محیط‌ زیست کلات خراسان رضوی تلف شدن ۲۲ گونه مار کمیاب را تکذیب کرد 

مشهد-ایرنا- رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان کلات گفت: خبر منتشره در رسانه های اجتماعی مبنی بر  تلف شدن ۲۲ گونه مار کمیاب در طبیعت این شهرستان صحت ندارد.

مسعود معصوم شاهی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مخاطرات جانی و تخریب محیط زیست از نتایج آفرود سواری بی ضابطه است که منجر به آسیب به گیاهان و جانوران از جمله مارها می شود که این موضوع غیر قابل انکاری است.

آفرود (Off-Road) یا رانندگی خارج از جاده که به آن بیراهه نوردی نیز می‌گویند یک ورزش هیجان انگیز و گران قیمت است که در سال‌های اخیر رواج بسیاری داشته است. آفرودسواری یا آفرود بازی بدون طبیعت ممکن نیست و این طبیعت است که آفرود سواری را ممکن می‌کند و ضروری است که برای سلامت زمین و طبیعت به آن احترام گذاشت و از طبیعت محافظت کرد.

وی ادامه داد: متاسفانه اخیرا شاهد افزایش گروه های بیراهه نورد به شکل بی ضابطه و غیر مجاز هستیم که اطلاع کمتری نسبت به چالش ها و تبعات محیط زیستی این ورزش در مناطق شهرستان کلات دارند و از تخریب هایی که به این نعمات ارزشمند الهی وارد می شود غافل هستند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست کلات گفت: طبیعت و محیط زیست ارزش زیادی دارند که باید از آنها حفاظت و مراقبت شود.

معصوم شاهی افزود: از جمله آسیب هایی که آفرود سواری بی ضابطه به طبیعت می رساند می توان به خرابی محیط زیست طبیعی و تخریب زیستگاه حیوانات اشاره کرد.

وی اظهار کرد: آفرودسواری به دلیل ترد شدن خاک، جا به جایی سنگ ها، خرابی گیاهان و کاهش اندازه و پوشش گیاهی، می تواند به خرابی محیط طبیعی و اکوسیستم های زیستی بینجامد.

رییس اداره حفاظت محیط زیست کلات گفت: همچنین فعالیت های آفرودسواری در محیط طبیعی ممکن است به تخریب زیستگاه حیوانات و تخریب ارتباطات طبیعی آنها منجر شود و این امر می تواند موجب کاهش تعداد حیوانات، از بین رفتن گونه ها و تخریب تعادل زیستی منطقه شود.

معصوم شاهی با اشاره به این که انتشار آلودگی های زیست محیطی از دیگر پیامدهای این فعالیت تفریحی است افزود: استفاده از خودروهای سنگین و با قدرت زیاد در مناطق طبیعی می تواند به تولید گازهای آلاینده، آلودگی آب و هوا، ورود روان آب ها به رودخانه ها و تغییر کیفیت منابع آب منطقه منجر شود.

او با بیان این که اطلاع از قوانین تردد در مناطق چهارگانه و شکار ممنوع برای تمامی افراد ضروری است ادامه داد: طبق ماده ۶۹۰ قانون مجازات اسلامی تخریب محیط زیست اعم از بوته کنی، از بین بردن رستنی ها و تخریب خاک توسط وسایل نقلیه مانند موتور سیکلت و گروه های آفرود سوار مصداق جرم بوده و مستوجب مجازات می شود.

وی تاکید کرد:آفرود سواران ضابطه مند، همراه همیشگی محیط زیست هستند و فعالان این حوزه باید بدانند حوزه محیط زیست مخالف آفرود سواری نیست زیرا در حوادث طبیعی مانند آتش سوزی های گسترده در مناطق کوهستانی و صعب العبور، آفرودسواران هستند که به سبب تسلط و قدرت و جسارتی که در رانندگی دارند به کمک جوامع محلی می شتابند و از توسعه این حریق به بقیه مناطق جلوگیری می کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha