۲۵ شهریور ۱۴۰۳، ۸:۴۲
کد خبرنگار: 2668
کد خبر: 85595580
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

نهضت پرشتاب آبرسانی برای جبران تنش آبی در ایلام

۲۵ شهریور ۱۴۰۳، ۸:۴۲
کد خبر: 85595580
نهضت پرشتاب آبرسانی برای جبران تنش آبی در ایلام

ایلام - ایرنا - تنش آبی در استان مرزی ایلام طی چندین سال اخیر به خصوص در سال جاری مردم این استان را با مشکلاتی به ویژه در فصل گرما مواجه کرده است، موضوعی که در طول سال جاری با جدیت تمام، با اجرای پروژه‌های مختلف آبرسانی پیگیری شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، استان ایلام دارای بیش از ۶۰۰ روستا است که بسیاری از روستاهای استان هنوز با تنش آبی دست و پنجه نرم می‌کنند، مدیریت تأمین آب در ابعاد مختلف شامل راه‌های تأمین پایدار آب، مصرف بهینه با فرهنگسازی، مکانیزه شدن کشاورزی و صیانت از حریم رودخانه‌ها، تقویت سفره‌های زیر زمینی و انسداد چاه‌های غیرمجاز مجموعه برنامه‌هایی است که آینده‌ای امیدوار پیش پای ایلام برای عبور از پدیده تنش آبی قرار داده است.

سایه شوم خشکسالی و ضعف زیرساخت‌ها از حدود ۲ دهه اخیر، بحرانی به نام تنش آبی در استان مرزی ایلام را به وجود آورده که اینک در پرتو نهضت پرشتاب آبرسانی، امید آن می‌رود که بیشتر ساکنان استان حداقل از قطعی و کمبود آب شرب رهایی یابند.

با این اوصاف شرکت آب و فاضلاب استان ایلام در چند سال اخیر طرح های متفاوتی جهت رفع تنش کم آبی در سطح شهرها و روستاهای استان در پیش گرفته است و پروژه‌های زیادی را برای رفع این معضل در سطح شهرها و روستاهای استان طی سال جاری تکمیل و یا در دست اجرا دارد.

رفع تنش آبی شهر ایلام با احداث ۲ مخزن

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان ایلام از احداث ۲ مخزن ذخیر آب به حجم هشت هزار متر مکعب در شهر ایلام برای رفع تنش آبی برخی مناطق شهر ایلام خبر داد.

"محمد محمدی" با اشاره به اینکه حدود ۹۰ درصد آب شهر ایلام از ۲ منبع سد ایلام و چشمه گُل‌گُل تامین می‌شود، اظهار کرد: طراحی خطوط انتقال و ایستگاه‌های پمپاژ آب این شهر شامل چهار ایستگاه در سد ایلام و سه ایستگاه در چشمه گُل‌گُل مربوط به اوایل سال ۱۳۸۰ برای جمعیت حدود ۷۰ هزار نفر است.

وی با بیان اینکه عمر مفید این ایستگاه‌های پمپاژ برای انتقال آب به شهر ایلام پایان یافته است، افزود: در طراحی شبکه انتقال آب به شهر ایلام، چهار موتورپمپ اصلی و ۲ موتورپمپ جایگزین در نظر گرفته شده که برای زمان طراحی در سال ۱۳۸۰ ایده‌ال بوده است اما امروز با توجه به افزایش جمعیت شهر به بیش از ۲۰۰ هزار نفر، ۲ پمپ‌های جایگزین هم وارد مدار شده و این امر موجب بروز مشکل و آسیب‌پذیری روند پمپاژ آب شده است.

مدیرعامل آب و فاضلاب شهر ایلام با بیان اینکه تراکم جمعیتی در شهر ایلام افزایش پیدا کرده است، افزود: شبکه آبرسانی طراحی شده برای شهر ایلام، جوابگوی این شهر نیست و از طرف دیگر حدود ۵۰ درصد این شبکه نیز فرسوده شده و ساخت و سازهای غیرمجاز اطراف مخازن، موجب افزایش حجم تقاضای آب در شهر شده است.

مدیرعامل آب و فاضلاب شهر ایلام با تاکید بر اینکه شبکه آب ایلام نیازمند هوشمندسازی و نوسازی است، گفت: حدود ۶ درصد منابع آبی شهر ایلام از چاه‌های داخل و اطراف شهر تامین می‌شود که در چند روز گذشته یکی از این چاه‌ها به دلیل سوختگی موتورپمپ از مدار خارج و همین امر موجب قطعی آب در برخی ساعات روز شد و امید است که به زودی بتوانیم با تمهیدات اندیشیده شده، این مشکل برطرف شود.

وی ادامه داد: با توجه به رشد جمعیت و افزایش تراکم جمعیت در شهر ایلام، افزایش تاب آوری شبکه توزیع آب در زمان اوج مصرف در زمان‌هایی همچون نوروز و تابستان بایستی حجم جدیدی به مخازن آب شهر ایلام اضافه شود.

محمدی افزود: ساخت ۲ باب مخزن ذخیر آب با حجم هشت هزار متر مکعب در دستور کار قرار گرفته که مشکل آب برخی از مناطق شهر ایلام از جمله جانبازان، رزمندگان و بانبرز رفع می شود.

رفع تنش آبی سه شهر و ۱۹ روستای در ایوان، ملکشاهی و دهلران

نهضت پرشتاب آبرسانی برای جبران تنش آبی در ایلام

مدیرعامل شرکت آبفای ایلام گفت: مشکل کم آبی روستاهای "چهل زرعی"، "ویله باباگیر"، "صداقت" و "میوانه" از توابع بخش زرنه شهرستان ایوان نیز رفع شد.

محمدی افزود: خط قدیمی انتقال آب به روستاهای بخش زرنه شهرستان ایوان در فواصل مختلف زمانی و در طول سال دچار آسیب دیدگی و شکستگی می‌شد.

وی تصریح کرد: به علت فرسودگی شدید خط انتقال مجتمع "ترن، چهل زرعی" امکان انتقال آب به روستاهای مذکور عملا غیر ممکن شده بود که خط انتقال جدید یه صورت اضطراری در مدار بهره‌برداری قرار گرفت و مشکل کمبود آب این روستاها مرتفع شد.

محمدی با اشاره به اجرای عملیات افزایش انتقال آب سد ایلام به شهرستان ملکشاهی، گفت: با افزایش ظرفیت انتقال آب این سد از ۷۰ به ۱۵۵ لیتر در ثانیه، مشکل کمبود آب آشامیدنی چندین ساله شهرهای ارکواز، مهر و دلگشا و هشت روستای این شهرها برطرف شد.

مدیرعامل آبفای ایلام افزود: در حال حاضر چهار پیمانکار در بخش سازه‌ای طرح آبرسانی به ملکشاهی مشغول فعالیت هستند که تصفیه‌خانه آب در بخش سازه، بیش از ۸۰ درصد و در بخش تجهیزات ۳۴ درصد پیشرفت دارد.

وی بیان کرد: مشکل افت فشار آب شرب ۶ روستا در شهرستان دهلران با ۹۰۰ خانوار و جمعیتی بالغ بر چهار هزار و ۵۰۰ نفر با اعتباری بیش از ۲۵۰ میلیارد ریال نفر رفع شد.

محمدی گفت: احداث ۱۲ هزار متر شبکه داخلی که از این مقدار هشت هزار متر شبکه داخلی روستا در قالب قرارداد جهاد آبرسانی در فاز نخست اجرا و مقدمات اجرای چهار هزار متر باقیمانده از محل اعتبارات داخلی توسط آبفا شهرستان در حال انجام است.

بازسازی خطوط فرسوده شبکه آبرسانی آبدانان

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان ایلام از اصلاح و بازسازی بیش از پنج کیلومتر از خطوط فرسوده شبکه توزیع آب شرب و نصب انشعابات آب روستای انجیره شهرستان آبدانان خبر داد.

وی اظهار کرد: شرکت آبفای استان ایلام در راستای ایجاد زیرساخت‌ها در حوزه آب، عملیات اجرایی یک کیلومتر شبکه توزیع آب به منطقه الحاقی به شهر آبدانان واقع در ورودی شهر و جنب پایگاه نیروی هایی آبدانان را در دستور کار قرار داده است.

وی بیان کرد: همچنین اصلاح و بازسازی پنج کیلومتر و ۶۳۵ متر از خطوط فرسوده شبکه توزیع آب شرب و نصب انشعابات آب روستای انجیره شهرستان آبدانان وارد فاز عملیاتی می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان ایلام یادآور شد: برای انجام و تکمیل این پروژه اعتباری معادل ۲۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال از محل طرح‌های عمرانی هزینه خواهد شد.

محمدی با بیان اینکه روستای انجیره دارای ۴۰۰ خانوار است، اضافه کرد: طبق برآورد کارشناسان آبفا، نصب انشعابات آب روستای انجیره تا چهار ماه آینده پروژه تکمیل و به بهره برداری می‌رسد.

نهضت پرشتاب آبرسانی برای جبران تنش آبی در ایلام

بهره‌برداری مخزن ۵۰۰ مترمکعبی ذخیره آب روستای محمدقلی چرداول

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان ایلام همچنین از تکمیل مخزن ۵۰۰ متر مکعبی ذخیره آب شرب روستای "محمد قلی" شهر سرابله خبر داد و گفت: با بهره برداری از این طرح جمعیتی افزون بر سه هزار نفر از آب آشامیدنی بهره مند می شوند.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه مخزن قدیمی این روستا با حجم ۲۰۰ متر مکعب به علت افزایش جمعیت روستا، جوابگوی نیاز اهالی نبود، بر این اساس با هدف افزایش ذخیره آب شرب، احداث این مخزن در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: با آغاز عملیات اجرایی احداث این مخزن علاوه بر تامین آب روستای "محمدقلی" مناطق جنوبی شهر آسمان‌آباد از توابع شهر سرابله نیز تحت‌ پوشش آن قرار می‌گیرد.

مدیرعامل آب و فاضلاب استان ایلام اضافه کرد: با اتمام این پروژه، امکان ذخیره آب برای جمعیتی بالغ بر سه هزار نفر به مدت یک شبانه روز میسر می‌شود.

تلاش ها برای رفع مشکل کم‌آبی بخش آسمان‌آباد

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان ایلام گفت: با اقدامات انجام شده یک حلقه چاه جدید در شهر آسمان‌آباد به منظور تأمین پایدار آب مشترکان آسمان‌آبادی وارد مدار می‌شود.

محمدی اظهار کرد: افت منابع تأمین آب شهر آسمان‌آباد، افزایش بی سابقه دمای هوا و افزایش مصرف آب، نوسانات برق و خاموشی چاه و تاسیسات آبفا در این بخش، موجب ایجاد اختلال و نوسان در تامین و توزیع آب در سطح این شهر شده است.

وی با اشاره به مشکلات این شهر در حوزه آبرسانی، ابراز کرد: شرکت آبفای استان با اتخاذ تمهیدات لازم در صدد رفع این مشکلات بر آمده است.

محمدی افزود: مجوز حفر یک حلقه چاه در محله "گدمه" شهر آسمان‌آباد از امور آب منطقه‌ای استان نیز اخذ شده که پس از اقدامات لازم، حفاری و اتصال آن به خط انتقال شهر آسمان آباد، انجام می شود که باعث تامین آب شرب مشترکان این شهر به صورت پایدار خواهد شد.

تکمیل طرح های نیمه تمام حوزه آبرسانی چوار

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان ایلام در این خصوص اظهار کرد: شهرستان چوار (شهر چوار و روستاهای تابعه آن) از جمله مناطق پر تنش آبی بودند که در سال گذشته، اقدامات بسیار خوبی در حوزه آبرسانی شهری و روستایی انجام شد اما هنوز هم کاستی‌هایی وجود دارد و تلاش می‌شود با همدلی و هم افزایی بیشتر و به جهت تامین آب پایدار، برخی از پروژه‌های ناتمام این شهرستان تکمیل شود.

وی افزود: با همکاری قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) و بسیج سازندگی استان، در فاز نخست عملیات اجرایی آبرسانی به شهر چوار و روستاهای این شهرستان احداث ۱۲ باب مخزن ذخیره بتنی آب به حجم ۱۴ هزار متر مکعب، اجرای خط انتقال بطول ۵۳ هزار و ۵۰۰ متر و اجرای شبکه توزیع بطول ۲۷ هزار متر انجام شد.

اصلاح و بهسازی شبکه آبرسانی روستاهای نگل و گوراب

مدیرعامل آب و فاضلاب استان ایلام بیان کرد: در همین راستا در روستاهای نگل و گوراب سفلی از توابع شهرستان سیروان، اصلاح و بهسازی پنج کیلومتر از شبکه داخلی با اعتباری نزدیک به ۱۰ میلیارد ریال در دستور کار قرار گرفت که از آذرماه سال گذشته شروع و تاکنون بیش از ۵۰ درصد انجام گرفته که در صورت تامین اعتبار لازم تا پایان مردادماه سال جاری به بهره برداری می رسد.

محمدی ادامه داد: با بهره برداری از این پروژه بیش از ۳۴۰ مشترک از نعمت آب شرب پایدار بهره مند می شوند.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان ایلام گفت: پروژه جهاد آبرسانی در مجتمع جوب دراز میرزابیگی بخش کارزان با ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجرا است و با بهره برداری از این پروژه سه روستا با جمعیتی افزون بر ۱۶۰۰ نفر از نعمت آب شرب سالم و پایدار بهره مند می‌شوند.

نهضت پرشتاب آبرسانی برای جبران تنش آبی در ایلام

تامین آب شرب روستای جدید التاسیس زعفرانیه شهرستان مهران

مدیر عامل آب و فاضلاب استان ایلام در بازدید از روستای جدید التاسیس "سرتنگ زعفرانه" در شهرستان مهران گفت: این شرکت جهت تامین پایدار آب روستا اقدام به حفر یک حلقه چاه با آب دهی ۲/۵لیتر بر ثانیه و اجرای سه هزار متر خط انتقال آب کرده است.

محمدی افزود: تقریبا از چهار سال پیش کار ساخت و ساز خانه های جدید در این روستا شروع و توسط امور عشایر استان با استفاده از تانکر آبرسان تامین آب می شده است.

محمدی بیان داشت: با رایزنی و اقدامات صورت گرفته، تامین آب پایدار این روستا در دستور کار شرکت آب و فاضلاب استان قرار گرفت و این شرکت اقدام به حفر یک حلقه چاه با آب دهی ۲/۵لیتر در ثانیه، اجرای خط انتقال به طول سه هزار متر با لوله ۲ اینچ نکرده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان ایلام افزود: جهت اجرای پروژه آبرسانی به روستای سرتنگ زعفرانیه تا بحال بیش از ۲ میلیارد تومان هزینه شده که با بهره برداری از آن تعداد ۵۰ خانوار و جمعیتی بالغ بر ۲۵۰ نفر از نعمت آب شرب سالم و بهداشتی بهره مند می گردند و در حقیقت نوید پایان عطش در این روستا است.

ظرفیت تصفیه‌خانه آب ماژین دره شهر افزایش می‌یابد

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان ایلام گفت: برای رفع مشکل افت فشار آب روستا وحدت، ۲ کیلومتر خط انتقال فولادی آب به قطر ۲۰۰ میلی‌متر از مخزن تا روستا توسط پرسنل آبفا دره‌شهر به صورت امانی در هفته آینده انجام گیرد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان ایلام یادآور شد: همچنین در بازدید از روستای "گرز لنگر" با توجه به نیاز روستا مقرر شد که با تأمین اعتبار مخزن ۱۰۰ متر مکعبی برای تامین آب روستا احداث شود.

۲ هزار و ۶۷۰ میلیارد ریال اعتبار برای آبرسانی روستاهای ایلام اختصاص یافت

معاون توسعه و بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب استان ایلام با بیان اینکه ۲ هزار و ۶۷۰ میلیارد ریال اعتبار برای اجرای طرح جهاد آبرسانی روستاهای این استان اختصاص‌ یافته است، گفت: این طرح تا کنون ۷۳.۹ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

"رضا رضایی" اظهار کرد: اعتبار اختصاصی برای تکمیل پروژه جهاد آبرسانی در سطح ۱۲۸ روستای ۱۰ شهرستان استان در قالب ۱۸ مجتمع پنج هزار و ۷۰ میلیارد ریال است.

وی با بیان اینکه تا پایان سال جاری مابقی اعتبارات برای تسریع در روند اجرایی این پروژه تزریق خواهد شد، ابراز کرد: اعتبار تزریقی و تخصیص یافته ریالی این پروژه تا کنون ۵۰ درصد بوده است.

معاون توسعه و بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب استان ایلام یادآور شد: با تکمیل این پروژه جمعیتی بالغ بر۸۰ هزار نفر از طرح جهاد آبرسانی بهره مند می‌شوند.

رضایی با بیان اینکه پیشرفت فیزیکی اجرای این طرح در استان ۷۳/۹ درصد است، افزود: حفاری ۲ حلقه چاه، بهسازی ۳ دهنه چشمه و ایجاد پنج ایستگاه پمپاژ از جمله اقدامات انجام شده برای اجرای طرح جهاد آبرسانی است.

معاون توسعه و بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب استان ایلام اضافه کرد: تا کنون ۵۳ روستای استان از طرح جهاد آبرسانی بهره‌مند شده‌اند و در حال حاضر عملیات اجرایی طرح جهاد آبرسانی در سطح ۴۵ روستای این استان در جریان است.

رضایی خاطرنشان کرد: این طرح شامل ۲۴۹ کیلومتر خطوط انتقال، ۴۳۸ کیلومتر شبکه توزیع و ۳۷ مخزن به حجم ۱۲ هزار و ۵۵۰ متر مکعب آب است.

نهضت پرشتاب آبرسانی برای جبران تنش آبی در ایلام

بر اساس آنچه گفته شد، بسیاری از زیرساخت‌های آب و فاضلاب در استان ایلام مربوطه به دهه هفتاد و ابتدای دهه هشتاد است، بسیاری از این زیرساخت‌ها از جمله شبکه آبرسانی در داخل شهرها و مناطق روستایی، با گذشت زمان فرسوده شده است، از طرفی بر تعداد جمعیت شهرهای استان از آن سال‌ها تا کنون افزوده شده و به دنبال آن نیز میزان ساخت و سازها به ویژه واحدهای آپارتمانی نیز افزایش چشمگیری داشته است، از این رو، نوسازی و برنامه‌ریزی برای ارتقاء و نوسازی شبکه آبرسانی با افق و چشم اندازی حداقل ۵۰ ساله در شهرها و به ویژه مرکز استان یک ضرورت اجتناب ناپذیر است.

با توجه به اینکه تاکنون اقدامات قابل‌توجهی برای تامین آب شرب در مناطق مختلف استان ایلام انجام شده به گونه‌ای که پروژه‌های فراوانی در بخش آبرسانی به مناطق مختلف استان افتتاح و یا در دست اقدام است، مردم این دیار مرزی که در سال‌های گذشته، قطعی و کمبود آب را در مناطقی از این استان به صورت عینی تجربه کردند با اجرایی شدن این طرح‌ها و تلاش‌های مسئولان مرتبط برای رفع تنش مسأله آبی به آینده امیدوار شده اما لازم است که هم در حفظ منابع حاضر و هم تأمین منابع آبی جدید چشم‌اندازی طویل مدت طراحی شود و از در نهایت نیز شبکه آبرسانی در شهرها و روستاهای استان نیز با تجهیزات به روز طراحی و تدوین شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha