۱۸ شهریور ۱۴۰۳، ۸:۰۳
کد خبرنگار: 1278
کد خبر: 85589060
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

بدنسازی زنجان پُر مدال و رو به رشد

۱۸ شهریور ۱۴۰۳، ۸:۰۳
کد خبر: 85589060
بدنسازی زنجان پُر مدال و رو به رشد

زنجان - ایرنا - بیش از هشت هزار ورزشکار بدنسازی و پرورش اندام در ۱۷۲ باشگاه دارای مجوز استان زنجان در هشت شاخه رو به رشد و آینده دار این رشته فعالیت می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، بسیاری از ورزشکاران در اغلب رشته های ورزشی با بدنسازی و پرورش اندام آشنا هستند، بدنسازی شاخه های مختلفی شبیه به هم دارد که هر یک از آنها بنا بر نوع تمرینات، رژیم های غذایی و برنامه بازوَرزی(ریکاوری) با یکدیگر متفاوت هستند.

پرورش اندام یا بادی بیلدینگ، بادی کلاسیک، فیتنس و پاورلیفتینگ از جمله شاخه های این رشته ورزشی محسوب می شود.

پرورش اندام یا بادی بیلدینگ، یکی از رشته‌های اصلی ورزش بدنسازی است که در آن عضله ‌سازی و ورزیدگی با معیار وزن سنجیده می شود، بنابراین بدنسازان در این رشته ورزشی بر اساس وزن طبقه‌بندی می‌شوند.

بادی کلاسیک یکی از جدیدترین و جذاب‌ترین بخش‌های المپیا است که بدنسازان این ورزش در طول دوران تمرین به عضله‌سازی و حجم‌گیری مشغول می شوند، اما به اندازه ورزشکاران پرورش اندام، درشت و حجیم نمی‌شوند حتی عضلات بیش از حد حجیم از دور مسابقه خارج می‌شوند.

در این رشته عموما بدنسازان دارای قد بلند شرکت دارند و عضله ‌سازی بر کشیدگیِ و کات عمقی آن استوار است.

بدنسازی زنجان پُر مدال و رو به رشد

در رشته فیتنس تمرکز بر روی ساختار جذاب بدن است در حقیقت فیتنس فیزیک نمایش نسبت چشمگیر عرض زیاد شانه به دور باریک کمر است.

پرورش عضلات بازوها، سرشانه، سینه، پشت و ساق در رشته فیزیک مدنظر است. بدنسازان فیزیک در مسابقات از شلوارک تا روی زانو استفاده می‌کنند چون توجه روی پرورش عضلات چهار سر ران نیست.

وزنه‌برداری یا پاورلیفتینگ یک ورزش بدنسازی بسیار قدرتی است که تمرکز این رشته به طور کامل روی قدرت بدنساز است همچنین استفاده از وزنه‌های سنگین و رکورد وزنه‌برداری در این رشته مورد توجه قرار دارد.

از آنجا که رقابت در این رشته ورزشی از طریق سنجش قدرت صورت می‌گیرد بنابراین بسیاری از بدنسازانِ پاورلیفتر صرفا اندام متناسبی ندارند حتی ممکن است بدنشان چربی هم داشته باشد.

افزایش قدرت و ایمنی بدن، بهبود سلامتی و افزایش تراکم استخوان ها از جمله مزایای ورزش بدنسازی و پرورش اندام است.تمرینات قدرتی و مقاومتی مختلف بدنسازان از آن‌ها فرد قوی، ورزیده‌ و عضلانی‌ می‌سازد. تقویت و پرورش عضلات فوایدی برای سلامتی دارد، مانند تمرینات قدرتی و مقاومتی که عضلات پشتی را هدف قرار می‌دهد.

این تمرینات فقط برای زیبایی و چشم ‌نوازی فرم و تیپ بدنساز نیست بلکه برای محافظت از ستون مهره‌ها نیز موثر است.

از طرفی ورزش بدنسازی به افراد کمک می‌کند با افزایش توده عضلانی، قدرت خود را در دوران پیری نیز حفظ کنند؛ بالا رفتن قدرت و ایمنی بدن، بهبود سلامتی، نظم و انضباط شخصی با روال منظم تمرین ها و تغذیه و افزایش تراکم استخوان از جمله مزایای ورزش پرورش اندام و بدنسازی است.

فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام جمهوری اسلامی ایران، رشته‌های پرورش‌اندام، پاورلیفتینگ، قویترین مردان، بادی کلاسیک، مچ اندازی، پرس سینه و فیتنس را در ایران تحت پوشش دارد و اصلی ترین سیاست آن استعدادیابی و گسترش این ورزش است.

در استان زنجان هم اکنون ۱۷۲ باشگاه بدنسازی و پرورش اندام دارای مجوز فعال است و بیش از هشت هزار ورزشکار سازمان یافته و دارای بیمه ورزشی در این رشته ها فعالیت می‌کنند که با برنامه ریزی‌ها انجام شده تعداد این ورزشکاران امسال به ۱۰ هزار نفر خواهد رسید.

خبرنگار ایرنا برای اطلاع از وضعیت رشته ورزشی بدنسازی و پرورش اندام در استان زنجان با علی شهبازی، رییس هیات این رشته ورزشی در استان گفت و گو کرده است.

ایرنا: سال گذشته این هیات چه رویدادهایی را برگزار و چند مدال کسب کرد؟

سال ۱۴۰۲ سال پرکار و پرتلاشی برای ورزشکاران این هیات بود، ورزشکاران بدنسازی و پرورش اندام استان در مسابقات فراملی ۱۲ مدال و در مسابقات کشوری ۵۰ مدال را به دست آوردند و یک مقام تیمی نیز برای استان کسب شد که سالهای قبل چنین مقام هایی کسب نشده بود.

کسب ۱۲ مدال فراملی، ۵۰ مدال کشوری و یک مقام تیمی و اعزام ۳۵ تیم به مسابقات، برگزاری ۱۴ دوره آموزشی و ۳۴ برنامه فرهنگی در کارنامه فعالیتهای سال گذشته هیات بدنسازی استان زنجان است. سال گذشته ۱۸ تیم را به مسابقات کشوری اعزام کردیم و با وجود شرایط سخت در هیات توانستیم ۱۷ مسابقه استانی را در سطح استان زنجان برگزار کنیم که با توجه به تنگناها و مسایل اقتصادی و مالی این مسابقات برگزار شد.

۱۴ دوره آموزشی و سمینارهای مختلف برگزار کردیم، در فعالیت های فرهنگی ۳۴ حرکت فرهنگی نیز در کارنامه سال قبل داریم.

در بحث همگانی با اینکه بدنسازی یک رشته تخصصی است اما در این رشته همگانی فعالیت داشتیم. ۱۸ برنامه همگانی سال قبل ثبت شد همچنین طی این مدت به همت ورزشکاران سه نفر از قهرمانان ما در رشته بدنسازی، درجات داوری و مربیگری را کسب کردند.

امسال نیز همانند سال قبل فعالیت های خود را به صورت قوی شروع کردیم، سه مسابقه استانی را در سطح شهرستاهای استان و دوره های متعدد آموزشی برگزار کردیم و همچنان با قدرت و استوار پیش می رویم تا در رشد و توسعه این رشته ورزشی گامهای بلندتر و موثرتری برداریم.

بدنسازی زنجان پُر مدال و رو به رشد

ایرنا: در زمان حاضر هیات بدنسازی و پرورش اندام استان زنجان در چه رشته هایی فعال است؟

رشته های ورزشی ما قوی ترین مردان، مچ اندازی، فیتنس چلنج، تک حرکت پرس و پاورلیفتینگ است.

خود رشته پرورش اندام شاخه های مختلفی دارد و به صورت فعال در عرصه های ملی و فراملی حضور داریم و در هشت رشته مقتدرانه در حال فعالیت هستیم.

ورزشکاران در این هیات با قدرت در حال تمرینات و آماده سازی هستند و به طور معمول هر اعزامی از این هیات به مسابقات مختلف منجر به کسب مدال می شود.

ایرنا: فعالیت و ارتباط پیشکسوتان بدنسازی و پرورش اندام با این هیات ورزشی در چه سطحی است؟

یکی از نقاط ارزشمندی که در هر هیات ورزشی وجود دارد، ورزش پیشکسوتان آن رشته است، در رشته بدنسازی نیز پیشکسوتان زیادی در استان داریم که هم اکنون در حال فعالیت هستند.

این پیشکسوتان هم در ورزشهای همگانی و روزانه و هم ورزش های قهرمانی فعال هستند، پیشکسوتانی مانند "مصطفی چک" داریم که هنوز هم برای مسابقات فراملی و ملی در حال فعالیت و ارتباط مستمر با این هیات ورزشی بوده و پشتوانه هیات و همراه ورزشکاران است.

پیشکسوتان با تجربیات و رهنمودهای خود موجب رشد و تعالی این رشته ورزشی در استان می شوند.

ایرنا:‌ موفقیت این هیات ورزشی در استان به چه عواملی بستگی دارد؟

همت ورزشکاران فعال و وجود رییس فدراسیون جوان و خستگی ناپذیر موجب شده است که این هیات موفق عمل کند.

زنجان، بین استانها از نظر نقدینگی و بحث اقتصادی ضعیف است اما با توجه به اینکه این فعالیت ها از ما مطالبه می شود و طبق تقویم ورزشی که فدراسیون در اختیار ما می گذارد با حمایت های اداره کل ورزش و جوانان و همت ورزشکاران در هیات سعی کرده ایم تمام نیازمندی های ورزشکاران را چه در مباحث آموزشی و چه اعزام به مسابقات فراهم کنیم.

بدنسازی زنجان پُر مدال و رو به رشد

ایرنا: برای جلوگیری از فعالیت مربی نماها در باشگاههای بدنسازی استان چه تدبیری اندیشیده شده است؟

متاسفانه هیات همواره با این مشکل مواجه است، طی بخشنامه ای که به تازگی از سوی فدارسیون به ما ابلاغ شده حتی افرادیکه از تاریخ کارت مربیگری آنها بیش از سه سال گذشته است باید نسبت به بازآموزی اقدام کنند.

مربیان ما و کلاسهایی که برگزار می شود به حد کافی و جوابگوی نیاز استان است و به تعداد لازم مربی بدنسازی در استان داریم بنابراین در بازدیدهایی که از باشگاهها انجام می شود با افراد فاقد مجوز برخورد خواهد شد.

علاقه مندان به فعالیت در این رشته ورزشی به باشگاههای دارای مجوز مراجعه کنند؛ باشگاههای مجوز دار قطعا پروانه خود را در باشگاه نصب کرده اند اما ورزشکاران می توانند از طریق هیات بدنسازی نیز هم باشگاه و هم مربیان را از هیات استعلام کنند و هیات همراه آنها خواهد بود.

توجه به این نکته مهم است تا ورزش خود را ایمن و با سلامت انجام دهند.

ایرنا:‌ چه تعداد باشگاه بدنسازی و پرورش اندام در استان زنجان فعالیت می‌کند؟

در زمان حاضر ۱۷۲ باشگاه دارای مجوز در استان فعال است. یک مشکل در تاسیس باشگاهها این است که برخی باشگاهها قبل از اینکه مجوز آنها تکمیل شود شروع به فعالیت می کنند.

باشگاههای بدون مجوز هم در استان زیاد داریم به این ترتیب که این باشگاهها تاسیس شده و شروع به شاگرد پروری و بعدا برای اخذ مجوز اقدام می کنند درحالیکه اخذ مجوز حدود یک سالی طول می کشد که این عمل غیرقانونی است اما متاسفانه به یک روال تبدیل شده است.

اغلب باشگاه‌ها طبق روال سالهای گذشته قبل از اخذ مجوز رسمی، اقدام به تجهیز باشگاه، قبول ورزشکار و آغاز فعالیت می کنند.باید اداره کل ورزش و جوانان نسبت به این امر تدابیر لازم را بیندیشد.

هم اکنون اخذ مجوزها نیز سیستمی شده است که فرد متقاضی راه اندازی باشگاه در سامانه ثبت نام کرده و برای تجهیز باشگاه، شروع فعالیت و پذیرش ورزشکار اقدام می کند.

ایرنا: حرکات اصلاحی در آمادگی جسمانی چه رشته ای و از چه منظری دارای اهمیت است؟

در آمادگی جسمانی رشته خاصی به نام حرکات اصلاحی داریم که در آن از متخصصان مورد تایید کمک گرفته می شود تا یک ورزشکار در مسیر پیشگیری از مشکلات و ناهنجاری های قامتی قرار بگیرد.

با توجه به اینکه هیات آمادگی جسمانی در حیطه درمان وارد نمی شود، کار آن پیشگیری است.

فعالیت کمیته حرکات اصلاحی به خصوص در دانش آموزان و رده سنی پایه است که یک ورزشکار دچار ناهنجاری قامتی مانند حرکت سر به جلو،‌ گوژپشتی، گودی کمر، شانه نابرابر، کج پشتی،‌ زانوی پرانتزی، زانوی ایکس و عارضه های دیگر می شود.

بسیاری از ناهنجاری های قامتی در این کمیته بررسی می شود، فعالیت این کمیته زیر نظر کارشناسانی است که در این حیطه تخصص و تحصیلات بالایی دارند.

بدنسازی زنجان پُر مدال و رو به رشد

ایرنا: چه برنامه ها و رویدادهایی پیش روی هیات بدنسازی و پرورش اندام استان زنجان است؟

یکی از مهمترین رویکردهایی که در دوره فعالیت هیات بدنسازی پیش بینی شده است و سعی در اجرایی شدن آن داریم، بحث آموزش است که بر این اساس آموزش های متعددی را با برگزاری همایش ها و دوره های مربیگری بدنسازی فیتنس دنبال می کنیم.

امسال برای اولین بار میزبانی دوره آموزشی بین المللی آنتی دوپینگ را برای زنجان گرفته ایم که نیاز همه رشته های ورزشی است. فضا و امکان لازم را نیز ایجاد کرده ایم که همه رشته های ورزشی، ورزشکاران و قهرمانان در این کلاس آموزشی حضور داشته باشند.

این دوره برای مبارزه با دوپینگ در ورزش است و تاکنون ۴۰۰ نفر در آن ثبت نام کرده اند که برگزاری آن با حضور ۸۰۰ نفر پیش بینی شده است.

جای فیتنس کودکان در ورزش ما خالی بود که برای اولین بار در زنجان این رشته ورزشی را برای کودکان برگزار خواهیم کرد.

در دنیای امروز کودکان از سن کم به فناوری و بازی های کامپیوتری علاقه مند می شوند و با توجه به جذابیت این بازی ها، کمتر شاهد هستیم که کودکان به بازی های تحرکی و بومی محلی روی بیاورند، بر این اساس امیدواریم با برگزاری این چالش ها و مسابقات، کودکان را از پای کامپیوتر و فضای مجازی دور کنیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha