نماینده گرمسار و آرادان: بحران آب ۴۰ هزار میلیارد ریال به کشاورزان خسارت وارد کرد + فیلم

سمنان - ایرنا - نماینده مردم گرمسار و آرادان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رفع مسایل حقوقی حبله‌رود از مهم‌ترین مشکلاتی است که باید از سوی دستگاه قضایی پیگیری شود، گفت: بحران کم‌آبی در ۲ سال گذشته تاکنون بیش از ۴۰ هزار میلیارد ریال به کشاورزان این منطقه خسارت وارد کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، یاسر عربی عصر شنبه در جلسه بررسی تنش آبی با حضور نمایندگانی از کشاورزان غرب استان سمنان در محل دادگستری گرمسار، با اشاره به بحران کم‌آبی و تاثیر آن در حیات و توسعه شهرهای غرب استان سمنان بیان کرد: ورود دستگاه قضایی برای رفع مشکلات حقوقی مردم گرمسار در پایین دست حبله‌رود با روستاهای بالادست در فیروزکوه ضروری است.

وی افزود: از ۲ سال قبل تاکنون بیش از ۴۰ هزار میلیارد ریال خسارت به کشاورزان در شهرهای غربی استان سمنان وارد شده و مسئولان مرتبط با موضوع در استان تهران و وزارت نیرو باید پاسخگوی مردم این منطقه باشند.

وی با اشاره به اینکه ویلاسازی و تصرفات غیر مجاز در بستر حریم رودخانه کاملا مشهود است، گفت: وزارت نیرو موظف است نسبت به جبران خسارت کشاورزان گرمساری اقدام کند.

نماینده مردم گرمسار و آرادان در مجلس با تاکید اینکه کوتاهی برخی مدیران باعث نابودی یک شهر می‌شود و از کوچکترین حق مردم گرمسار و آرادان در قبال کوتاهی‌ مدیران نمی‌گذریم، ابراز کرد: ایجاد یک شعبه قضایی مشترک برای رسیدگی به این مشکل می‌تواند کمک کننده باشد.

وی حقابه از حبله رود را حق مردم گرمسار و استان سمنان عنوان کرد و گفت: ما به حق قانونی خود قانع هستیم و حقابه قانونی مردم در بالادست را هم به رسمیت می‌شناسیم.

عربی با اشاره به گل‌کاری و کشت محصولات غیرضروری در بستر حبله‌رود خاطرنشان کرد: ورود جدی رییس قوه قضایی به موضوع تصرفات غیر قانونی حبله‌رود تاثیر بسزایی در رفع این مشکلات خواهد داشت.

تخلیه روستای سله‌بن به رفع مشکلات کم‌آبی در گرمسار کمک می‌کند

فرماندار گرمسار نیز در این نشست با اشاره به ظرفیت‌های مطلوب این شهرستان بیان کرد: گرمسار پایتخت نمک ایران و قطب صنعت استان سمنان است و از سویی دیگر با توجه به شرایط اقلیمی منطقه به شهر خورشید تابان شهرت دارد.

رضا خانی بحران کم‌آبی را چالش جدی مردم این شهرستان عنوان کرد و گفت: مردم در مقابل کم‌آبی تاکنون بسیار صبوری کردند. احقاق حقابه آنان از منبع حبله رود مطالبه به حقی است که باید از سوی دستگاه قضا پیگیری شود.

وی با بیان اینکه تصرفات غیر مجاز و برداشت‌های نامتعارف از این منبع آبی در بالادست مانع از رسیدن آب به پایین دست در منطقه گرمسار می‌شود، تصریح کرد: انتظار می‌رود دستگاه قضا اقدامی عملیاتی برای رفع مشکلات انجام دهد.

فرماندار گرمسار با اشاره به مصوبات سفر رییس جمهور شهید آیت الله رئیسی به منطقه فیروزکوه گفت: تخلیه سله‌بن ظرف مدت یک سال از جمله مصوبات مهم این سفر بود که در رساندن آب از سد نمرود به غرب استان سمنان و تامین آب مورد نیاز این منطقه کمک کننده است.

وی افزود: با تخلیه این روستا از سکنه آبگیری سد با حجم واقعی انجام می‌شود که بخش عمده‌ای از نیاز آبی مردم گرمسار را رفع می‌کند.

به گزارش ایرنا، «حَبله‌رود» رودی به طول ۲۴۰ کیلومتر در حوضه آبریز کویر مرکزی است که از ارتفاع حدود ۲ هزار و ۸۰۰ متری دامنه رشته‌کوه‌های البرز و شاه‌محمدقله و هما در شمال شرقی فیروزکوه، از رشته‌کوه‌های البرز سرچشمه می‌گیرد و به نام رود «گور سفید» با مسیر عمومی شمالی ـ جنوبی، از دامنه شمالی کوه مارآب عبور می‌کند. سپس به سمت غرب تغییر مسیر داده و نخست با رودخانه «ساواشی» مخلوط می‌شود و «فیروزکوه» نام می‌گیرد.

حبله‌رود تنها رودخانه‌ای دائمی استان سمنان است که کشت و زرع گرمسار را آبیاری می‌کند.

چندین ریزابه به نام‌های گورسفید، ساواشی، نمرود، آب دره درده، دلی‌چای، شاه بلاغی، آب کبوتر دره، آب دره شور به حبله‌رود می‌ریزند. حبله‌رود خود ریزابه رودخانه گلو است و گستردگی حوضه آبریز آن سه هزار و ۲۰۰ کیلومترمربع است.

شهرستان‌های گرمسار و آرادان در غرب استان سمنان واقع شدند که شغل اغلب مردم این منطقه کشاورزی و دام‌پروری است و به همین سبب گرمسار و آرادان به قطب کشاورزی استان سمنان شهرت یافته است.

سال‌های طولانی است که مردم این منطقه درباره حقابه واقعی و قانونی خود از سد نمرود و رودخانه دائمی حبله رود مطالباتی دارند و معتقدند در مورد این منابع آبی، بالادستی‌ها در منطقه فیروزکوه این حقابه را درنظر نمی‌گیرند و حق شهروندان غرب استان از این منابع آبی که در طول تاریخ وجود داشته، به جاآورده نمی‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha