۴۵ میلیارد ریال اعتبار به توسعه زیرساخت‌های مرز تیله کوه سرپل ذهاب اختصاص یافت

قصرشیرین - ایرنا - فرماندار سرپل ذهاب گفت که ۴۵ میلیارد ریال اعتبار برای توسعه و اجرای زیرساخت های بازارچه مرزی تیله کوه این شهرستان اختصاص یافت.

صدرالله بابلی روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: این میزان اعتبار در راستای آماده سازی زیرساخت های این بازارچه مرزی و تکمیل ساخت انبار، ایجاد روشنایی محوطه و انجام روکش آسفالت، تکمیل سرویس بهداشتی و خرید تجهیزات لازم هزینه خواهد شد.

وی اظهار کرد: پیمانکار اجرای این طرح مشخص شده و عملیات اجرایی آن بزوی شروع می شود و با تکمیل زیرساخت آن انتظار داریم هرچه سریع تر شاهد راه اندازی بازارچه و انجام تجارت چمدانی در مرز تیله کوه سرپل ذهاب باشیم.

فرماندار سرپل ذهاب گفت: بازارچه مرزی تیله کوه فرصت ارزشمندی است که می‌تواند اقتصاد غرب کرمانشاه را شکوفا کرده و باعث رونق و پیشرفت منطقه شود از این رو تمام تلاش خود را برای بهره برداری کامل از این بازارچه بکار گرفته ایم.

بابلی ادامه داد: بازارچه مرزی تیله کوه نقش مهمی در اشتغال منطقه و رفع مشکل بیکاری خواهد داشت و همچنین به عنوان یکی از مرزهای مهم استان کرمانشاه می تواند باعث ایجاد تقویت در مناسبات با کشور عراق و تقویت هرچه بیشتر امنیت منطقه باشد.

او گفت: راه اندازی دوباره مرز تیله کوه بعد از هفت سال تعطیلی می تواند باعث رضایتمندی مردم منطقه و رونق بیش از پیش شهرستان و همچنین تقویت حسن همجواری مرزها باشد.

سال ۱۳۷۵ از سوی دولت جمهوری اسلامی ایران با راه اندازی چند بازارچه مرزی در استان کرمانشاه موافقت شد که تیله کوه یکی از این مرزها بود.

بازارچه مرزی تیله کوه در سرپل ذهاب با اقلیم کردستان عراق هم مرز است و تا مرکز استان کرمانشاه ۲۰۰ کیلومتر و تا قصرشیرین ۷۰ کیلومتر مسافت دارد.

شهرستان سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه بیش از ۹۰ هزار نفر جمعیت و افزون بر ۴۸ کیلومتر مرز با عراق دارد.

به گزارش ایرنا، استان کرمانشاه با داشتن بیش از ۳۷۱ کیلومتر مرز دارای ۶ مرز رسمی فعال و بازارچه مرزی با عراق است که دروازه بزرگ تجاری کشورمان برای صادرات کالاهای ایرانی به عراق و سوریه و پیشرو در تامین ارز کشورمان است.

مرزهای اقتصادی یکی از فرصت های توسعه ای در استان کرمانشاه محسوب می شود و بیش از نیمی از صادرات سالیانه کالاهای غیرنفتی کشورمان به عراق از استان کرمانشاه صادر می شود.

پرویزخان، خسروی، سومار، شیخ صالح، شوشمی، تیله کوه و سازان مرزهای استان کرمانشاه با عراق هستند که در این میان خسروی و بازارچه مرزی سومار با بخش عربی و مابقی مرزها با حوزه کردی هم مرز هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha