کشاورزان گرمساری: قانون‌شکنی‌ها در بالادست مانع از تقسیم حقابه حبله‌رود است

سمنان - ایرنا - کشاورزان گرمساری در گردهمایی با هدف احقاق حقابه این شهرستان از حبله‌رود، قانون‌شکنی، برداشت‌های نامتعارف و ویلاسازی در بالادست حبله‌رود را در استان‌های همجوار، علت اصلی محقق نشدن حقابه غرب استان سمنان بیان کردند و اجرای قانون در تخصیص حقابه را فصل‌الخطاب دانستند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، گردهمایی بزرگ کشاورزان و حقابه‌برهای حبله رود در غرب استان سمنان روز پنجشنبه در سالن سینما ابریشم گرمسار برگزار شد.

در این گردهمایی تعدادی از کشاورزان به نمایندگی از سایر کشاورزان به بیان مشکلات جامعه کشاورزان در حوزه آب و حقابه قانونی کشاورزان از حبله رود پرداختند.

چهره های فعال سیاسی شهرستان، اعضای شورای اسلامی شهر گرمسار و فرماندار نیز در این گردهمایی حضور داشتند.

اقدام‌های قانونی برای احقاق حقابه از حبله رود

فرماندار گرمسار در این گردهمایی با تأکید بر اینکه در حوزه رفع بحران کم آبی ریل گذاری صحیح انجام شده و راهبردهای اساسی برای رفع این مشکل در قالب ۲۲ بند مهم شناسایی شده است، بیان کرد: در هفته گذشته طی بازدید مسوولان شهرستان گرمسار از بستر حبله رود تا فیروزکوه و سد نمرود و دیدار با مدیران و مسئولان استان تهران و شهرستان فیروزکوه نشستی برقرار شد و نتیجه آن مصوبه ۱۳ بندی برای رفع مشکل کمبود آب در شهرستان بود.

رضا خانی با بیان اینکه این مصوبه ۱۳ بندی به نفع مردم گرمسار و به ضرر افرادی است که تصرف غیرقانونی، برداشت نامتعارف و کوه‌خواری انجام دادند، افزود: یکی از این بندهای سند راهبردی بهره‌گیری از یک شرکت مشاور برای پایش حبله‌رود است که قراردادی با شرکت آب گستران با وزارت نیرو در این رابطه منعقد شد و آبان ماه این گزارش نهایی می شود.

کشاورزان گرمساری: قانون‌شکنی‌ها در بالادست مانع از تقسیم حقابه حبله‌رود است

فرماندار گرمسار عنوان کرد: بر اساس این قرارداد کل رودخانه حبله رود باید پایش شود که بر این اساس نقاطی که برداشت غیرمجاز انجام می شود ، اشکلات فنی، نقاطی که نیازمند لایروبی است و ۴۵۰ نهر سنتی در حبله رود وجود دارد که باید به صورت دریچه گذاری مدرن تبدیل شود تا بتوان مدیریت آب انجام شود.

وی با بیان اینکه بر اساس این قرارداد، شرکت آب گستران کوه خواری ها و تصرفات غیر قانونی را شناسایی می کند و گزارش آن تا آبان ماه باید تکمیل شود، ابراز کرد: سند راهبردی پایش حبله رود به زودی تکمیل می شود و احقاق این سند راهبردی معضل کم آبی را تا حد زیادی رفع می کند.

خانی گفت: با توجه به اینکه سال گذشته به دلیل بحران کم آبی سطح زیر کشت گندم کاهش یافته بود در سال زراعی جدید تدابیری اندیشیده شد که بر این اساس کشت زودتر از موعد انجام شد. در ایامی که آزادسازی آب از سد نمرود انجام شد، توانستیم ۲ محصول راهبردی گندم و جو را به مرحله تولید برسانیم و در سال جاری برداشت گندم به اندازه مطلوب خود رسید.

حقابه گرمساری‌ها از حبله رود فقط روی کاغذ است

نماینده کشاورزان نیز در گردهمایی حقابه‌برهای غرب استان سمنان از حبله رود، بیان کرد: تمام مصوبات اعلام شده از سوی مسئولان ارشد استانی و کشوری در رابطه با حبله رود و تامین حقابه مردم گرمسار از این رودخانه تا کنون اجرایی نشده و تنها روی کاغذ ثبت شده است.

ثامنی به ضرورت حفظ اتحاد و همدلی مردم گرمسار برای گرفتن حقابه خود افزود: ما فقط احقاق حق قانونی خود را از حبله رود خواستاریم و چیزی بیشتر از آنچه که حق مردم این منطقه است، نمی‌خواهیم.

وی با اشاره به اینکه انتقال آب از سد نمرود تا گرمسار باید با لوله انجام شود، اضافه کرد: انتقال با لوله راهی مطمئن برای جلوگیری از برداشت های غیرمجاز است.

ویلاسازی‌ها در بالادست عامل محقق نشدن حقابه گرمساری‌ها

وی ویلاسازی و باغ سازی غیرقانونی در حریم بستر رودخانه را از دیگر موانع احقاق حقابه مردم گرمسار از حبله رود برشمرد و گفت: ماموران انتظامی، اجرایی و دستگاه قضا برای جلوگیری از تنش اجتماعی در حوزه فیروزکوه از اجرای مصوبات مسائل آب سرباز می‌زنند.

کشاورزان گرمساری: قانون‌شکنی‌ها در بالادست مانع از تقسیم حقابه حبله‌رود است

وی تاکید کرد: شهروندان در بالادست فیروز کوه در دل پایتخت از اجرای طرح عمرانی در راستای اجرای مصوبات جلوگیری می‌کنند و این جرم محسوب می شود.

ثامنی خواستار اجرای عدالت در توزیع آب و اجرای قانون شد و گفت: فرماندار فیروزکوه به عنوان مجری قانون و نماینده عالی حاکمیت به جای اجرای قانون حاکمیت عمل خلاف برداشت غیرمجاز و تصرف غیر قانونی را لباس قانون می‌پوشاند و قانون را خم می کند.

وی تعارض منافع را از دیگر چالش های موجود در مسیر اجرانشدن قانون و فقدان احقاق حقابه مردم گرمسار عنوان کرد و گفت: اکثر مسئولانی که مانع از اجرای قانون و مصوبات حوزه آب و مسائل حبله رود می‌شوند از این موضوع نفع می‌برند و در حریم بستر رودخانه ویلاسازی و اشرافی گری کردند.

اهمیت حبله رود برای استان سمنان

به گزارش خبرنگار ایرنا، «حَبله‌رود» رودی به طول ۲۴۰ کیلومتر در حوضه آبریز کویر مرکزی است که از ارتفاع حدود ۲ هزار و ۸۰۰ متری دامنه رشته‌کوه‌های البرز و شاه‌محمدقله و هما در شمال شرقی فیروزکوه، از رشته‌کوه‌های البرز سرچشمه می‌گیرد و به نام رود «گور سفید» با مسیر عمومی شمالی ـ جنوبی، از دامنه شمالی کوه مارآب عبور می‌کند. سپس به سمت غرب تغییر مسیر داده و نخست با رودخانه «ساواشی» مخلوط می‌شود و «فیروزکوه» نام می‌گیرد.

حبله‌رود تنها رودخانه‌ای دائمی استان سمنان است که کشت و زرع گرمسار را آبیاری می‌کند.

چندین ریزابه به نام‌های گورسفید، ساواشی، نمرود، آب دره درده، دلی‌چای، شاه بلاغی، آب کبوتر دره، آب دره شور به حبله‌رود می‌ریزند. حبله‌رود خود ریزابه رودخانه گلو است و گستردگی حوضه آبریز آن سه هزار و ۲۰۰ کیلومترمربع است.

شهرستان‌های گرمسار و آرادان در غرب استان سمنان واقع شدند که شغل اغلب مردم این منطقه کشاورزی و دام‌پروری است و به همین سبب گرمسار و آرادان به قطب کشاورزی استان سمنان شهرت یافته است.

سال‌های طولانی است که مردم این منطقه درباره حقابه واقعی و قانونی خود از سد نمرود و رودخانه دائمی حبله رود مطالباتی دارند و معتقدند در مورد این منابع آبی، بالادستی‌ها در منطقه فیروزکوه این حقابه را درنظر نمی‌گیرند و حق شهروندان غرب استان از این منابع آبی که در طول تاریخ وجود داشته، به جاآورده نمی‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha