فرمی‌نو، جانی تازه برای تولید از مدرسه تا کارگاه

ساوه - ایرنا- هنرستان‌های ساوه با طرح "آموزش همراه تولید" سه سال آموزش و ایجاد مهارت در هنرجویان خود را به تولید و خودباوری در بین آنان گره زده‌اند.

به گزارش ایرنا، تفکر تولید جانی مضاعف در عرصه اقتصادی بوده به طوری که اگر این اندیشه در سنین پایین و زمان دانش‌آموزی در کودکان و نوجوانان نهادینه شود بدون شک تضمینی برای توسعه در حوزه اقتصادی کشورها است.

آموزش و پرورش به عنوان جان کلام توسعه و تحول در هر کشوری مطمئن‌ترین و آسان‌ترین راه برای پرورش ذهن‌ها و انسان‌های تحول آفرین بوده که بخش بزرگی از این تحول آفرینی به عرصه اقتصادی متکی است.

آموزش و پرورش در راستای عمل به این رسالت خود، طرح آموزش همراه تولید را به عنوان یک ایده جدید در مسیر اتصال هنرجویان هنرستان‌ها به بازار کار را به مرحله اجرا گذاشته است.

در این طرح هنرجویان سال سوم هنرستان می‌توانند دوره ۲۴۰ ساعته کارآموزی خود را در داخل مدرسه و کارگاه های آن که با هدف تولید محصولات مورد نیاز بازار خارج از مدرسه دایر شده، بگذرانند.

تولید سه هزار دست لباس تا راه اندازی سه کارگاه

نمایشگاه تولیدات دانش آموزان ساوه‌ای با عنوان فرمی‌نو در قالب طرح آموزش همراه تولید که در آستانه شروع سال تحصیلی در هنرستان صدیقه کبری (ص) این شهرستان گشایش یافته و متشکل از تولیداتی همچون مانتو، پیراهن و شلوار دانش‌آموزان دختر و پسر است که توسط هنرجویان رشته طراحی و دوخت تولید شده است.

فائزه میرزایی‌پور مدیر هنرستان‌ صدیقه کبری (س) ساوه در این رابطه به خبرنگار ایرنا گفت: اردیبهشت امسال در جلسه هماهنگی طرح "آموزش همراه با تولید"تصمیم بر این شد هنرستان‌ها دوره‌های کارآموزی را به صورت کار آفرینی اجرا کنند.

وی اضافه کرد: این هنرستان در ۲ رشته لباس فرم و مدارس و فرآورده‌های خشکبار صنایع غذایی برای شرکت در این طرح اعلام آمادگی کرد که با سرمایه اولیه پنج میلیارد ریالی برای خرید مواد اولیه انواع لباس فرم مدارس دخترانه و پسرانه فعالیت خود را از اول تیر آغاز کرد.

فرمی‌نو، جانی تازه برای تولید از مدرسه تا کارگاه

میرزایی‌پور خاطر نشان کرد: در تابستان امسال ۳۲ هنرجوی سال سوم هنرستان به صورت ثابت و هشت هنرجو نیز به صورت چرخشی در کارگاه‌های طرح "آموزش همراه با تولید" شرکت کردند که در نتیجه آن موفق به تولید سه هزار دست لباس فرم با بهترین کیفیت شدند.

اتصال هنرجویان به بازار کار، افزایش توانمندی و خودباوری از جمله اهداف این طرح بود

وی اظهار کرد: تمام مراحل از طراحی، برش، دوخت، اتو و عرضه این لباس‌ها توسط هنرجویان هنرستان با همکاری مربیان انجام شده تا آنان بتوانند آموخته‌های سه ساله خود در رشته طراحی و دوخت را با انجام کار عملی جدی به مرحله اجرا بگذارند.

مدیر هنرستان‌ صدیقه کبری (س) ساوه یادآور شد: اتصال هنرجویان به بازار کار، افزایش توانمندی و خودباوری از جمله اهداف این طرح بود که در نتیجه اجرای آن در سال جاری سه گروه از هنرجویان هم اکنون موفق به راه اندازی سه کارگاه در خارج از مدسه شدند و هم اکنون مشغول انجام کار برای مشتریان خود هستند.

نقطه‌ای برای آغاز

فاطمه اشرفی هنرجوی سال سوم طراحی دوخت که سرگروه یکی از کارگاه‌های تشکیل شده در خارج از مدرسه است باور دارد:‌ باید کار و فعالیتی که برای آن سه سال در هنرستان تحصیل کرده بودیم را آغاز می‌کردیم که به نظرم طرح آموزش همراه تولید نقطه آغازی برای حضورمان در بازارکار که اصلی‌ترین هدفمان بود شد.

وی اضافه کرد: هم اکنون پس از پایان دوره کارآموزی در طرح آموزش همراه تولید، در معیت معصومه معصومی، حدیثه سپهسالار، مانده جعفری و مائده مولایی دیگر همکلاسی هایم کارگاهی را با سرمایه اولیه حدود یک میلیارد ریال راه اندازی کرده‌ایم.

اشرفی اظهار کرد: کارگاه را به صورت خانگی راه‌اندازی کرده‌ایم تا پس از کسب تجربه مناسب اقدام به اخذ مجوز و گسترش آن بکنیم و هم اکنون در حال تولید انواع شومیزهای زنانه، لباس فرم دانش آموزی و اداری برای مشتریان هستیم.

فرمی‌نو، جانی تازه برای تولید از مدرسه تا کارگاه

ترسی که بر آن غلبه شد

مائده ایلغمی دیگر سرگروه یکی از کارگاه‌های تشکیل شده از بطن طرح آموزش همراه تولید در ساوه نیز گفت: کارگاه ما با همکاری مادر، خاله و خواهرم در خانه با سرمایه اولیه حدود ۷۰۰ میلیون ریال راه اندازی شده که تا بتوانیم سهم خود در تامین پوشاک به عنوان یکی از نیازهای اصلی جامعه سهم آفرینی کنیم.

وی گفت: ایده تشکیل کارگاه از ماه‌ها قبل در ذهنم بود اما به خاطر ترس از چالش‌های تولید و عرضه همواره راه‌اندازی آن را به تاخیر می‌انداختم اما با حضور در طرح آموزش همراه تولید و اثبات توانایی‌ها برای خودم انگیزه‌ام برای تشکیل این کارگاه بیشتر شد.

تبعیض در تسهیلات پاشنه آشیل هنرجویان

فرخنده بیگلری مربی طراحی دوخت هنرستان صدیقه کبری (س) که در طرح آموزش همراه تولید در کنار دانش آموزان بود گفت: در این طرح ۲۴۰ ساعته تمام دانش آموزان شرکت کننده با توجه به آموزش‌هایی که در سه سال گذشته سر کلاس‌های درس فرا گرفته بودند شرکت کردند.

وی اضافه کرد: تقریبا هیچ اقدامی خارج از مباحث آموزشی به آنان در این طرح ارایه نشده بلکه تنها به دنبال ایجاد انگیزه و خودباوری بین آنان بودیم که توانستیم بذر حضور موفق در بازار کار در ذهن آنان کاشته شود تا بتوانند حضوری تاثیرگذار داشته باشند.

هیچ کدام از هنرجویان پس اخذ دیپلم نمی‌توانند تسهیلاتی از بانک‌ها برای راه اندازی کسب و کار خود دریافت کنند مگر آنکه مدرک فنی و حرفه‌ای بگیرند

بیگلری همچنین از تبعیض بانک‌ها و دستورالعمل‌های سایر دستگاه‌های مرتبط برای ارایه تسهیلات بانکی بین دانش‌آموختگان هنرستان‌ها و آموزشگاه‌های فنی و حرفه ای گلایه کرد و گفت: متاسفانه هیچ کدام از هنرجویان پس اخذ دیپلم نمی‌توانند تسهیلاتی از بانک‌ها برای راه اندازی کسب و کار خود دریافت کنند مگر آنکه مدرک فنی و حرفه‌ای بگیرند.

وی گفت: این درحالی است که هنرجویان هنرستانی برای سه سال از آموزش‌های استاندارد بهره‌مند هستند و توانایی شروع یک کار به صورت حرفه‌ای را دارند.

این مربی همچنین ضعف در بازاریابی و عرضه را از دیگر چالش‌های هنرجویان دانش‌آموخته اعلام کرد و گفت: لازم است با انجام تدابیر ویژه دانش‌آموختگان پس از خروج از مدرسه در این مسیر همراهی شوند تا کارگاه‌های تشکیل شده و کسب کار آنان به بلوغ برسد.

کیفیت در کانون توجه

رییس آموزش و پرورش ساوه هم در این رابطه اظهار کرد: طرح آموزش همراه تولید در سال جاری در هنرستان‌های دخترانه و پسرانه عمدتا در سه رشته طراحی و دوخت، صنایع چوب (تولید کابینت) و جوشکاری (تولید میز و صندلی مدارس) اجرا شد.

مصطفی قربانی افزود: در این طرح بیش از ۱۰۰ هنرجوی دختر و پسر در سه رشته مورد نظر با همکاری معلمان خود مشارکت داشتند و هدف از اجرای آن در کنار بحث کارآموزی برای دانش‌آموزان ارایه تولیدات با کیفیت و عرضه به بازار کار هدف بود.

وی یادآور شد: با توجه به اینکه طرح آموزش همراه تولید با هدف تربیت نیروی کار زبده برای حضور در بازار است انتظار می‌رود با تدابیر و همکاری وزارت آموزش و پرورش با دستگاه‌های ملی امکان ارایه تسهیلات به دانش آموختگان هنرستان‌ها نیز برای کارآفرینی و خوداشتغالی آنان فراهم شود.

هم‌اکنون در شهرستان ساوه ۵۸ هزار دانش‌آموز در مدارس دولتی و غیردولتی در ۲۹۳ مدرسه و ۲هزار و ۱۴۸ کلاس مشغول به تحصیل هستند که ۱۴۶ باب با یک‌هزار و ۶۳۷ کلاس از این تعداد مدارس دولتی است که ۴۴ هزار و ۵۴۹ نفر از دانش‌آموزان را در خود جای داده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha