حوادث غیرمترقبه ۱۶۵ هزار میلیارد ریال به کشاورزی استان اردبیل خسارت زد

اردبیل- ایرنا- رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اعلام کرد: طی سه سال اخیر حوادث غیرمترقبه از قبیل سرمازدگی، سیل، خشکسالی و آفات ۱۶۵ هزار میلیارد ریال به بخش کشاورزی این استان خسارت زده است.

نوبخت اژدری روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا جهاد کشاورزی را متولی تولید خواند و گفت: تاکنون مبلغی برای جبران این میزان خسارت به استان اردبیل پرداخت نشده است.

وی خواستار بیمه همه محصولات و مزارع استان اردبیل در برابر حوادث غیرمترقبه شد و افزود: ۶۵ درصد از مبلغ بیمه محصولات و مزارع کشاورزی توسط دولت و مابقی توسط خود فعالان این بخش پرداخت می شود که در صورت بروز حوادث خسارت زا می تواند جبران کننده بخشی از خسارت باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در ادامه اجرای طرح های آبیاری مدرن را جزو اولویت های بخش کشاورزی در این استان ذکر کرد و گفت: در این زمینه طی سه سال گذشته، طرح آبیاری مدرن در ۲۴ هزار و ۷۰۴ هکتار از اراضی زراعی استان اردبیل به اجرا در آمده و برای اجرای طرح در چهار هزار و ۲۴۲ هکتار از اراضی نیز مطالعات کارشناسی انجام شده است.

وی مجموع اعتبار هزینه شده برای اجرای این طرح‌ها را ۱۱ هزار و ۸۰ میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: در این مدت، برای هدایت آب و ایجاد شرایط تولید کشاورزی در سه هزار و ۱۰۰ هکتار از اراضی زهدار منطقه مغان، چند طرح در حال اجراست که عملیات اجرایی آن در یک هزار و ۱۰۰ هکتار به بهره برداری رسیده و در یک هزار و ۸۰۰ هکتار نیز در دست اجراست.

اژدری با اشاره به اجرای عملیات انتقال آب از پایاب سدهای خداآفرین، عمارت و احمدبیگلو به اراضی دیم پایین دست در قالب طرح مهار آب‌های مرزی گفت: برای این منظور ۱۴ هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافته که از این میزان، تاکنون ۶ هزار و ۵۹۰ میلیارد ریال تخصیص یافته است.

وی اظهار کرد: با اختصاص اعتبار لازم، هم اکنون عملیات عمرانی اجرای طرح آبیاری فرعی در اراضی دیم منطقه مغان در چهار ناحیه پایاب سد خدآفرین در حال اجراست و علاوه بر این، آبرسانی به مزارع کشاورزی سه هزار و ۷۰۰ هکتار از اراضی پایاب سد عمارت نیز بهره برداری شده و عملیات اجرایی یک هزار و ۸۰۰ هکتار نیز به زودی به اتمام می رسد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اضافه کرد: هفت هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی پایاب سدخدآفرین نیز به تعاونی‌های بهره‌برداران کشاورزی منطقه واگذار شده و هم اکنون هشت هزار هکتار از اراضی زراعی این منطقه نیز به زیر کشت رفته و با اجرای و تکمیل طرح تا آخر امسال، همه اراضی پیش بینی شده در پایایب این سد، به اراضی آبی تبدیل می شود.

وی بیان کرد: با اجرا و بهره برداری از عملیات انتقال آب به اراضی پایین دست سه سد خداآفرین، عمارت و احمدبیگلو، یک میلیون تن به میزان تولیدات کشاورزی استان اردبیل افزوده می شود و اجرای آن، علاوه بر تاثیرات اقتصادی، موجب رونق اشتغال و ایجاد ارزش اقتصادی بیشتر در بخش کشاورزی استان خواهد شد.

به گزارش ایرنا ، استان اردبیل ۱۸ هزار کیلومتر مربع وسعت دارد که معادل ۱.۰۹ درصد از مساحت کل کشور ایران است.

۴۳.۶ درصد از مساحت این استان شامل ۸۱۷ هزار هکتار اراضی کشاورزی، ۵۰.۴ درصد معادل ۹۴۹ هزار هکتار مرتع، ۳.۵ درصد برابر با ۶۳ هزار هکتار جنگل و مابقی نیز مربوط به سایر کاربری‌هاست.

استان اردبیل کمتر از یک درصد مساحت ایران را دارد ولی با تولید سالانه ۴.۵ میلیون تن انواع محصول کشاورزی ، چهار درصد تولیدات کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است.

این استان با تولید حدود ۶۰۰ هزار تن گندم، ۸۵۰ هزار تن سیب زمینی و ۴۵۰ هزار تن انواع محصولات باغی، سهم عمده‌ای در تامین نیاز به محصولات کشاورزی کشور دارد.

۷۵۰ هزار هکتار از اراضی استان اردبیل کشت می‌شود که ۲۷۰ هزار هکتار آن اراضی آبی و ۴۸۰ هزار هکتار نیز جزو اراضی دیم است.

محصول گندم با حدود ۲۹۰ تا ۳۰۵ هزار هکتار و محصول جو با حدود ۹۰ تا ۱۲۰ هزار هکتار، بیشترین سهم اراضی کشت محصول کشاورزی در استان اردبیل را دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha