۱۹ شهریور ۱۴۰۳، ۱۲:۱۵
کد خبر: 85590390
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

چرایی نرسیدن آب حبله‌رود به غرب استان سمنان

۱۹ شهریور ۱۴۰۳، ۱۲:۱۵
کد خبر: 85590390
چرایی نرسیدن آب حبله‌رود به غرب استان سمنان

سمنان - ایرنا - خشکسالی و برداشت‌های نامتعارف از رودخانه دائمی حبله‌رود ۲ عامل مهم چالش جدی کم‌آبی در غرب استان‌ سمنان است که امروز به یک بحران تبدیل شده و حیات مردم این منطقه را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، «حَبله‌رود» به طول ۲۴۰ کیلومتر در حوضه آبریز کویر مرکزی است که از ارتفاع حدود ۲ هزار و ۸۰۰ متری دامنه رشته‌کوه‌های البرز و شاه‌محمدقله و هما در شمال شرقی فیروزکوه، از رشته‌کوه‌های البرز سرچشمه می‌گیرد و به نام رود «گور سفید» با مسیر عمومی شمالی ـ جنوبی، از دامنه شمالی کوه مارآب عبور می‌کند، سپس به سمت غرب تغییر مسیر داده و نخست با رودخانه «ساواشی» مخلوط می‌شود و «فیروزکوه» نام می‌گیرد.

در سیصد و چهلمین و سیصد و هفتاد و هشتمین نشست کمسیون تخصیص آب وزارت نیرو تصمیم‌هایی گرفته شد و ابلاغیه تخصیص به آب منطقه ای استان تهران و سمنان ابلاغ شد که بر اساس آن از مجموع آورد حبله‌رود که افزون بر ۳۲۵ میلیون متر مکعب در سال است، تخصیص استان تهران ۱۳۸ میلیون متر مکعب معادل ۴۳ درصد از این حجم آب و تخصیص استان سمنان ۱۸۷ میلیون متر مکعب معادل ۵۷ درصد از مجموع آورد رودخانه بود.

سال‌های طولانی است که مردم این منطقه درباره حقابه واقعی و قانونی خود از سد نمرود و رودخانه دائمی حبله‌رود مطالباتی دارند و معتقدند در مورد این منابع آبی، بالادستی‌ها در منطقه فیروزکوه این حقابه را درنظر نمی‌گیرند و حق شهروندان غرب استان از این منابع آبی که در طول تاریخ وجود داشته، به جاآورده نمی‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان سمنان روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، حوضه حبله‌رود را به عنوان شاهرگ حیاتی شهرستان‌های گرمسار و آرادان عنوان کرد و گفت: بر اساس سند تخصیص آب حبله‌رود در وزارت نیرو ۵۷ درصد آب این حوضه متعلق به غرب استان سمنان است.

حمید احسانی با بیان اینکه از لحاظ تقسیمات جغرافیایی بیش از ۹۵ درصد این حوضه در استان تهران قرار دارد، بیان کرد: مدیریت برداشت در بالادست به معنای واقعی کلمه آنطور که باید انجام نمی‌شود.

وی با اشاره به وجود ۲ حوزه قضایی متفاوت در مساله رسیدگی به مشکلات حقوقی حبله‌رود ادامه داد: طرح ملی خط انتقال آب از سد نمرود تا گرمسار برای تامین آب شرب پایدار در محدوده غرب استان سمنان اجرا شده است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان سمنان اظهار کرد: در این طرح لوله‌گذاری به طول ۷۰ کیلومتر از مرز استان سمنان تا سد نمرود است که ۱۹ کیلومتر آن تا بند انحرافی سیمین‌دشت اجرا شد و بقیه در حوزه استان تهران قرار دارد.

وی با اشاره به پیگیری‌های متعدد برای رفع مشکلات حقوقی با حوزه بالا دست افزود: در نتیجه این پیگیری‌ها تامین آب شرب مردم غرب استان سمنان حاصل شد اما در بخش کشاورزی در حد اضطرار و نجات باغات کشاورزی آب تامین شده است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان سمنان تصریح کرد: هم‌اکنون ۳۰۰ لیتر برثانیه آب شرب و ۳۰۰ لیتر آب در بخش کشاورزی برای مردم غرب استان سمنان تامین و تحویل می‌شود.

تامین آب شرب گرمسار از کانال آب‌رسانی سیمین‌دشت

رییس اداره آب و فاضلاب گرمسار نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا کم‌آبی را چالش جدی مردم و به ویژه کشاورزان گرمساری برشمرد و گفت: طی سال‌های اخیر در فصل تابستان با مشکل تامین آب به دلیل برداشت‌های نامتعارف و غیر مجاز در بالادست مواجه شدیم.

ابوالحسن مطهری با اشاره به اقدام‌های انجام شده در راستای بهبود وضعیت کم‌آبی بیان کرد: در تابستان سال جاری این مشکل به یک بحران جدی تبدیل شد و ناگزیر آب شرب مورد نیاز از چاه‌های رزرو و پساب رودخانه که کیفیت مطلوبی نداشت تامین شد.

رییس اداره آب و فاضلاب گرمسار بیان کرد: با پیگیری‌های انجام شده در ۲ ماه گذشته تامین آب از محل کانال آبرسانی سیمین‌دشت و خط انتقال انجام شد و کیفیت آب ارتقا یافت که استمرار این امر در دستور کار قرار دارد.

به گزارش ایرنا، حبله‌رود تنها رودخانه‌ای دائمی استان سمنان است که کشت و زرع گرمسار را آبیاری می‌کند.

چندین ریزابه به نام‌های گورسفید، ساواشی، نمرود، آب دره درده، دلی‌چای، شاه بلاغی، آب کبوتر دره، آب دره شور به حبله‌رود می‌ریزند. حبله‌رود خود ریزابه رودخانه گلو است و گستردگی حوضه آبریز آن سه هزار و ۲۰۰ کیلومترمربع است.

شهرستان‌های گرمسار و آرادان در غرب استان سمنان واقع شدند که شغل اغلب مردم این منطقه کشاورزی و دام‌پروری است و به همین سبب گرمسار و آرادان به قطب کشاورزی استان سمنان شهرت یافته است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha