پیوستن ۱۰ دانشگاه جدید به فهرستگان منابع کتابخانه‌های دانشگاهی

تهران- ایرنا- رئیس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران گفت: دانشگاه‌های ارومیه، الزهرا (س)، خلیج فارس بوشهر، بین‌المللی امام رضا (ع)، دامغان، گنبد کاووس، حضرت معصومه (س)، علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان، صنعتی کرمانشاه و هنر شیراز به فهرستگان منابع کتابخانه‌های دانشگاهی وزارت علوم پیوستند.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از ایرانداک، محمد حسن‌زاده اظهار داشت: با پیوستن دانشگاه‌های ارومیه، الزهرا (س)، خلیج فارس بوشهر، بین‌المللی امام رضا (ع)، دامغان، گنبد کاووس، حضرت معصومه (س)، علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان، صنعتی کرمانشاه، و هنر شیراز به فهرستگان منابع کتابخانه‌های دانشگاهی وزارت علوم و تحقیقات و فناوری، در حال حاضر داده‌ها و فراداده‌های متناظر با منابع فارسی کتابخانه‌های ۱۴ دانشگاه کشور از جمله دانشگاه‌های تهران، علامه طباطبائی و شهید باهنر کرمان یک‌جا در اختیار جامعه دانشگاهی کشور قرار گرفته است.

وی افزود: بر اساس این خبر، با توجه به منابع اخیرا افزوده شده، شمار منابع یکتای موجود در فهرستگان از یک میلیون عنوان عبور کرد. علاوه‌ بر این، دانشگاه‌های دیگری از جمله شهید بهشتی، تبریز، شاهد، فردوسی مشهد، سمنان، کوثر بجنورد، محقق اردبیلی و غیره با ارائه داده‌ها و فراداده‌های متناظر با منابع کتابخانه‌ای خود به ایرانداک، به زودی به فهرستگان خواهند پیوست. فهرستگان منابع کتابخانه های دانشگاهی با هدف تقویت شبکه ملی کتابخانه های دانشگاهی ایران از سوی ایرانداک طراحی و به اجرا گذاشته شده است.

به گزارش ایرنا: این شبکه به نشانی https://aln.irandoc.ac.ir/ در سال ۱۴۰۳ بنیان گذاری شده است و امکان فراهم آوری یکپارچه پژوهشگران به منابع اطلاعاتی موجود در کتابخانه های دانشگاهی را فراهم می آورد. به زودی امکان پیوستن کتابخانه های تخصصی نیز به این شبکه فراهم خواهد آمد. این شبکه با همکاری مدیریت پشتیبانی پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در ایرانداک ایجاد شده است.

به گزارش ایرنا، پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) سال ۱۳۴۷ پایه‌گذاری شد و پیش از نام کنونی، با نام‌ «مرکز مدارک علمی ایران» در سال ۱۳۵۰، «مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران» در سال ۱۳۷۰ و «پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران» در سال ۱۳۸۴ خوانده می‌شد.

این پژوهشگاه دارای سه پژوهشکده به نام‌های فناوری اطلاعات، علوم اطلاعات و جامعه و اطلاعات است. مأموریت بنیادین ایرانداک بر پایه اساس‌نامه و برنامه راهبردی پژوهش، مدیریت اطلاعات علم و فناوری، آموزش، همکاری‌های پژوهشی و اطلاع‌رسانی و پشتیبانی از سیاست‌گذاری علم و فناوری است. این پژوهشگاه وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است و زیر نظر هیات امنا اداره می‌شود.

پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، ۲۸ عضو هیات‌ علمی دارد و خدمات مختلفی از جمله همانندجویی رساله‌ها، پایان‌نامه‌ها و پیشنهاده‌ها، پرسش‌نامه‌ساز، پیشینه پژوهش و تحقیقات مفصل در زمینه سیاست‌گذاری علم و فناوری را ارائه می‌دهد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha