شبکه آبیاری و زهکشی خداآفرین دی ماه امسال به بهره‌برداری می‌رسد

اردبیل-ایرنا-مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل گفت: پیشرفت فیزیکی شبکه آبیاری خداآفرین به بالای ۹۰ درصد رسیده و این پروژه دی ماه امسال با حضور مقامات کشوری و استانی به بهره‌برداری می‌رسد.

علی حیدری اناری روز پنجشنبه در نشست خبری با خبرنگاران با تشریح آخرین وضعیت شبکه پایاب خداآفرین اظهار کرد: شبکه آبیاری و زهکشی خداآفرین دارای چهار ناحیه‌ است که تا کنون ۱۵ هزار و ۵۰۰ هکتار آن به بهره برداری رسیده و بقیه هم تا پایان دی ماه تکمیل و به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی افزود: طول کانال اصلی این طرح در استان اردبیل ۹۲ کیلومتر است و ۴۵ ایستگاه پمپاژ، ۶ سیفون پنج رشته به طول هشت کیلومتر در آن اجرا شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اردبیل با بیان اینکه سیفون دره رود بعنوان شاهرگ اصلی این طرح تکمیل شده و آماده بهره برداری است، یادآورشد: در حال حاضر پیمانکاران این پروژه در تمامی جبهه‌های کاری در نواحی چهارگانه فعال هستند.

حیدری اظهار کرد: یکی دیگر از سازه‌های مهم این طرح بزرگ مخزن جعفرآباد است که این سازه مهم هم با حجم ۳۰۰ هزار مترمکعب تکمیل شده است.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده برای تامین برق این طرح بزرگ بیان کرد: تامین برق کل طرح خداآفرین به میزان ۱۵۰ مگاوات از طریق پست فوق توزیع مغان که هم اکنون در حال تست و راه اندازی است، انجام خواهد گرفت.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان اردبیل ارزش به روز تاسیسات این طرح را بیش از ۱۸۰ هزار میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: تجهیزات مورد نیاز برای تکمیل ایستگاه‌های پمپاژ و شبکه اصلی از طریق تولیدکنندگان داخلی تامین شده است و مشکلی در این خصوص وجود ندارد.

اختصاص سه هزار میلیارد ریال به طرح‌های اضطراری بخش آب استان اردبیل

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل همچنین گفت: سه هزار میلیارد ریال از ابتدای امسال با مساعدت دستگاه‌های نظارتی به طرح‌های اضطراری و اولویت‌دار بخش آب استان اختصاص یافته است.

حیدری اناری اظهار کرد: طرح‌های اولویت‌دار، آبرسانی و تنش آبی بدون دغدغه مالی و تامین اعتبار اجرا و تکمیل می‌شود و مصمم هستیم با ارتقای کیفی آب ، مدیریت مصرف و همچنین تغییر الگوی کشت جلوی تنش احتمالی آب در استان را بگیریم.

وی با بیان اینکه برنامه و نیاز آبی شهرستان‌های استان در بلند مدت و میان مدت تدوین شده و به دنبال عملیاتی‌سازی آن هستیم ، گفت: در راستای افزایش ضریب پایدارسازی و تاب‌آوری آب استان، تصفیه‌خانه پنج هزار متر مکعبی مشگین‌شهر و تصفیه‌خانه شورابیل با ظرفیت ۵۰۰ لیتر در ثانیه با ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی در دست اجرا است.

حیدری اناری همچنین از افزایش ظرفیت آب در شهرهای نمین و عنبران خبر داد و گفت: در شهرهای نمین و عنبران ایستگاه پمپاژ هشت به شبکه آب شهری متصل شد و حدود ۱۵ لیتر بر ثانیه به ظرفیت آب شهر افزایش یافت و با راه‌اندازی یک چاه دیگر ظرفیت آب شهرهای نمین و عنبران به ۱۴۵ لیتر بر ثانیه افزایش خواهد یافت.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل در عین حال به شهروندان توصیه کرد در مصرف آب دقت بیشتری داشته باشند تا در ماه‌های پیش رو مشکلی در تامین آب رخ ندهد.

۳۲۰ هزار میلیارد ریال صرف احداث سدهای عمارت و عنبران نمین شد

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل با بیان اینکه برای تکمیل سدهای عمارت گرمی مغان و عنبران نمین ۳۲۰ هزار میلیارد ریال هزینه شده است افزود: ۱۲۰ هزار میلیارد ریال از این میزان برای اجرای سد عمارت و ۲۰۰ هزار میلیارد ریال دیگر هم برای سد عنبران هزینه شده است.

وی افزود: ساکنان ۹ روستا شامل روستاهای محدوده استان اردبیل و آذربایجان شرقی با تکمیل سد عمارت به محل جدید انتقال داده شدند تا معاش و زندگی خود را در یک فضای بهتر و مناسب‌تر ادامه داده و از مزایای سد عمارت بهره‌مند شوند.

به گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل از منابع آب سد عمارت هم برای صنعت، هم شرب و هم کشاورزی تصیص خواهد یافت.

ذخایر سدهای استان اردبیل به ۱۹۵ میلیون متر مکعب رسید

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل با بیان اینکه در اثر بارش‌های اخیر حجم ذخایر سدهای این استان به بیش از ۱۹۵ میلیون متر مکعب رسیده است ، افزود: ۳۲ درصد حجم ذخایر سدهای این استان پر شده که با بارش‌های رخ داده امیدواریم این حجم تا ۵۰ درصد و بالاتر هم افزایش یابد.

وی با اشاره به ذخایر سد یامچی اردبیل ادامه داد: این سد در حال حاضر بیش از ۲۷ میلیون مترمکعب آب دارد و پیش‌بینی می‌شود این میزان به میزان قابل توجهی افزایش یابد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha