار ریال توزیع شده‌است؛ اکنون نیز گوشت منجمد در فروشگاه‌ها و سردخانه‌های استان موجود بوده و مشکلی از این نظر وجود ندارد.

جوادزاده اضافه کرد: گیلان از استانهای تولید کننده مرغ بوده و در تامین این ماده غذایی مشکلی ندارد و فقط شب گذشته حدود ۶۷۵ تن لاشه مرغ در ۹ کشتارگاه استان تولید شده که حدود ۱۸۰ تن به تهران و ۹ تن به استان البرز ارسال شد و بقیه در گیلان توزیع می‌شود؛ ضمن اینکه کشتار روز هم ۲۰ تن است تا در صورت کمبود به شهرستان‌ها ارسال شود؛ علاوه بر این ۲۰۰ تن مرغ منجمد نیز در حال توزیع است.

معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی گیلان بیان کرد: از ابتدای هفته جاری تعداد ورود مسافر به گیلان بی‌سابقه بوده اما پیش‌بینی لازم برای ورود مسافران از قبل انجام شده بود و کالاهای اساسی بیش از نیاز استان تامین شده‌است.

افزایش مصارف فقط محدود به این موارد نیست بلکه مصرف آب شرب هم در استان افزایش قابل ملاحظه ای طی این روزها داشته که نمود آن در افت فشار و قطعی آب برخی نقاط استان است.

به گفته مدیر عامل شرکت آبفای استان در همین سه ،چهار روز مصرف آب استان بیش از ۱۰ درصد افزایش یافته است.در واقع حضور یکباره و بیش از ظرفیت مسافران در گیلان هم مسائل بسیاری را به دلیل عدم تطابق ظرفیت ها و امکانات با میزبانی و تامین نیازهای اولیه این جمعیت رقم زده است.

ورود ۹۳۴ هزار خودرو طی ۱۴ روز به گیلان

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای گیلان به خبرنگار ایرنا گفت: از اول شهریورما هم تا نیمه شب ۱۴ شهریور ۹۳۴ هزار و ۷۱ خودرور وارد گیلان شده و ۸۴۲ هزار و ۷۹۸ خودرو از گیلان خارج شده است که حدود ۲ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است.

غلامعلی نیک فهم ۱۲ شهریور را اوج ترافیک استان اعلام کرد و افزود: دوازدهم شهریور ماه در عرض یکروز ۱۱۰ هزار و ۳۷۸ خودرو وارد گیلان شده است و آزاد راه و جاده قدیم رشت - قزوین اشباع شده و ترافیک های سنگین در این مسیرها وجود داشت.

وی تصریح کرد: در صورت ورود روزانه بیش از ۶۰ تا ۷۰ هزار خودرو گیلان مشکل ترافیکی در مسیرهای مواصلاتی نخواهد داشت اما با ورود بیش از این تعداد با مشکل ترافیکی بوبرو خواهد بود و تاثیر اصلی را بر محور رشت - تهران می گذارد خواهد داشت.

نیک فهم با بیان اینکه در پنج روز اخیر آزاد راه رشت - قزوین ۱۱۵ هزار و ۴۸۷ خودرو وارد استان شده است و در مسیر رامسر و چابکسر نیز ۱۷۳ هزار و ۹۴۷ تردد داشته اند، تاکید کرد: جاده های گیلان پرتردد بوده و این استان مقصد سفر است و محورهای رشت - تهران، رشت - چابکسر، رشت - انزلی، رشت- فومن - آستارا از مسیرهای هستند که حجم زیادی از ترافیک را تجربه می کنند.

وی با توجه به حجم تردد خودروها و ترافیک سنگین ناشی از سفرهای تابستانی رانندگان را به مدیریت سفر و رعایت صحیح مقررات رانندگی توصیه کرد.

ظرف لبریز گیلان از مهمانان تابستانی

۶ میلیون شب اقامت در مراکز اقامتی ثابت و موقت گیلان

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اظهار کرد: ۶ میلیون و ۵۹۱ هزار و ۳۵۲ نفرشب اقامت از ۱۰ تا ۱۴ شهریورماه در مراکز اقامتی ثابت و موقت گیلان ثبت شده است.

ولی جهانی با ارائه گزارشی از خدمات سفری که در گیلان از ۱۰ تا ۱۴ شهریور ماه ۱۴۰۳ به گردشگران ارائه شده، گفت: برآورد مسافران ورودی (زمینی و هوایی) به استان در این ایام چهار میلیون و ۲۶۹ هزار و ۲۱۳ نفر بوده است.

وی درصد اشغال تخت تأسیسات اقامتی ثابت تحت پوشش این اداره را ۱۱۲ درصداعلام کرد و افزود: ۳۵۸ مورد بازدید نظارتی از تاسیسات گردشگری استان انجام شده است.

با توجه به اینکه فردا جمعه ۱۶ شهریور ماه زمان بازگشت مسافران به استانهای مبداء است شورای ترافیک استان به منظور جلوگیری از ترافیک و تبعات اجتماعی ناشی از آن تمهیداتی از قبیل استقرار واحدهای خدمات رسان نظیر هلال احمر، راهداری و ساماندهی دستفروشان کنار جاده ای را در دستور کار قرار داده است و آزادراه منجیل - رودبار در روز جمعه یک طرفه شده و از شمال به جنوب با نصب علائم رانندگی زیر بار ترافیک رفت قرار خواهد گرفت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha