آمریکا به دنبال بهره برداری از بنگلادش پسا شیخ حسینا

تهران- ایرنا- با روی کار آمدن محمد یونس برای هدایت دولت پیشبرد امور بنگلادش پس از فرار شیخ حسینا نخست وزیر سابق این کشور به هند، آمریکا هیاتی را برای انجام مذاکرات اقتصادی با دولت یونس به داکا اعزام خواهد کرد.

به گزارش ایرنا، روزنامه فایننشال تایمز امروز (سه‌شنبه) گزارش داد که آمریکا قرار است اوایل هفته آینده مذاکرات اقتصادی را با دولت موقت بنگلادش از جمله محمد یونس انجام دهد. واشنگتن با این اقدام به دنبال نزدیک شدن به یکی از بزرگترین صادرکنندگان پوشاک در جهان است.

بر اساس این گزارش، گفت‌وگوهایی که روز ۱۴ و ۱۵ سپتامبر (۲۴ و ۲۵ شهریور) در داکا برگزار می‌شود، اولین مذاکرات اقتصادی سطح بالا بین آمریکا و بنگلادش از زمان سقوط دولت قبلی تحت رهبری شیخ حسینا محسوب می‌شود.

یونس ۸۴ ساله، برنده جایزه نوبل، پیشگام وام‌های خرد و بنیانگذار بانک گرامین، ماه گذشته سکان دولت موقت را به عنوان مشاور ارشد در دست گرفت و انتظار می‌رود که همراه با سایر مقام‌های ارشد بنگلادشی در مذاکرات شرکت کند.

هیات ایالات متحده توسط وزارت خزانه‌داری این کشور هدایت و مقام‌های وزارت امور خارجه، آژانس توسعه بین المللی و دفتر نماینده تجاری آمریکا را شامل می‌شود.

برنت نیمن، دستیار وزیر خزانه‌داری آمریکا در امور مالی بین المللی، به فایننشال تایمز گفت: ایالات متحده خوشبین است که با اجرای اصلاحات مورد نیاز، بنگلادش می‌تواند آسیب‌پذیری‌های اقتصادی خود را برطرف و پایه‌ای برای رشد مستمر و افزایش رفاه ایجاد کند.

بنگلادش که زمانی یکی از بازیگران برجسته اقتصادی منطقه بود، پس از همه‌گیری کووید-۱۹ و جنگ در اوکراین که بازارهای جهانی را مختل کرد و باعث افزایش هزینه‌های انرژی و سایر واردات این کشور شد، برای کمک مالی به ارزش ۴.۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ به صندوق بین‌المللی پول روی آورد.

انتظار می رود که گفت‌وگو با آمریکا شامل سیاست‌های مالی و پولی و همچنین سلامت سیستم مالی شود.

حسینا مدتی بعد از گریختن به هند در پیامی به یکی از نزدیکانش که به دست یکی از رسانه‌های این کشور رسید، آمریکا را عامل سقوط دولت خود معرفی کرد.

وی در این پیام تاکید کرده بود: من استعفا کردم تا مجبور به دیدن صفوف اجساد (مردم) نباشم. آنها می‌خواستند با اجساد دانشجویان بر سر قدرت بیایند اما من اجازه ندادم و از نخست وزیری استعفا کردم.

وی همچنین نوشته بود: اگر حاکمیت جزیره سنت مارتین را تسلیم کرده بودم و به آمریکا اجازه تاثیرگذاری بر خلیج بنگال را می‌دادم، می‌توانستم در قدرت باقی بمانم. من از مردم سرزمینم خواهش می‌کنم، از افراطی‌ها تاثیر نگیرند.

جزیره سنت مارتین در خلیج بنگال، یکی از مناطق دریایی با اهمیت راهبردی و سرشار از منابع انرژی است. شرکت آمریکایی کونوکو فیلیپس بیش از یک دهه پیش با امضای قراردادی، اکتشاف انرژی در این منطقه را کلید زد اما سه سال بعد به دلیل درخواست برای گسترش مناطق اکتشافی، بنگلادش با آن مخالفت کرد.

همچنین خلیج بنگال منطقه‌ای است که آمریکا به همراه متحدان خود از جمله ژاپن و هند رزمایش‌های دریایی برگزار می‌کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha