فیلم |دغدغه والدین استان مرکزی در تهیه دفتر دَستک مهر

اراک - ایرنا - کم‌کم بوی مهرماه و آغاز سال تحصیلی می‌رسد و خانواده‌ها در تب و تاب هستند تا پس از ثبت‌نام مدرسه برای خرید اقلام آن اقدام کنند که تهیه آن برای برخی از خانواده‌ها مشکلاتی را به دنبال دارد.

به گزارش ایرنا، لوازم‌التحریر برای هزاران سال حامی ارتباطات نگارشی بوده است و مصری‌ها کاغذهای پوستی را که از پوست حیوانات می‌ساختند را توسعه دادند اما تنها ثروتمندان، توانایی استفاده از این پوست‌ها را داشتند که به جای کاغذ استفاده کنند.

مصری‌ها طی یک سلسله مراتب موفقیت‌های بیشتری را در سطح نوشتاری به ثبت رساندند. نوشت‌ابزار جدید با استفاده از یک گیاه به نام پاپیروس توسعه یافت؛ به این صورت که آنها ساقه‌های پاپیروس را به شکل نوارهای باریکی در آورده و لایه لایه کنار هم قرار می‌دادند بطوریکه در هم فرو روند، سپس این رشته‌ها را در آفتاب خشک می‌کردند.

قبل از استفاده از کاغذ هم که با میخ و سنگ اشکالی به منظور انتقال مفهوم ترسیم می‌شد که می‌توان گفت قدیمی‌ترین لوازم‌التحریر میخ و سنگ بوند.

مداد هم که یکی از رایج‌ترین و محبوب‌ترین لوازم تحریر است که هیچ کسی در دنیا نیست که با آن آشنا نباشد. درباره تاریخچه آن نیز می‌توان گفت که اولین مدادهایی که اختراع شد از جنس سرب بودند و زمانیکه با آنها روی کاغذ یا هر وسیله دیگری می‌کشیدند ردی خاکستری از خود به جای می گذاشت و پس از کشف گرافیت مدادها را از گرافیت ساختند و به مرور به شکل‌های امروزی رسید.

تاریخچه خودکار را می‌توان اینگونه شرح داد که یک دباغ چرم آمریکایی زمانیکه نتوانست از خودنویس برای نوشتن روی چرم‌های دباغی شده استفاده کند، در صدد اختراع خودکار برآمد.

و اما امروز دانش‌آموزان با انواع بسیار متنوع نوشت‌ابزار مواجه هستند تنوعی که خانواده‌ها و دانش‌آموزان را دچار سردرگمی و مصرف زدگی می‌کند و برخی والدین هم که توان تهیه وسایل رنگارنگ با قیمت‌های بالا را ندارند مجبور به خرید حداقل‌ها برای دانش‌آموز خود هستند در مقابل هم خیران، مراکز نیکوکاری و نهادهای حمایتی با تهیه این اقلام باری از دوش خانواده‌های آسیب‌پذیر بردارند، در این گزارش تلاش شده تا به جنبه‌های مختلف تهیه و تولید نوشت افزار و دغدغه والدین بپردازیم.

لوازم‌التحریر به عنوان ابزارهای اساسی در فرآیند یادگیری و خلاقیت، نقش بسیار مهمی در زندگی روزمره دانش‌آموزان، دانشجویان و افراد دیگر ایفا می‌کنند. همانطور که می‌دانید، انتخاب برند مناسب می‌تواند تأثیر زیادی بر کیفیت و کارایی این ابزارها داشته باشد. با توجه به تنوع بالای برندها و محصولات موجود در بازار، شناخت بهترین برندهای لوازم تحریر می‌تواند به مصرف‌کنندگان کمک کند تا انتخاب‌های بهتری داشته باشند و از تجربه‌های مثبت‌تری بهره‌مند شوند.

مادر دانش‌آموز مقطع ابتدایی از افزایش قیمت کیف و لوازم‌التحریر شاکی بود و گفت: هر جلد دفترچه ۵۰۰ هزار ریال است که تهیه چندین جلد تا پایان سال برایم مقدور نیست و مجبورم فقط تعداد محدودی خرید کنم.

وی ادامه داد: مسئولان لازم است مراکز عرضه دولتی و با قیمت مصوب را در برخی مراکز برای مراسم پیش‌بینی کنند تا خانوادهای کم‌توان، امکان خرید نوشت‌ابزار را داشته باشند.

مادری که به همراه سه فرزند سه قلو برای خرید مانتو، شلوار و مقنعه به بازار اراک مراجعه داشت نیز به خبرنگار ایرنا، گفت: همسرم کارگر یک واحد صنعتی است و امسال سه فرزندم به کلاس چهارم می‌روند که باید فرم جدید بپوشند اما خرید سه دست مانتو شلوار و نیز لوازم‌التحریر و کیف و کفش برایمان به سختی ممکن است.

«محمدرضا وکیلی» از خریداران کوله برای پسر دانش‌آموزش نیز گفت: قیمت کوله با توجه به کیفیت کالا، مطلوب نیست و امکان خرید رضایت بخش را فراهم نمی‌کند و در ۲ ساعت که بالا و پایین بازار اراک را طی کرده‌ایم، موفق به خرید کوله مناسب با قیمت متناسب با درآمدم نشده‌ام.

رکود در بازار لوازالتحریر با فعالیت دست‌فروشان

رییس اتحادیه کتاب و لوازم التحریر اراک هم گفت: رکود در بازار لوازم‌التحریر اراک به علت زیاد شدن عوامل فروش از جمله دست فروشان زیاد شده است و فعالان این صنف از فرصت آغاز سال تحصلی منتفع نمی‌شوند.

«محمد فیروزی» افزود: عرضه اقلام مربوط به نوشت‌ابزار سال تحصیلی، در بازار زیاد شده اما تقاضا افزایش مورد نظر را ندارد و با وجود تولید بالا، کاهش قیمت اتفاق نیفتاده است.

وی با انتقاد از فعالیت دستفروشان کیف و نوشت‌ابزار بیان کرد: صنوف مختلف همزمان با فصول مختلف در فعالیت برخی صنوف دیگر ورود می‌کنند و عرصه را برای صنف اصلی تنگ می‌کنند، زمانیکه عید نوروز است همه کسبه و دستفروشان اقدام به عرضه پوشاک می‌کنند و زمینه سود کسبه پوشاک را دچار اختلال می‌کنند اکنون که سال تحصیلی آغاز خواهد شد، برخی کسبه با فروش کیف و لوازم‌التحریر از درآمد صنف نوشت‌ابزار که یک سال منتظر درآمد بیشتر با آغاز سال تحصیل هستند، منتفع نشوند.

رییس اتحادیه کتاب و لوازم‌التحریر اراک ادامه داد: دیگر دلیلی که موجب شده تا تقاضا لوازم‌التحریر کاهش یابد این است که در گذشته فروش کتب درسی به لوازم‌التحریر فروش‌ها واگذار شده بود و والدین با خرید کتاب درسی، اقلام نوشت‌ابزار را همزمان خرید می‌کردند اما با واگذاری فروش کتاب به آموزش و پروش، این فرصت هم از این صنف گرفته شده است.

فیروزی افزود: ۲۵۰ لوازم‌التحریر و کتاب با مجوز از اتحادیه این صنف در اراک فعالیت دارند.

فیلم |دغدغه والدین استان مرکزی در تهیه دفتر دَستک مهر

تولیدکننده لوازم‌التحیر در اراک نیز گفت: ۴۰ تا ۵۰ قلم نوشت‌ابزار این واحد تولیدی با کیفت مطلوب تهیه و در اختیار صنوف فعال در این رشته قرار می‌گیرد.

«عباس احمدلو» افزود: یک بسته کامل لوازم‌التحریر که از این واحد تولید و در اختیار خریداران قرار می‌گیرد حدود پنج میلیون ریال که شامل چند مدل دفتر، مداد مشکی و قرمز، تعدادی خودکار، تراش، پاک کن و لاک غلط‌گیر است.

وی اظهار کرد: اهمیت به کیفیت و مناسب بودن قیمت نوشت‌افزار در این واحد تولید، اولویت کار است تا مردم با پرداخت هزینه مناسب از خرید رضایت داشته باشند و وضعیت اقتصادی خانواده‌های کم بضاعت نیز مورد توجه است.

فعالیت ۵۸۰ واحد صنفی کیف و کفش در اراک

رییس اتحادیه تولیدکنندگان کیف و کفش اراک نیز با بیان اینکه، ۵۸۰ واحد صنفی مجوزدار در این شهرستان در این صنف فعالیت دارند، گفت: کمبودی در عرضه کیف، کوله مدرسه و دانشگاه در بین صنوف اراک گزارش نشده، اما ۸۰ درصد مردم به دنبال خرید این اقلام با قیمت مناسب و ایرانی هستند.

«احمد عبدلی» به خبرنگار ایرنا، افزود: ۲۰ تا ۲۵ درصد خریداران کیف، کوله و کفش که به خاطر تمکن مالی بهتر به دنبال خرید جنس مرغوب و خارجی هستند.

وی بیان کرد: ۶۰ درصد اقلام کیف، کفش و کوله در بازار و کسبه اراک تولید کالای ایرانی است و بقیه اقلام از کشورهای تایلند، تایوان، چین و کره هستتند.

رییس اتحادیه تولیدکنندگان کیف و کفش اراک، درباره قیمت این اقلام نیز توضیح داد که، قیمت کیف و کوله برای مقطع ابتدایی از چهار میلیون تا چهار میلیون و ۵۰۰ هزار ریال، مقطع راهنمایی نیز ۶ میلیون تا هفت میلیون ۵۰۰ هزار ریال و دبیرستان و دانشگاه نیز هشت میلیون ۵۰۰ هزار تا ۱۰ میلیون ریال در بازار و کسبه اراک قیمت‌گذاری و به فروش می‌رود.

عبدلی افزود: قیمت هر جفت کفش با شماره ۳۰ دخترانه و پسرانه نیز از سه میلیون تا ۱۲ میلیون ریال تعیین و به فروش می‌رسد.

وی بیان کرد: کیف و کفش در اراک از بازار تهران و مراکز کارگاهی در پایتخت فراهم می‌شود تا خریدران با کمترین حضور واسطه گران اقلام خود را با قیمت مناسب تهیه کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha