۲۰ شهریور ۱۴۰۳، ۱۲:۵۰
کد خبرنگار: 943
کد خبر: 85592438
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پاشینیان: صلح پایدار در قفقاز جنوبی واقع بینانه است

۲۰ شهریور ۱۴۰۳، ۱۲:۵۰
کد خبر: 85592438
پاشینیان: صلح پایدار در قفقاز جنوبی واقع بینانه است

تهران – ایرنا - نخست‌وزیر ارمنستان امروز با اشاره به توافق باکو و ایروان بر سر ۸۰ درصد پیمان صلح گفت که صلح پایدار در قفقاز جنوبی نه تنها ممکن، بلکه واقع‌بینانه است.

به گزارش ایرنا، تارنمای رادیوی عمومی ارمنستان به نقل از سخنرانی نیکول پاشینیان در مجمع بین المللی گفتگوی ایروان نوشت که ۸۰ درصد از پیمان صلح میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان مورد تائید طرفین قرار گرفته است.

پاشینیان توضیح داد: سیزده ماده و مقدمه پروژه (پیمان صلح) کاملاً مورد توافق قرار گرفته است. بخش هایی از سه ماده دیگر که شامل دو جمله می شود، مورد موافقت قرار گرفته بدین معنی که با یکی از این جملات موافقت شده و با دیگری موافقت نشده است.

وی مضمون این جملات را فاش نکرد، اما اشاره کرد که ایروان به صورت رسمی پیشنهاد کرده که پیمان صلح بر اساس مفاد توافق شده امضا شده و مذاکرات در مورد موضوع های باقی مانده ادامه یابد.

پاشینیان گفت که یکی از مواد توافق شده پیمان صلح، سازوکار مشترکی را پیش بینی کرده که ایروان و باکو را قادر می سازد تا به گفتگوها ادامه دهند. وی همچنین خاطرنشان کرد که در بخش توافق شده پیمان صلح برقراری روابط دیپلماتیک بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان نیز پیش بینی شده است.

نخست وزیر ارمنستان بار دیگر بر آمادگی خود برای امضای مفاد توافق شده "در سریع ترین زمان ممکن" تاکید کرد.

پیشتر وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان با پیشنهاد ارمنستان مبنی بر امضای معاهده صلح بر اساس مفاد توافق شده و تداوم مذاکرات بر سر مسائل حل نشده مخالفت کرده بود.

آیخان حاجی زاده سخنگوی وزارتخانه مذکور دیشب (۱۹ شهریور) گفت که این پیشنهاد برای آنها قابل قبول نیست. وی تاکید کرد که پیمان صلح تنها هنگامی امضا می شود که همه مفاد مورد توافق قرار گیرند.

آرارات میرزویان، وزیر امور خارجه ارمنستان نیز دیروز اعلام کرده بود که کشورش پیش نویس توافق پیمان صلح را به باکو تحویل داده و منتظر پاسخ است.

نخست وزیر ارمنستان نیز پیشتر گفته بود که ارمنستان به جمهوری آذربایجان پیشنهاد کرده که بر اساس موادی که پیشتر مورد توافق قرار گرفته بود، یک معاهده صلح را امضا کرده و بقیه موضوع ها را به مذاکرات آتی موکول کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha