۲۰ شهریور ۱۴۰۳، ۱۱:۰۰
کد خبر: 85591678
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

آمریکا همکاری‌ با شرکت‌های بیوتکنولوژی چینی را محدود می‌کند

تهران- ایرنا- مجلس نمایندگان آمریکا به منظور جلوگیری از انتقال داده‌های مهم پزشکی از جمله در زمینه ژنتیک به پکن، لایحه کاهش همکاری‌ها با شرکت‌های بیوتکنولوژی چینی را تصویب کرد.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا از نشریه صبح جنوب چین، مجلس نمایندگان آمریکا روز گذشته (دوشنبه) لایحه‌ای را به منظور محدود کردن قراردادهای دولت فدرال با شرکت‌های بیوتکنولوژی چینی فعال در زنجیره تامین پزشکی ایالات متحده، تصویب کرد.

براساس این گزارش، این لایحه با عنوان «قانون بیوسکیور» (Biosecure Act) به پنج شرکت چینی به نام‌های «ووشی آپ تکنولوژی» (Wuxi AppTec)، «ام جی آی» (MGI)، «ژنومیک کمپلت» (Complete Genomics)،«گروه بی جی آی» (BGI Group)، «ووشی بیولوژیک» (Wuxi Biologics) اشاره و فرآیندی بین‌دستگاهی برای شناسایی شرکت‌های اضافی نیز تعیین می‌کند.

نمایندگان مجلس آمریکا در همین راستا تاکید داشتند: هدف این لایحه تشویق شرکت‌های آمریکایی به کاهش وابستگی به تولیدات چینی و محدود کردن خطر انتقال داده‌های بهداشتی آمریکایی به پکن است.

در همین حال، تصویب این لایحه با انتقادات از سوی مدیران شرکت‌های بیوتکنولوژی مواجه شد که معتقد بودند این اقدام می‌تواند به کمبود گسترده داروها در ایالات متحده منجر شود. در پاسخ به این نگرانی‌ها، قانون‌گذاران مهلت توقف قراردادهای موجود با این شرکت‌های چینی را تا ژانویه ۲۰۳۲ تمدید کرده‌اند.

از آنجا که این لایحه از حمایت دوجانبه برخوردار بود، پیش‌بینی می‌شد که در مجلس با مشکلی برای تصویب مواجه نشود. اما جیم مک‌گوورن نماینده دموکرات ایالت ماساچوست، درباره فرآیند تعیین فهرست شرکت‌های هدف ابراز تردید کرد و با حمایت رهبری دموکرات‌های این مجلس به این لایحه رای منفی داد.

مجلس نمایندگان همچنین به بررسی بیش از دوازده لایحه دیگر پرداخته اند که هدف آن‌ها محدود کردن تأثیر سیاسی، اقتصادی و فناوری پکن است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha