اداره کل فرهنگ و ارشاد کرمانشاه از برگزاری جشنواره‌های موسیقی حمایت می‌کند

کرمانشاه - ایرنا - معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمانشاه در پاسخ به برخی انتقادات مبنی بر حمایت ناکافی از هنرمندان استان و برگزاری جشنواره های موسیقی در سطح منطقه گفت که حامی برگزاری برنامه های اینچنینی هستیم.

جمال برفی امروز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در خصوص جشنواره تنبور هم می‌توانیم همچون دیگر رویدادهای فرهنگی – هنری استان کرمانشاه آن را وارد کارگروه های توزیع منابع کرده و برای حمایت مالی مصوبات لازم را اخذ کنیم.

وی اضافه کرد: تا قبل از سال ۱۴۰۰ جشنواره تنبور بر اساس تفاهم نامه منعقده با اداره کل موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد مورد حمایت بود اما بعد از آن به درخواست آقای مرادی متولی این برنامه هنری؛ حمایت فرهنگ و ارشاد فقط در حد صدور مجوز فعالیت است.

وی با بیان اینکه اداره کل فرهنگ و ارشاد کرمانشاه برای حمایت بیشتر از جشنواره تنبور آمادگی کامل دارد، افزود: اگر درخواستی از سوی عوامل برگزارکننده جشنواره تنبور واصل شود حتما اقدامات حمایتی را انجام خواهیم داد.

به گزارش ایرنا هشتمین دوره جشنواره کهن آواهای تنبور و موسیقی کردی اواخر شهریور ماه جاری در روستای بانزلان از توابع شهرستان دالاهو به عنوان مهد موسیقی استان کرمانشاه برگزار می شود.

در همین پیوند عضو هیات داوران جشنواره کهن آواهای تنبور و موسیقی کردی به خبرنگار ایرنا گفت: هشتمین دوره این جشنواره طی روزهای ۲۹ و ۳۰ شهریور ماه جاری برگزار می شود و متاسفانه مانند دوره گذشته هیچ گونه حمایتی از آن صورت نگرفته است.

حیدر کاکی افزود: برگزاری جشنواره های موسیقی در استان کرمانشاه مظلوم واقع شده است زیرا همچنانکه مسوولان اداره کل فرهنگ و ارشاد استان هیچ گونه حمایتی از این جشنواره نداشته و ندارند اما در سطح وزارت فرهنگ و ارشاد شرایط متفاوت است و حتی به دنبال آن هستند برگزاری این جشنواره را به نام خود وزارتخانه ثبت کنند.

وی با بیان اینکه تمام هزینه‌های جشنواره تنبور با همت استاد علی اکبر مرادی تامین می شود و هیچ نهاد دیگری در این زمینه نقش ندارد، افزود: در برگزاری جشنواره تنبور به مرحله ای رسیدیم که توقع هیچگونه حمایتی نداریم و فقط امیدواریم در روند برگزاری آن کارشکنی نکنند.

این پیشکسوت عرصه موسیقی کردی و تنبور اضافه کرد: تاکنون بیش از ۱۰۰ اثر به دبیرخانه هشتمین دوره جشنواره کهن آواهای تنبور و موسیقی کردی ارسال شده است و این دوره از جشنواره در چهار رده سنی نونهالان، نوجوانان، جوانان الف و جوانان ب برگزار می شود.

کاکی با اشاره به اینکه در روزهای پنجشنبه و جمعه آخر همین ماه در مجموع ۴۴ اثر اجرا و با هم به رقابت می پردازند، گفت: در رشته مقام خوانی و مقام نوازی تنبور در رده رسنی نونهالان ۹ نفر، نوجوانان ۱۰ نفر، جوانان الف ۹ نفر و جوانان ب ۶ نفر و همچنین در رشته بداهه نوازی تنبور هم در ۲ رده سنی نوجوانان پنج نفر و جوانان هم پنج نفر با اجرای خود به رقابت می پردازند.

وی گفت: این جشنواره مختص تنبور نیست و برنامه های متعدد جنبی برای آن در نظر گرفته شده است؛ همچنین در این جشنواره گروه های مختلف موسیقی مانند ۲ زله و شمشال و آواهای اصیل و باستانی مور و هوره را اجرا خواهند کرد.

به گزارش ایرنا، پاسداری و حفظ موسیقی باستانی تنبور و دیگر آواهای کهن کرُدی، شناسایی، معرفی، تشویق و راهنمایی استعدادهای جوان، سپاسگزاری و قدردانی از استادان پیشکسوت تنبور و سایر موسیقی‌های کهن کُردی، تشویق و آگاهی‌بخشی به خانواده‌ها در جهت حفظ فرهنگ و هنر بومی خود از اهداف این جشنواره اعلام شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha