معاون وزیر تعاون: اشتغال‌پذیری چالش مهم امروز در کشور است

اراک - ایرنا - معاون امور فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: اشتغال‌پذیری چالش مهم امروز در کشور است که روز به روز در حال افزایش است و باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

به گزارش ایرنا، محمد چکشیان روز سه‌شنبه در نشست هیات اجرایی مجموعه‌های فرهنگی ورزشی کارگران استان مرکزی، در اراک، افزود: مسئله اشتغال امروز از فرصت‌های شغلی عادی عبور کرده است.

وی بیان کرد: زمانی ۲ مولفه احصا شد که علت اینکه برخی شرکت‌ها می‌توانند نیرو بگیرند و برخی نمی‌توانند چیست، که موضوع برند و جایگاه شرکت و پرداختی‌ها بود.

معاون امور فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: موضوع دیگر که به بحث نیروی کار ضربه می‌زند و پیچیده است، تاثیر جوانی جمعیت بر نیروی کار است.

چکشیان عنوان کرد: جوانی جمعیت ۲ ضربه بر نیروی کار می‌زند، یکی تعداد را پایین می‌آورد و یکی افراد را بی‌نیاز از کار می کند، برخی افراد دارای تک فرزند یا ۲ فرزند است که پدرانی با درآمدهای بالا داشته‌اند و امروز حساس نیاز برای هر کاری نمی‌کنند.

وی گفت: در بسیاری از جاها فرصت شغلی وجود دارد، فرد هم نیاز به کار دارد اما مهارت کافی ندارد.

معاون امور فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: مسئله‌های حوزه اشتغال از تن به کار دادن، مهارت داشتن، درآمد، هزینه‌ها و تورم بر فرهنگ کار اثر دارد.

چکشیان تصریح کرد: این مهم پیچیده‌ترین موضوعاتی است که احتمالا در آینده جامعه دیگر درگیر نرخ بیکاری نباشد و بیشتر درگیر اشتغال پذیری، شان شغل، درآمد شغل نسبت تلاش و درآمد باشد.

وی گفت: موضوعاتی که در آینده مشاغل، آینده کار و تحولات دیجیتال و تاثیر بر نیروی کار دارد باید به صورت ویژه بررسی شود.

معاون امور فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: کاری در این وزارتخانه از ۲ سال گذشته تحت عنوان نهضت ملی ارتقای فرهنگ شروع شده که به لحاظ علمی و نظری و فرهنگ‌سازی و گفتمان سازی عمومی مسئله فرهنگ‌ را به عنوان یکی از موضوعات کشور مورد توجه قرار داده است.

چکشیان تاکید کرد: اگر به این موارد توجه نشود، کارخانه‌جات و شرکت‌های کشور در آینده با بحران نیروی کار جدی مواجهه می‌شوند.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: وزارت تعاون مسئول کارگران است تا ورزش کنند.

معاون امور فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اضافه کرد: در این وزارتخانه ابر و باد و مه و خورشید و فلک در کارند تا به بهترین شکل به کارگر خدمت شود.

چکشیان بیان کرد: مجموعه‌های فرهنگی و ورزشی کارگری کشور باید در ابتدا بازویی پرقدرت برای خدمت‌رسانی به کارگران بویژه کارگران ضعیف‌تر با امکان خرید ارزان‌تر و در مرحله بعد جریانی حمایتی از رویدادهای ورزشی باشد.

وی گفت: در ارائه خدمت به کارگران باید اصل کارگر بودن و سطوح کارگری مشخص شود و بیشترین خدمات با کمترین قیمت با کارگرانی که پایین‌ترین حقوق را دارند، ارایه شود.

معاون امور فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: مجموعه‌های کارگری در مجموعه باید از هر لحاظ به نفع کارگر باشد تا درآمدزایی برای وزارتخانه.

چکشیان تاکید کرد: مدیران کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان‌های کشور باید با هیات‌های ورزشی کارگری تعامل پررنگی داشته باشند.

وی اظهار کرد: قدرت ورزشی مجموعه‌های فرهنگی ورزشی کارگری کشور بالا است و
باید همه تلاش‌ها به کار گرفته شود تا کارگران در رقابت‌های ورزشی حضوری گسترده داشته باشند.

چکشیان یادآور شد: اولین لیگ سراسری تنیس روی میز کارگری کشور هفتم شهریورماه امسال در اصفهان برگزار شد که با استقبال خوبی همراه بود اما با فرهنگ‌سازی امکان افزایش بیشتر شرکت‌کنندگان وجود داشت.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی هم گفت: اداره تعاون در ۱۰ شهرستان این استان فعال است و چارت سازمانی مصوب این نهاد ۱۸۵ نفر است.

جمشید امیدی افزود: مجموع کارکنان اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی ۱۵۹ نفر است که ۸۹ نفر آنها رسمی، ۱۵ نفر پیمانی، ۴۰ نفر قراردادی و ۱۵ نفر شرکتی است.

وی بیان کرد: پنج مجموعه ورزشی کارگران در استان وجود دارد که همه آنها فعال است و با افتتاح استخر مجموعه فرهنگی کارگری شهرستان خمین، سه استخر فعال در استان مرکزی از این مجموعه وجود دارد که تاسیسات آنها بازسازی و انجام شده و مشکلی وجود ندارد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی ادامه داد: عمده مشکل در گذشته مربوط به شهرستان خمین بود که امروز(سه‌شنبه) با افتتاح این استخر، مشکل رفع شد.

امیدی یادآور شد: در سال ۱۳۹۰ پروژه استخر خمین آغاز شد که تا سال ۱۴۰۱ با پیشرفت فیزیکی حدود ۳۵ تا ۴۰ درصد و صرف اعتبار ۲ میلیارد ریال، رها شده بود.

وی گفت: در سال ۱۴۰۱ اعتباری معادل یک‌هزار و ۱۵۰ میلبارد ریال به این طرح تخصیص یافت که ۸۸۰ میلیارد ریال به صورت تسهیلات بانک رفاه و ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال از محل ماده ۵۶ بود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی اضافه کرد: تکمیل این طرح عمرانی در سال ۱۴۰۱ به مزایده گذاشته شد و سه یا چهار نفر شرکت کردند و حداقل قیمت بیش از ۲۰۰ میلیارد ریال بود که با اعتبار تخصیص یافته همخوانی نداشت و فرصت نیز محدود بود.

امیدی گفت: با پیگری‌های انجام شده به حالت اضطراری با بانک‌ها مذاکراتی انجام شد که مدارک مالکیت و تغییر کاربری نیز مشکلات پیش رو برای اخذ تسهیلات بود.

وی عنوان کرد: جلسه‌ای با حضور استاندار مرکزی تشکیل و این مشکلات حل و قراردادی منعقد شد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی افزود: این طرح ۱۴۰ میلیارد ریال هم از سفر محل سفر استانی رئیس‌جمهور اعتبار گرفت.

امیدی عنوان کرد: قرارداد این طرح ۲۰۰ میلیارد ریال بود اما در روند کار، نیازمند ۳۰۰ میلیارد ریال شد که مسئولان استانی کمک دادند و از محل مولدسازی نیز ۱۴۰ میلیارد ریال به این طرح اختصاص یافت.

وی در بخش دیگری از سخنانش با تبریک هفته تعاون، گفت: استان مرکزی استانی صنعتی است که از نظر تنوع محصولات تولیدی رتبه چهارم و استقرار صنایع مادر، دومین رتبه را دارد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی ادامه داد: ۴۵ درصد اشتغال این استان در بخش صنعت، ۱۲ و هفت درصد در بخش کشاورزی و ۴۲ و سه دهم درصد در بخش خدمات است.

امیدی اظهار کرد: ۶۰ درصد شاغلین استان مرکزی در بخش کارگری است و استان مرکزی جزو استان‌های کارگری کشور محسوب می‌شود.

وی گفت: نرخ بیکاری استان مرکزی در سال ۱۴۰۰ به هفت و هشت دهم درصد، در سال ۱۴۰۱ به هفت و سه دهم درصد و پایان سال گذشته به هفت درصد رسید و نرخ بیکاری فصل بهار امسال چهار و هشت دهم درصد به ثبت رسیده که استان مرکزی در کاهش نرخ بیکاری رتبه اول کشور را دارد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی اضافه کرد: این استان در شاخص محیط‌های کسب و کار رتبه اول و در ثبت اشتغال‌های ایجاد شده توسط دستگاه‌های اجرایی در سامانه رصد رتبه دوم کشور را دارد.

امیدی عنوان کرد: ضریب پوشش بیمه‌ای تامین اجتماعی استان مرکزی در سال ۱۳۹۹ به ۶۸ و نیم درصد و در پایان سال ۱۴۰۲ به ۷۵ و یک دهم درصد افزایش یافته است.

وی تصریح کرد: تعداد کارگاه‌های فعال از ۲۳ هزار و ۳۳۷ کارگاه در سال ۹۹ به ۲۵ هزار و ۳۲ کارگاه در پایان سال ۱۴۰۲ افزایش یافت.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی ادامه داد: تعداد بیمه‌شدگان اجباری استان از ۲۳۱ هزار و ۶۰۲ نفر در سال ۱۳۹۹ به ۲۴۹ هزار و ۲۲۰ نفر در پایان سال گذشته رسید که بیانگر افزایش ۳۵ هزار و ۶۱۷ نفر به بیمه شدگان اجباری است.

امیدی گفت: تعداد کارگاه‌های دارای حقوق معوق استان مرکزی در سال ۹۹ به ۲۱ کارگاه و در سال ۱۴۰۲ به ۶ کارگاه کاهش یافت که بیانگر کاهش ۷۱ درصدی است.

وی اظهار کرد: تعداد کارگران دارای حقوق معوق استان مرکزی هم از ۶۴۲ نفر در سال ۱۳۹۹ به ۱۷۰ نفر در پایان سال گذشته رسید که نشان از کاهش ۷۴ درصدی است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی اضافه کرد: تعداد مقرری بگیران بیمه بیکاری این استان از چهار هزار و ۵۶۴ نفر در سال ۱۳۹۹ به ۲ هزار و ۵۴۲ نفر در پایان سال گذشته رسید و این آمار هم‌اکنون ۲ هزار و ۸۰۰ نفر است.

استان مرکزی با ۱۲ شهرستان دارای بیش از یک میلیون و ۴۸۰ هزار نفر جمعیت است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha