۱۷ شهریور ۱۴۰۳، ۱۱:۳۱
کد خبرنگار: 2668
کد خبر: 85588837
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

روستاهای ایلام در مسیر تحول و احیاء

۱۷ شهریور ۱۴۰۳، ۱۱:۳۱
کد خبر: 85588837
روستاهای ایلام در مسیر تحول و احیاء

ایلام - ایرنا - احداث بیش از ۶ هزار واحد مسکونی روستایی در استان مرزی ایلام در کنار تقویت زیرساخت‌های روستایی همچون احداث راه، اصلاح شبکه آبرسانی و گازرسانی نشان می‌دهد که تاکنون اقدامات ماندگار و شایسته‌ای برای احیای روستاها در این استان انجام شده است.

به گزارش ایرنا، توسعه روستاها با هدف محرومیت‌زدایی و رفع دغدغه‌های روستائیان از محوری‌ترین رویکردها در استان مرزی ایلام به شمار می‌رود که به گفته متولیان امر اقدامات عملی برای تحقق این مهم با سرعت و بی وقفه در حال پیگیری و انجام است.

بنا به گفته مسئولان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان ایلام، در سال جاری نیز برنامه‌های توسعه روستایی و محرومیت‌زدایی در مناطق مختلف استان در حال اجراست و تلاش برای اجرایی کردن این برنامه‌ها در اولویت قرار گرفته است.

در چند سال اخیر شتاب‌بخشی به طرح نهضت مسکن و توسعه مناطق محروم در دستور کار مسئولان استانی قرار دارد و به گفته مدیرکل بنیاد مسکن ایلام بهره‌گیری از ابزارهای قانونی یکی از مهم‌ترین چشم‌اندازها و سیاست‌های مسئولان استان برای تحقق این هدف مهم است.

استان ایلام با بیش از ۶۱۷ هزار نفر جمعیت دارای حدود ۶۰۰ روستای دارای سکنه است، در واقع و بر اساس شواهد موجود نگاه به پروژه‌های در دست اجرا در استان ایلام نیز حکایت از آن دارد که تاکنون گام‌های عملی و تلاش جهادی برای محرومیت زدایی از استان در سطح روستاها برداشته‌ شده است.

اقدامات شاخص حوزه بازسازی و مسکن روستایی در ایلام

مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان ایلام گفت: از ابتدای تصویب قانون جهش تولید مسکن تا کنون ۶ هزار واحد و ۹۰ واحد مسکونی(خودمالکی) به روستائیان ایلام تحویل داده شده است.

"حبیب الله محبی" اظهار کرد: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به عنوان متولی بخش مسکن روستایی در طرح نهضت ملی مسکن در روستاها و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر از ابتدای تصویب قانون جهش تولید مسکن در مدت چهار سال عملیات اجداث هشت هزار واحد مسکونی را به صورت خود مالکی به عنوان سهیمه استان آغاز کرده است.

وی افزود: تمامی این تعداد واحدهای سهمیه‌ای استان به بانک‌های عامل معرفی شده و تا کنون از منابع تسهیلات قرض الحسنه، بنیاد علوی، کمک‌هایی بلاعوض حسب ۱۰۰ امام(ره) و کمیته امداد توانستیم ۶ هزار و ۹۰ واحد را به صورت خود مالکی تکمیل و به متقاضیان تحویل دهیم.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ایلام یادآور شد: مابقی واحدها نیز با پیشرفت فیزیکی ۳۰ تا ۸۰ درصدی با مشارکت مستقیم متقاضیان و نظارت بنیاد مسکن استان در دست اقدام است.

محبی بیان کرد: در راستای اجرای این طرح ۱۵ هزار میلیارد ریال تسهیلات قرض الحسنه و یک هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال کمک بلاعوض به متقاضیان پرداخت شده است.

به گفته وی، برای احداث این واحدها، بیش از ۶ هزار تن سیمان و ۷۷۲ تن میلگرد رایگان نیز به متقاضیان مسکن روستایی و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر واگذار شده است.

واگذاری هزار و ۳۲۰ قطعه زمین روستایی به متقاضیان احداث مسکن در ایلام

روستاهای ایلام در مسیر تحول و احیاء

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ایلام گفت: از ابتدای سال ۱۳۸۴ تاکنون با پرداخت تسهیلات کم‌بهره نوسازی و بهسازی مسکن روستایی، شاخص واحدهای مسکونی روستایی مقاوم سازی شده در استان به ۶۳ درصد رسیده است.

محبی اظهار کرد: میانگین مقاوم سازی واحدهای مسکن روستایی در کشور ۵۳ درصد بوده که این شاخص در استان بالاتر از میانگین کشور است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ایلام یادآور شد: از ۴۴ هزار و ۲۸۶ واحد غیر مقاوم روستایی، بهسازی و نوساز ۲۸ هزار و ۱٠۶ واحد توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان به اتمام رسیده است.

محبی یادآور شد: از ابتدای تأسیس این بنیاد تاکنون ۳۵ هزار و ۷۴۸ واحد در استان مقاوم سازی شده که از این میزان ۲۷ هزار و ۵۴۵ واحد روستایی و هشت هزار و ۲۰۳ واحد شهری بوده است.

وی از تهیه و بازنگری طرح هادی در ۱۳۸ روستای استان طی ۲ سال گذشته خبر داد و یادآور شد: اجرای طرح هادی در سطح این تعداد روستا شامل شن‌ریزی، جوی و جدول، پل، پیاده رو سازی، بیس و آسفالت گرم با اعتباری معادل سه هزار و ۵۳۰ میلیارد ریال نیز انجام شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان ایلام عنوان کرد: همچنین در این بازه زمانی هزار و ۳۲۰ قطعه زمین روستایی به متقاضیان واحد شرایط، برای احداث مسکن واگذار شده است.

مقاوم سازی بیش از پنج هزار واحد مسکونی در ایلام

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان ایلام گفت: پنج هزار و ۱۵۰ مورد مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی در این استان از ابتدای سال ۱۴۰۰ تاکنون انجام شده است.

محبی اظهار کرد: مقاوم‌سازی و ساخت مسکن یکی از برنامه‌های بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است که با ارائه تسهیلات ارزان قیمت و کمک بلاعوض باعث شده، بخش عمده‌ای از مشکلات مسکن در روستاها حل شود.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده این بنیاد در حوزه مسکن روستایی، افزود: در این بازه زمانی( ۱۴۰۰ تا کنون) اعتباری معادل ۱۴هزار و ۹۰ میلیارد ریال تسهیلات قرض‌الحسنه در قالب طرح نهظت ملی مسکن روستایی پرداخت شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب استان اسلامی ایلام یادآور شد: این میزان اعتبار پرداختی به تعداد هشت هزار و ۲۴۸ متقاضی حادثه دیده از حوادث غیرمترقبه و تکمیل واحدهای نیمه کاره روستاییان پرداخت شده است.

محبی تاکید کرد: همچنین اعتباری معادل ۴۵۰ میلیارد ریال کمک بلاعوض به اقشار کم درآمد روستایی، خسارت‌دیدگان از حوادث غیرمترقبه روستایی و شهری و متقاضیان مناطق محروم به تعداد هزار و ۷۶۶ نفر پرداخت شده است.

وی اضافه کرد: در این مدت( سال ۱۴۰۰ تا کنون) پنج هزار و ۴۶۰ تن سیمان رایگان به تعداد ۵۴۶خانوار کم بضاعت روستایی و ۷۷۰ تُن میلگرد رایگان به تعداد ۳۸۵ خانوار کم بضاعت در استان تحویل شده است.

به گفته مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ایلام طی این بازه زمانی بیمه رایگان ۲ هزار و۴۰۰ واحد مسکن روستایی پرداخت شده است.

صدور سند املاک گامی اساسی در رونق روستاهای ایلام

روستاهای ایلام در مسیر تحول و احیاء

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ایلام گفت: پنج هزار جلد سند مالکیت برای اهالی روستاها و شهرهای کوچک این استان طی ۲ گذشته صادر و تحویل متقاضیان شد.

محبی اظهار کرد: این تعداد صدور سند با هدف ساماندهی نظام مالکیت منازل مسکونی با همکاری ثبت اسناد و املاک ایلام در روستاها و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت صادر شده است.

وی افزود: صدور سند برای خانه‌های روستایی و شهرهای کوچک تضمین مالکیت و ارزش دادن به تثبیت مالکیت خانه‌های مسکونی، جلوگیری از تعارض مالکان و وجود وثیقه‌ای مطمئن برای اخذ تسهیلات را درپی دارد.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ایلام با بیان اینکه روستاها امروز محور پیشرفت کشور هستند، یادآور شد: توسعه روستاها به عنوان محرک پیشرفت شهرها می‌تواند یک رشد متوازن و مطلوب در استان را رقم بزند.

پرداخت ۱۴ هزار میلیارد ریال تسهیلات مسکن روستایی در ایلام

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ایلام گفت: ۱۴ هزار و ۹۰ میلیارد ریال تسهیلات قرض الحسنه مسکن روستایی طول فعالیت دولت سیزدهم(۲ سال گذشته) در این استان پرداخت شده است.

محبی اظهار کرد: از آغاز فعالیت دولت سیزدهم تاکنون اقدامات و فعالیت‌های مهمی در حوزه مسکن روستایی در استان ایلام رخ داده که منجر به مهاجرت معکوس در بسیاری از روستاهای این استان شده است.

وی گفت: در این مدت ( ۲ سال گذشته) ۱۴ هزار و ۹۰ میلیارد ریال تسهیلات ویژه مسکن روستایی به هشت هزار و ۲۴۸ نفر پرداخت شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان ایلام با اشاره به پرداخت مبلغ ۴۵۰ میلیارد ریالی کمک بلاعوض به متقاضیان حادثه دیده از حوادث غیر مترقبه در استان، خاطرنشان کرد: این میزان تسهیلات به هزار و ۷۶۶ نفر پرداخت شده است.

۱۴ روستای هدف گردشگری در برنامه‌های بنیاد مسکن ایلام قرار دارد

روستاهای ایلام در مسیر تحول و احیاء

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان ایلام گفت: ۱۴ روستای هدف گردشگری با هدف توسعه و آبادانی روستاها در برنامه‌های این نهاد قرار دارد.

محبی اظهار کرد: با عنایت و توجه دولت و حمایت‌های استاندار ایلام و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور، طرح هادی هدف گردشگری در پنج روستای کلم بالا(بدره)، زید (بدره)، زنجیره علیا(چرداول)، خوران علیا (ایوان) و بیشه دراز (دهلران) به تصویب رسید و در مراحل نهایی جهت اجرای این طرح قرار دارند.

وی افزود: با دستور ویژه استاندار ایلام و پیگیری‌های به عمل آمده، در کارگروه ملی ۹ روستای چشمه پهن(ملکشاهی)، بانسرو(چوار)، سیاه گاو(آبدانان)، شیخ مکان(بدره)، طولاب(ایلام)، گنجه(بدره)، بهمن آباد(دره شهر)، پشته ارشت(بدره) و تختان(دهلران) از توابع استان ایلام برای تهیه طرح هدف گردشگری به تصویب رسیده که اعتبارات مورد نیاز در طول برنامه هفتم برای تهیه و اجرای طرح هادی هدف گردشگری آن‌ها به صورت ملی مصوب و اجرایی می‌شود.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ایلام فراهم آوردن شرایط توسعه و عمران روستا با توجه به زمینه‌‏های زیست بوم و ظرفیت‌های بالفعل و بالقوه در ابعاد مختلف فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، کالبدی و به ویژه گردشگری را از جمله اهداف این طرح برشمرد و یادآور شد: تامین و توزیع عادلانه امکانات از طریق ایجاد تسهیلات اجتماعی، تولیدی و رفاهی برای ساکنان و گردشگران، هدایت و نظارت بر توسعه فیزیکی و کالبدی - فضایی روستا مبتنی بر ارتقا محیط کالبدی و گسترش فعالیت‌های حوزه گردشگری، تحریک زمینه‌‏های موجود برای توسعه و ارتقا گردشگری روستایی و تبدیل گردشگری به قوه محرکه اقتصادی روستا و نیز ارتقا سطح کیفی زندگی در روستا از جمله ویژگی‌های اجرای طرح هدف گردشگری است.

محبی با اشاره به اهداف پیش‌روی طرح هادی روستایی با هدف گردشگری در استان ایلام، تاکید کرد: این بنیاد به عنوان متولی توسعه کالبدی روستاها با هدف حفاظت و احیای بافت کالبدی با ایده و راهکارهای نوین و صیانت از اصالت فرهنگی، تاریخی و کالبدی-فضایی روستاها، شناسایی، مطالعه، طراحی و اجرای طرح بهسازی بافت باارزش گام‌های ویژه‌ای برداشته است.

انجام ۱۱۲ هزار و ۳۰۰ متر مربع آسفالت در ایام هفته دولت در روستاهای ایلام

روستاهای ایلام در مسیر تحول و احیاء

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ایلام گفت: در ایام هفته دولت امسال در سراسر استان ۱۱۲ هزار و ۳۰۰ متر مربع آسفالت و سه هزار و ۳۳۰ متر مربع سنگ فرش و کف سازی بتنی در سطح روستاهای استان به بهره برداری رسید.

محبی با بیان اینکه از طرح هادی به عنوان یک طرح هدایتگر در روستاها یاد می شود، بیان کرد: به عبارتی طرح هادی هدایت کننده معابر و مسیرهای یک روستا برای مشخص کردن زیرساخت های آن است تا هر خدمتی که از سوی هر دستگاهی انجام می شود، براساس طرح هادی آن روستا باشد و در واقع طرح هادی، بیانگر و هدایت کننده توسعه هر منطقه خواهد بود و از این رو کاربرد روستاها براساس آن دیده و تعریف شده است.

محبی، دورنمای طرح هادی در روستاهای استان را بسیار روشن و مثبت دانست و افزود: در این طرح هم به بُعد طراحی و هم به بخش اشتغال و معیشت روستاییان توجه خاصی شده و در صورت اجرای صحیح و دقیق آن بهسازی، نوسازی و توسعه مناطق روستایی و در نهایت ماندگاری روستاییان را در روستاها با تامین معیشت آنان به همراه خواهد داشت.

به گفته محبی، بهبود زیرساخت های روستاها در توسعه پایدار این مناطق و ایجاد انگیزه برای روستاییان موجب شده در راستای سیاست‌ها و راهبردهای توسعه ای مسکن در کشور گام‌های مطلوبی بردارد و بنیاد مسکن نیز مطابق با رویکردهای و راهبردهای حمایتی از اقشار ضعیف جامعه حرکت کند.

به هر حال، روستاها به عنوان صف اول تولید در عرصه‌های مختلف به ویژه در حوزه کشاورزی و دامداری، محصولات باغی و صیفی، نقش مهم و تعیین کننده‌ای در راستای بهبود شرایط اقتصادی و تامین نیازهای جامعه، ایجاد اشتغالزایی و در نهایت درآمدزایی و توسعه و رونق در بخش های مختلف کشور بر عهده دارند، نگاه و توجه به روستاها و ایجاد جاذبه برای حفظ جمعیت مولد روستایی از اهمیت راهبردی برخوردار است و تلاش برای ایجاد فضایی مناسب برای ارائه خدمات بهتر به روستائیان، در گام اول می تواند از خالی شدن روستاها از سکنه جلوگیری و در نهایت به افزایش میل و رغبت روستائیان به حضور به روستا و کاهش تمایل به مهاجرت به شهرها و در گام نهایی مهاجرت معکوس از شهرها به روستاها بیانجامد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha